Van egy kurd népcsoport, akik egy különös lényt imádnak, ezért az ISIS bestiális kegyetlenséggel csap le rájuk. A jazidikről Jászberényi Sándorral beszélgettünk.
Az Iszlám Állam dzsihádistái a napokban élve égettek el jazidi lányokat, csak azért, mert egy megtért bukott angyal, Tausz Meleket, hívei, akit a muszlimok az ördöggel azonosítanak.
„Népirtással, emberiesség elleni bűnökkel és háborús bűnökkel ér fel az, amit az Iszlám Állam a jazidi kisebbség férfi- és nőtagjai illetve a gyermekei ellen nap mint nap elkövet. Szindzsár megtámadásának napja óta egészen mostanáig az Iszlám Állam szeme előtt egyetlen cél lebeg: eltörölni ezeket az embereket a Föld színéről. Szexrabszolgaság, kínzás, embertelen elhurcolás – semmitől sem riadnak vissza a cél elérése érdekében” – jelentette be a napokban az ENSZ megbízásából Szíriát vizsgáló független nemzetközi bizottság elnöke, Paulo Sérgio Pinheiro.
A világ innenső részén sokan azt sem tudtuk, hogy léteznek a jazidiek, amíg körülbelül 2 éve, nemzetközi figyelmet váltottak ki a Szindzár-hegységből érkező hírek, arról tudósítva, hogyan üldözi el az Iszlám Állam a kurd nemzetiségű vallási kisebbség több tízezer tagját észak-iraki lakhelyéről. Azóta is elborzasztó hírek érkeznek a piaci áruként adott-vett jazidi nőkről és kislányokról, az ISIS által elkövetett népirtás egyéb leírhatatlan kegyetlenségeiről. Az elmúlt napokban óriási nemzetközi figyelmet váltott ki a körülbelül mindössze fél milliós jazidi közösség sorsa, miután a világhálót körbejárta egy videó, amelyen az ISIS egy vasketrecben élve égetett el olyan jazidi nőket, akik nem voltak hajlandóak velük közösülni. Jászberényi Sándor író, haditudósító, a nagy sikerű Az ördög egy fekete kutya című novelláskötet szerzője nemrég tért vissza a jazidik vallási központjából, Lalishból.
A jazidi vallás a térség hitvilágának – így az iszlámnak és a kereszténységnek is – számos elemét ötvözi. Ugyanakkor e két nagy vallás hívei sátánimádónak tartják a jazidikat. Miért?
Az ő hitük, mint mindegyik vallás tele van szimbólumokkal. A nap is egy ilyen szimbólum, a fényhozó angyalt jelképezi, akit imádnak. Melek Tausz, a páva angyal is egy a fényhozóval, ez egy nyelvi játék. Értelemszerűen ez az, ami bizarrá, és üldözendővé teszi a jazidizmust a kereszténység és az iszlám hívei között, tekintve, hogy a szimbólumok, amikkel a jazidik vallása operál, megvannak mindkét nagy vallásban is, kifejezetten negatív előjelekkel.
Mind az Iszlámban, mind a kereszténységben a fényhozó angyal Lucifer vagy Sátán, a legfőbb angyal, aki Isten ellen lázadt. Ennek az angyalnak az imádata a két vallás szerint ördögimádás. A jazidi hitvilágban azonban nincs koncepciója az abszolút gonosznak.
Te láttad őket vallásgyakorlat közben – hiszen a központi jazidi szent helyen, Lalish-ban is jártál. Valóban furcsa szokásaik vannak?
Meglepő látni a jazidik szimbólumait egy más kultúrkörből érkezőnek, például a fekete kígyó figurát a templom bejáratánál, de maga a vallásgyakorlásuk korántsem hasonlítható össze a XIX-XX. század sátánizmusával, mely hangozzon bármilyen abszurdnak, a kereszténység vadhajtása volt. A jazidik vallása abszolút közösségközpontú, és nem rémisztő. Én legalábbis semmi félelmeteset nem láttam Lalishban, a szent városukban.
Van-e remény arra, hogy a jazidi ISIS rabszolgák valaha kiszabadulnak? Olvasni lehetett olyan megmentőről is, akit Oscar Schindlerhez hasonlítanak, mivel pénzért megvásárolja őket. Ez kamu, vagy tényleg vannak ilyenek?
A jazidi közösség, mind a helyi, mind a diaszpóra jelentős erőket mozgat meg. Ennek egyik eleme, hogy megfizetik a váltságdíjat, ezt összeadják. Valóban vannak Schindlerhez hasonló alakok, de nem tartom szerencsésnek az ilyen összehasonlítást. Jelenleg 5-8 ezer jazidi van még az Iszlám Állam fogságában, és a kurdok biztosan nem fognak addig nyugodni, amíg ki nem szabadítják őket. A jazidikat ugyanis, bár más vallásúak, a kurd társadalom egésze kurdnak tekinti.
Mennyi az esélyt látsz arra, hogy megmarad ez a vallási etnikum abban a térségben?
Egy több mint ezer éves vallásról beszélünk, aminek tagjait nem először próbáltak meg kiirtani. Túlélték az Oszmán birodalmat, a szíreket, mindent. Nem gondolom, hogy nyom nélkül tűnnének el.
A sajtóban a minap különféle hajmeresztő hírek, videók jelentek meg jazidi lányokról, akiket élve égetett meg az ISIS egy vasketrecben. Mennyi lehet ennek a valóságalapja?
Ezek a hírek sajnálatos módon igaznak tűnnek, a jazidi közösség is megerősítette a történteket. Az ISIS külön figyelmet szentel annak, hogy HD-ben dokumentálja a bestialitását, Ha valaki esetleg azt gondolná, hogy túloznak a terrorszervezetről szóló beszámolók, akkor azt kell mondanom, hogy sajnos nem.
Arról is szó volt, hogy Amal Clooney, nemzetközi emberjogi ügyvéd fogja védeni a szexrabszolgaság, erőszak és népirtás áldozatául esett jazidi nőket az Iszlám Állammal szemben a Nemzetközi Büntetőbíróságon. Ezt kicsit nehéz elképzelni hogyan lehet a gyakorlatban megvalósítani, főleg, ami a jogi procedúrát illeti. Szerinted ez jelenthet bármilyen érdemi előrelépést?
Tekintve, hogy az ISIS nem állam, hanem terrorszervezet, és a világon épeszű ember nem ismeri el, meglepne, ha Amal Clooney egy nemlétező jogi entitással szemben érdemben tudna valakit védeni, pláne, hogy az ISIS-nek sosem voltak állami jogkörei. Én úgy vélem, a hír az lehet, hogy Mrs. Clooney a jazidi nőket a kártérítési, menekültügyi stb. pereikben képviselheti.
A szüzesség megőrzése óriási jelentőségű a térségben. Mi lesz a sorsa a megbecstelenített jazidi nőknek? Olvasni lehetett arról, hogy visszafogadják őket, mintha mi sem történt volna, de a valóságban mi a helyzet?
Az Iszlám Állam a 2014-es szindzsári offenzívája során több tízezer jazidit vetett rabszolgaságba, nőket, férfiakat és gyerekeket egyaránt. A nőket rendszeresen megerőszakolták. A Közel-Keleten egy család erényét a család női jelképezik, egy megbecstelenített nő így nehezen tud férjhez menni, nehéz újra integrálódnia a társadalomba. Óriási gondot okozott, hogy 2015-re, amikor a kurdok visszaverték az Iszlám Állam támadásait, több ezer olyan jazidi nő került elő, akiket szexrabszolgaként adtak és vettek a piacokon. Őket kellett újra integrálni a konzervatív társadalomba, ez pedig súlyos társadalmi feszültségekkel járt. Őket nem minden esetben fogadta vissza a közösség, ez ellen pedig tennie kellett valamit a vallási vezetőknek. Baba Sheik, a jazidik legmagasabb vallási méltósága ekkor kiadott egy állásfoglalást, miszerint azok a megbecstelenített nők, akik fürdenek lalishi keresztelő medencéjében mind megtisztulnak, és úgy is kell kezelni őket. A hegyekből fakadó szent forrás elmossa a gyalázatot.
Jászberényi Sándor helyszíni riportja itt olvasható.
További információ a yeziditruth.org oldalon.