Egy Minnesota állambeli bíróság 222 ezer dolláros, azaz közel 40 millió forintos büntetést rótt ki az első nagy amerikai fájlcserélő ügy alperesére. Jammie Thomasnak 24 dal miatt kell ennyit fizetnie, és még elnézőek voltak vele.
A fájlmegosztó hálózatok üzemeltetői mellett a felhasználókat is szeretné elrettenteni az illegális letöltéstől az Amerikai Lemezipari Szövetség (RIAA). Gyakran ijesztget kirívó méretű bírsággal, ezért akik felszólítást kapnak, hajlandók peren kívüli kártérítéssel rendezni az ügyüket, és vállalják a néhány ezer dollár kifizetését. A 2003 óta indított több mint 26 ezer eljárás egyike sem ért még ilyen csúf véget.
Jammie Thomas bíróságra vitte az ügyet, amit alaposan kihasznált a Szövetség: rábizonyították, hogy szándékosan osztott meg 24 jogvédett fájlt, így szabálysértésenként 150 ezer dollárt követelhettek volna. A vád szerint azonban közel kétezer fájlt tett hozzáférhetővé, így a kevés kiszemelt dal és az esetenkénti kilencezer dolláros büntetés szinte enyhe. A kétgyermekes egyedülálló anya persze nem így gondolja, a vádakat mindvégig tagadta. Thomas azt hitte, ingyenesen és legálisan jutott hozzá a dalokhoz a Kazaa hálózaton. Ugyan nem az illegális zeneletöltésért, hanem a fájl megosztásért perelték, ő azonban a legtöbb felhasználóhoz hasonlóan nem módosította a program beállításait, ezért a letöltés egyben megosztást is jelentett.
A lemezipar képviselői világszerte jelentős csatákat nyernek az illegális fájlcserélő hálózatok elleni küzdelemben, azonban közben a környezetük változik, például a lemez jelentősége alakult át. A klasszikus zenét leszámítva a legtöbb stílusban jelentős visszaesés tapasztalható a lemezeladások terén, az elektronikus formátum forgalmazásában pedig nem csupán a kiadók versengenek. Egyre inkább előtérbe kerülnek az online áruházak, mint az iTunes, a Zune, az eMusic vagy az Amazon. Persze közben alternatív forgalmazási megoldásokkal is próbálkoznak, a SpiralFrog.com reklámnézésért cserébe ingyenesen és legálisan ad zenéket a felhasználóknak.
A szenzációsnak tűnő próbálkozás sikere mégis erősen kérdéses, ugyanis a zenéket inkább hallgatni szokták a felhasználók, a hirdetések viszont képernyőhöz kötöttek. A Radiohead nevű brit rockegyüttes még barátibb megoldáshoz folyamodott: október 10-én megjelenő új lemezükért rajongóik annyit fizethetnek, amennyit jónak látnak. A zeneipar többi szereplője azonban nem biztos, hogy ezt a modellt fogja követni.
Forrás: kultura.hu