Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Egy bukásra ítélt darab megdicsőülése

Egy bukásra ítélt darab megdicsőülése

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2008. 01. 17.
JJ megnyerte az Eurovíziós Dalfesztivált, melyben a Budapest Scoring Orchestra is közreműködött
2025-05-20 09:10:38

A mindössze 23 éves, osztrák-filippínó kontratenor, JJ, a „Wasted Love" című balladájával elsöprő

Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban
2025-05-19 15:30:44

A Barabás Villa kertjében idén nyáron valódi színházi ünnep bontakozik ki – minden este más világ, más

Trapesített Nemzeti dal, agresszív sofőr, és biokertészkedés a Bëlga új lemezén
2025-05-16 15:00:00

Mindenféle felvezetés nélkül, tegnap megjelent a Bëlga új nagylemeze Egyre gondolunk címmel. A dalok az

Május 19-én nyitja meg kapuit a Gustav Klimt: The Immersive Experience interaktív kiállítás
2025-05-16 08:55:49

A produkció a legmodernebb technika segítségével vezeti be a látogatókat Klimt csodálatos világába, amely

további bejegyzések a szerzőtől »

A 2008-as év első bemutatójára készül a Bárka Színház: Csehov darabja, a Sirály személyes vallomás a szerelemről, a színházról. Szász János rendezésében január 25-től lesz látható az előadás.

A nagy Csehov-drámák sorát nyitó Sirály az 1896-os szentpétervári ősbemutatón csúnyán megbukott, de két ével később a moszkvai Művész Színház és nézői már megértették a mű lényegét, értelmét és fontosságát, mely egyben az író legszemélyesebb vallomása.

„Színhely (fizikai): egy birtok a semmi közepén, egy tó partján. Fából eszkábált színpad, háttérként a Holddal, ha felkél. Szél. Színhely (mint szellemi közeg): a művészet nevű kietlen pusztaság, melyet egymásra ragadozó aprócska, torz szörnyek tesznek népessé, és a maguk módján talán lakályossá is. Idő: a század vége felé. Hogy melyik század, mindegy, a lényeg a vége felé. Szereplők: álmodozók, akik arról álmodoznak, hogy nem álmodoznak többé – illetve azok, akik még csak nem is álmodoznak, bár néha elálmodoznak azon, hogy milyen jó is volna álmodozni. Cselekmény: az álmodozók álmodoznak, álmaik valóra válnak és elpusztítják azokat, akik álmodják őket", áll a Bárka honlapján megtalálható szinopszisban Csehov egyik legsikeresebb művéről.

Ez a mű ugyanakkor sokkal több ennél. Az alaphelyzet: a színház, mint világfelfogás. Minden színjáték, minden figura szerepet játszik. Az életük csupa nagyjelenet. A dráma szerint mindenki szerelmes, csak mindenki másba: Trepljov Nyinába, Nyina Trigorinba, Trigorin a függőségi viszonyuk miatt Arkagyinába. A saját maguk számára eljátszott szerelem is csupán illúzió, amelyben kegyetlen őszinteséggel megtalálható Csehov szerelemfelfogása. Csak szomorú, tragikus formában létezik, nem hoz boldogságot, a szenvedély csak délibábokra épül.

A dráma címe, a sirály vitathatatlanul a szabadság szimbóluma. A vitára csak az adhat okot, hogy kit szimbolizál, Nyinát vagy Trepljovot? Nyina igazi harcosként beteljesíti álmát és színésznő lesz, ugyanakkor boldogtalan, hiszen a színházért mindent fel kell áldoznia. Trepljov törekszik a tökéletes szabadságra, menekül anyja béklyóitól, a vidéki lét passzív tehetetlenségétől. A drámában van egy mondat, miszerint Trepljov lehet a sirály. Nyina szájából hangzik el a negyedik felvonás végén, hogy „Én sirály vagyok. Nem, nem az... Emlékszik, lelőtte azt a sirályt?” Trepljov a sirály lelövésével már az első felvonásban előrevetíti öngyilkosságát (ez a „pisztoly a falon” effektus).

A sirály felfogható a fiatalok útkeresési lehetőségeként is. Trepljov elméletben radikális forradalmár, újító, aki szeretne kitörni a múlt nyomasztó árnyékából, de tragédiája a cselekvésképtelensége. Trepljov és Hamlet figurája sokban hasonlít egymáshoz. Ez azért érdekes, mert mindkét figurát Balázs Zoltán formázza és formázta meg a Bárka Színházban. Mindkét hős bukásra ítéltetett, hisz a múlt értékeitől radikálisan elhatárolják magukat, lázadó természetük, pedig egy filozofikus, nem cselekvő alakban testesül meg, mely állandó vívódásaikat is érthetővé teszi.

A drámában fontos Trepljov és Trigorin ellenpontja. Trepljov harcos típus, aki segítség nélkül akar sikeres író lenni. Trigorin, már sikeres író, érdekember, aki kihasználja az adódó helyzeteket és az embereket, hogy céljait elérje. Nem töpreng. Nem filozofál. Cselekszik.

Felmerül a kérdés, hogy kettejük közül melyik a 21. század emberének példaképe? Trepljov nem lehet, hiszen mai dinamikus, pörgős életfelfogásunkhoz nem illeszthető a depresszióba hajló filozofálás. Nos, akkor Trigorin a példakép? A törtető, mindenkin átgázoló, önmegvalósító figura képviseli a napjainkban követendő mintát?

Szász János neve és tehetsége garantálja, hogy nem a sztereotípiáknak megfelelő Csehov darabra, hanem egy izgalmas és tartalmas előadásra vált jegyet, aki ellátogat a színházba. A szereposztás érdekessége, hogy Trigorint, a befutott írót Alföldi Róbert alakítja, aki 2008. július 1-jétől a Nemzeti Színház igazgatója lesz. A Trepljovot alakító Balázs Zoltán a független Maladype Színház vezetője, és most bizonytalan helyzetbe kerülhet, hiszen eddig Alföldi a Bárka igazgatójaként játszóhelyet biztosított a társulatnak.

Remélhetőleg valós feszültségeknek lehetnek szemtanúi a nézők!

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház

Ajánlott bejegyzések:

  • Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban
  • Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház
  • Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása Ideje van a fénynek – A Baltazár Színház és az Artus Stúdió közös előadása
  • A Büszkeség és balítélet új színpadi változatát mutatják be a Vígszínházban A Büszkeség és balítélet új színpadi változatát mutatják be a Vígszínházban
  • Tomboló sikerrel tért vissza a musical-klasszikus a Vörösmarty Színház nagyszínpadára Tomboló sikerrel tért vissza a musical-klasszikus a Vörösmarty Színház nagyszínpadára

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr427823894

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard