Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Lehangoló világunkban gyönyörködhetünk

Lehangoló világunkban gyönyörködhetünk

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2008. 02. 16.
Jön a testvérzenekarok fesztiválja!
2023-01-29 22:04:37

A Bihari Akácfa utcai kapualjából számtalan zene formáció bújt elő az évtizedek folyamán, február 11-én az

Exkluzív koncertre készül a magyar supergroup
2023-01-25 19:54:37

Február 1-én a Chemin Neuf lép fel a BMC Opus Jazz Clubjában. Nem mindennapi koncertélményt ígér a

Ambient a troposzféra határáról
2023-01-25 11:00:56

Új albummal és klippel jelentkezik a kísérletező kedvű billentyűs, Grócz Bence. A Konkoi szólóprojekt

Az év írója szerint Budapest valamit nagyon tud
2023-01-23 19:53:19

Szilágyi Zsófia Emma elsőkönyves szerző kapta a 2022-es Arany Medál díjat az Év Írója kategóriában. Vele

további bejegyzések a szerzőtől »

Pusztuló gyárkémények, kemencék, aknák, tornyok, üstök, csatornák, pillérek, kerekek - (Gyár)kép csarnok címmel Rudolf Schönwald ipari tájakat ábrázoló grafikáit láthatja péntektől a közönség Budapesten, az Örökség Galériában.

Ipari emlékekkel foglalkozó fotókból már többször készült kiállítás, a művészi grafika területén azonban ritkán találkozni ilyen alkotásokkal, így különleges élményben lehet részük azoknak, akik március 30-ig ellátogatnak a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal, a Magyar Építészeti Múzeum és az Osztrák Kulturális Fórum Budapest közös kiállítására.

Mint azt Hadik András művészettörténész, a Magyar Építészeti Múzeum munkatársa ismertetőjében felidézi, Magyarországon 20 éve kezdett élénkülni a műemlékvédelem érdeklődése az ipari emlékek iránt. Különösen felgyorsult ez a folyamat a rendszerváltás után, amikor számos ipartelepet, bányát zártak be.

Ezeknek az értékeit a Nyugaton már alkalmazott revitalizációs módszerekkel meg lehetne menteni, és vannak is rá már pozitív hazai példák. Ugyanakkor a rozsdaövezetekben még nagyon sok a teendő - hangsúlyozza a szakember, hozzátéve: erre szeretnék felhívni a figyelmet Rudolf Schönwald tárlatával.

Az osztrák művész, aki a második világháború idején egy magyarországi internálótábor lakója volt, Aachenben tanított rajzot építészeknek, amikor 1985-ben egy belgiumi kiránduláson rácsodálkozott a pusztuló ipartelepekre, azóta járja Európa bányáit, gyárait.

Kezdetben Belgiumban dolgozott, és csak bezárt létesítményeket rajzolt le, amelyeket a teljes pusztulás fenyegetett. Később egész Európa területét elkezdte vizsgálni, elsősorban a volt szocialista országokban található kohókra és bányákra koncentrált, és olyan ipari létesítményeket is elkezdett rajzolni, amelyek még működtek vagy ismét elkezdtek működni. Munkáját nehezítette, hogy a belépést legtöbbször megtagadták tőle, tartva attól, hogy rajzai például környezetvédelmi problémákra is rámutathatnak.

Az osztrák művész minden rajza a legutolsó vonásig a helyszínen készül. Nem csak azt rajzolja le, amit lát: kihagyja azt, ami zavarja, kiegészíti a kéményt, ami az adott pillanatban összetörve, darabokban hever - mutatnak rá az összegzésben.

Az Örökség Galériában látható tárlattal párhuzamosan a Pincegalériában a művész egyéb grafikái is láthatóak.

Rudolf Schönwald 1928. június 30-án született Hamburgban, osztrák szülők gyermekeként. 1938 és 1943 között Bécsben élt, 1943-ban Magyarországra menekült, ahol a ricsei internálótábor lakója volt, ott kezdett el rajzolni. A táborból Budapestre került és többek között Gergely Sándor divatszalon-tulajdonosnak, Szöllősy Kálmán fotóművésznek és Sztehlo Gábor evangélikus lelkésznek köszönhetően túlélte a nehéz időket, elkerülte a szovjetunióbeli munkatábort is. 1945-ben tért vissza Bécsbe, ahol 1948 és 1955 között a művészeti akadémián Joseph Dobrovsky és Christian Ludwig Martin tanítványa volt.

Dolgozott színházi projekteken, készített díszlet- és jelmezterveket, képregényt, kerámia faliképet, fafaragásokat, litográfiákat, rézkarcokat. Megkapta a Theodor Körner Alapítvány díját, az osztrák grafikai díjat, Bécs városának díját és Bécs tartomány arany érdemrendjét is.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Képző

Ajánlott bejegyzések:

  • Fényképek egy eltűnőben levő világról Fényképek egy eltűnőben levő világról
  • Kellemes kortárs ünnepeket! Kellemes kortárs ünnepeket!
  • Gobelin 3D nyomtatóval, avagy a modern textil titkai Gobelin 3D nyomtatóval, avagy a modern textil titkai
  • Wagner, a titokzatos gellérthegyi szobrász Wagner, a titokzatos gellérthegyi szobrász
  • A dunai az ideális, a sivatagi már túl puha A dunai az ideális, a sivatagi már túl puha

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr807824462

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

Hallgasd a Kultúrpart műsorát a Trend FM-en! Minden szerdán 16-18h között várunk benneteket!

trendfm_logo_subhead.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. A forradalom egy holland fotós szemével
  6. Meztelenség és anatómia
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard