Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
A technológia mi vagyunk

A technológia mi vagyunk

Kánya Andrea a szerző friss bejegyzései 2008. 03. 27.
Szerelmeslevél Heath Ledgerhez
2010-01-17 06:00:00

A Dr. Parnassus és a képzelet birodalma nem csupán azért lenyűgöző film, mert Terry Gilliam alkotta, és nem is

Fedetlen alsótesttel, céltalanul henyélni
2009-12-30 10:55:00

Abban ugyan egyetérthetünk, hogy Kazinczy forogna a sírjában, azonban ha maga Balázs Géza írja az előszót a

Az év 10 legnagyobb magyar kulturális botránya
2009-12-27 07:32:00

Idén sem unatkoztunk, hiszen számtalan hír állt a rendelkezésünkre, mely a hazai kulturális élet

Sötét, gonosz erők gyülekeznek a Hősök terénél
2009-12-16 07:24:00

Karácsony előtti agyvérzésre lehet számítani a hétvégén a Dürer-kertben: hogy vajon kik lesznek a jövő év

további bejegyzések a szerzőtől »

David Cronenberg idén töltötte be 65. életévét. Hazánkban egy hete játszák a filmszínházak legújabb filmjét, a Gyilkos Ígéreteket. 

David Cronenberg, a véres báró, a nemi identitás témakörében otthonosan mozgó horrorfilmek elsőszámú embere Torontóban, Ontario államban, Kanadában született. Apja újságíró, anyja zongoratanárnő volt. Korán elkezdett érdeklődni az irodalom iránt, majd a torontói egyetem irodalom szakán szerzett diplomát.

A „horror mestere” státuszt már korai filmjeivel kivívta magának: a modern vámpírtörténetet bemutató Shivers-szel, (1975) illetve Rabid-del (1977) indult meg karrierje, majd független kanadai filmesként és tévés rendezőként komoly sikereket ért el hazájában. 1981-ben készítette el a telepatikus thrillert, az Agyfürkészőket (Scanners), majd 1983-ban a sokkoló Videodrome című filmet.

A legjobb részletek a Videodrome c. filmből

A technológia és emberi test mutációja a kezdetektől foglalkoztatta a rendezőt: a test és elme közti összefüggések és Cronenberg utópisztikus víziói ugyanúgy megjelentek a Holtsávban is, mint a Légyben is. És bár e két film a tömegszórakoztatás alapjaira épül, hiszen míg az első Stephen King bestsellere nyomán készült, a másik pedig egy híres amerikai horror film remake-je, mindkét filmből mégis világosan kivehető a rendező filmkészítői identitása.

Az 1988-as Két test, egy lélek, illetve a Meztelen ebéd című filmjével (1991) Cronenberg zsánerfilm-készítőből autonóm szerzővé avanzsált, innentől pedig sorozatban kapta a különböző elismeréseket, kritikákat. A Karambol (1996) és az existenZ (1999) című filmjei a modern emberiségről és a mindenkori társadalomról szólnak, bennük mély önvallomás is felfedezhető. Mindkét film díjat kapott a Cannes-i és a Berlini Filmfesztiválon, sok egyéb díjon kívül. A 2002-es Pók és a 2005-ös Erőszakos múlt után legújabb filmje a 2007-es Gyilkos ígéretek, mely BAFTA –díjat, illetve Cézár díjat is kapott, és március 13-án került a hazai mozikba ( A filmben Anna, egy londoni kórház nővére elhatározza, felkeresi a kórházban meghalt lány családját, azonban hamarosan  a maffia karjaiban találja magát). 


Gyilkos Ígéretek

David Cronenberg filmjei leginkább olyan horrorfilmek, melyek a mutációval, parazitákkal, vagy fő orvosi furcsaságokkal foglalkoznak. A sokat vitatott rendező előszeretettel alkalmazza a legundorítóbb, ugyanakkor legcsodálatosabb formában az erőszakot, többnyire szexuális metaforákkal, így a Videodrome-ban, a Légyben vagy a Két test egy lélekben. A Karambol szintén elmebeteg vízió, melyben karambol-fetisiszták beteges cselekedeteit nézhetjük végig a filmvásznon.

Cronenberget a legszofisztikáltabb és legeredetibb horrorfilm- készítőjeként tartják számon a hetvenes évek óta. A rendező felülmúlta rossz hírét és generációjának egyik legimádottabb rendezője lett. A kilencvenes években, a már említett Két test, egy lélek, a Meztelen ebéd és a Karambol megrendezése után már oylannyira megalapozta hírnevét, hogy témái saját védjegyévé váltak (erőszak, szexualitás, aberráció, technológia, mutáció).

Részlet a Karambol c. filmből, David Cronenberg kommentjeivel


A nagy költségvetésű filmek dominanciája mellett tehát nem kis hőstett volt a művészfilm felé venni az irányt, és a kábítószerfüggőségre, telepátiára, transzvesztitákra és a virtuális valóságra koncentrálni.

A technológia mi vagyunk

A Videodrome után az existenZ volt a másik olyan film, melynek Cronenberg írója és rendezője is volt egyaránt. A virtuális valóság jövőjének víziójában Jennifer Jason Leigh játsza a főszerepet, aki, mint feltaláló rájön arra, az élet egy játék, melyet az idegrendszerünkbe bedugott adapter segítségével bármikor játszhatunk.

Cronenberg vízióiban a technológia és az emberi szervezet egyesül… „Azt gondolom, a technológia az emberi test bővítménye lehet”, vallja Cronenberg. „A technológia mi vagyunk. Ez az emberi kreatív akarat kifejeződése, ami nem létezik bárhol az univerzumban. Ebben biztos vagyok. Nyilván, észre fogjuk venni, ha űrhajók érkeznek a földre. Ha mégis veszélyes vagy fenyegető idők jönnének, az csak azért következhet be, mert bennünk élnek a veszélyes, önpusztító és fenyegető dolgok, melyeket a technológián keresztül fejezünk ki. Tehát, a technológia bennünk akar létezni, és haza akar térni otthonába, bennünk. Nézzük csak a legkézenfekvőbb dolgokat: itt van a távcső, ami a szemet segíti. Vagy a telefon, ami a fület. Ezek az eszközök mind a mi tudásunk előőrsei, melyek egyre bonyolultabbá válnak és egyre inkább elszakadnak majd tőlünk.”

Cronenberg filmjeiben a szexualitás ugyanolyan hangsúlyosan jelen van, mint a technológia. Sőt, a kettő sokszor összeforr. „Minden ember, aki moziba megy, hozza magával saját szexuális történetét, irodalmi felkészültségét, műveltségét, kultúráját, nyelvét, vallását, mindent, amije van. Én ezeket nyilván nem tudom manipulálni, és nem is akarom. Az existenZ-ben nincs valódi szex, csak metaforikusan jelenik meg benne. Volt lehetőségem, hogy tegyek bele szex jelenetet, de ahogy a film alakult, úgy láttuk, rossz lenne. A Karambol viszont arról szól, hogyan fedezzük fel önmagunkban újra a szexualitást. Az emberi történelem egyik legfontosabb korszakát éljük jelenleg, amiben nincs szükségünk szexre ahhoz, hogy újjáteremtsük fajunkat. Lehet gyereked szex nélkül is. Most itt az alkalom, hogy csináljunk valami rendkívülit”,- nyilatkozta régebben a rendező. „Szóval azt gondolom, a szex fontos szerepet tölt be az ember feltámadásában… A szexualitásban mindig voltak politikai, divat-, művészi elemek is. Ezek rossz úton haladnak egyelőre… Miért ne lehetne közvetlenül beleavatkozni a saját szervezetünkbe, és mondjuk létrehozni egy új nyílást?” Cronenberg furcsa gondolatai sokakat megrémisztenek, ő viszont nem gondolja, hogy deviáns lenne: „Az emberek plasztikáznak, piercinget helyeznek be testük különböző részeire, és még tetováltatnak is… "

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Film

Ajánlott bejegyzések:

  • Az első amerikai űrhajósnő élete Az első amerikai űrhajósnő élete
  • Hidegháborús kémfilm forog Vilmányi Benett főszereplésével Hidegháborús kémfilm forog Vilmányi Benett főszereplésével
  • David Attenborough új óceánfilmje júniusban debütál: lenyűgöző utazás a tengerek megmentéséért David Attenborough új óceánfilmje júniusban debütál: lenyűgöző utazás a tengerek megmentéséért
  • Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez
  • Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr317825340

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard