A Labor Galériában szomorkodás helyett örömtáncot lejtett mindenki, aki ellátogatott az eredetileg szimpátia-tüntetésnek indult sajtótájékoztatóra pénteken. Ugyan 2008. június 30-án véglegesen ki kellett volna költöznie a Képíró utca 6. szám alóli helyiségből az ott 1994 óta működő egykori Stúdió Galériának - amit 2007 szeptembere óta Labor néven közösen működtet a C3 Kulturális és Kommunikációs Központ Alapítvány, a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület és a Magyar Képzőművészeti Egyetem - , az önkormányzat végül hirtelen meggondolta magát: a LABOR maradhat!
A múlt hét tehát jelentős fordulatot hozott a LABOR életébe, és sikerült megegyeznie az V. kerületi önkorányzatnak a Stúdió Galériával.
Sélley Zoltán, a Belváros-Lipótváros Vagyonkezelő Zrt. vezérigazgatója jelentette be a hírt, elmagyarázva az újságíróknak a vita hátterét. A vezérigazgató belvárosi bérleti díjak emelését indokolva azt mondta, a kerületben 1250 bérlő van, közülük csak ezren fizettek eddig emelt bérleti díjat, ez 2004 óta 3 és fél milliárd forint kiesést okozott az önkormányzatnak.
"A non-profit szervezetek, és így a Labor számára is a megemelt bérleti díjat az ingatlan forgalmi értékének két százalékában állapítják meg", mondta Sélley Zoltán.
"Meglepő volt a hirtelen döntés, mert nem tegnap kezdtünk el tárgyalni velük. Mindig arra jutottunk, hogy majd küldenek egy levelet, majd mi küldtünk egy levelet, és ez a levelezgetés - két hónap-egy levél átfutással - mindig elutasítással végződött. Most pedig egyszer csak jött egy telefon…"- mondta a Kultúrpartnak Rácz Márta, a Fiatal Képzőművészek Stúdiója alelnöke.
A Labort üzemeltető C3 Kulturális és Kommunikációs Központ Alapítvány, a Fiatal Képzőmûvészek Stúdiója Egyesület és a Magyar Képzőmûvészeti Egyetem is stöbbször kezdeményezett tárgyalásokat V. kerületi Önkormányzattal, az V. kerületi Vagyonkezelővel és Rogán Antal polgármesterrel arról, hogy miként mûködtethetné tovább a galériát. vagyonkezelő ahhoz a feltételhez kötötte az új szerződés aláírását, hogy a galéria évekre visszamenőleg fizesse ki az új szerződéssel hatályba lépő megemelt bérleti díjat.
"Én meg voltam győződve, hogy lehet ezt rendezni hosszú távon. Ugyanis ez nem konkrétan a Stúdió, vagy a Labor ellen irányuló hadművelet volt, hanem az V. kerület rendezetlen ingatlanhalmaza, még az elmúlt rendszerből, lásd Váci utcai butikok,stb.. tehát olyan helyek, akikkel nem tudott új megállapodást kötni az elmúlt 10-15 évben az önkormányzat. Ők is lépéskényszerben vannak, ez érthető, viszont szükséges különbséget tenni egy ruhaüzlet és egy kulturális helyszín között..."- mondta a Kultúrpartnak Beöthy Balázs képzőművész.
"Örülök, hogy az önkormányzat ezt a lépést megtette, ez a jövő útja. Talán lezajlódik minden kerületben minden ingatlanmizéria, lehet, hogy itt tart a legtovább, az V. kerületben."- tette hozzá.
A Labor az elmúlt két évtizedben olyan fontos helyszínné vált, amely művészeti karriereket határozott meg, és amely fontos szerepet töltött be a kortárs magyar képzőművészet alakjainak életében.

Kattintson a képre, galéria nyílik!
"1999 óta vagyok Pesten, és 2002 körül lettem Stúdió tag. Pont tegnap este nézegettem a kiállításokat... 2001 körül volt az első olyan kiállítás, amire már emlékszem. Aki most a kortárs képzőművészeti szcénában mondjuk úgy, hogy "bármit is csinált", szinte mindenki megjelent itt egy kiállítással. Csak az utóbbi egy évben például itt volt a Société Réalist, Gróf Feri és Jean- Batiste francia művész. Ők nemzetközileg is elismert művészek, vagy például itt volt Kisvarsó is. És az öregek is jelen voltak, de persze régen még egy más szisztéma volt, amikor még csak egy kiállításuk lehetett a művészeknek évente. Mindenkinek volt egy egyéni, most pedig már sokkal több a csoportos kiállítás, és vannak a "Gallery by night"- jellegű dolgok, amikor kooperációs egyéjszakás kiállításokat szervezünk", mondta Rácz Márta.
"A pályám során sok kiállítást rendeztem, és sok művésszel dolgoztam együtt. Folyamatosan jártam ide vissza, akár kiállítást megnyitni, akár művészekkel konzultálni. Az FKSE nagyon szerteágazó rendszerben dolgozott, és nem csak ehhez a helyszínhez kötődik a munkássága, hanem sokszor próbált nagyobb mértékbenis megjelenni, máshol kiállításokat rendezni. Most is van egy közös munkánk, a Na mi van? című kiállításprojekt, és két hét múlva nyílik meg az Erst múzeumban az FKSE másik kiállítása… ", mondta a Kultúrpartnak Petrányi Zsolt, a Műcsarnok Igazgatója.

"Az én életem is erősen összefonódott azzal a fiatal művészgenerációval, akivel együtt nőttem fel, és aki meghatározta a gondolkodásmódomat. Nem tudok olyat mondani, akinek ne lendítette volna fel a karrierjét az, hogy itt megjelent egy-egy műve. A Stúdió nagyon jó szakmai válogatással állította össze minden évben az éves programot, ami azt jelentette, hogy a tagok beadtak egy programjavaslatot, hogy kiálítást szeretnének rendezni, akik készen álltak arra, hogy megtöltsék ezt a teret. A bizottság pedig kiválogatta a művészeket, akik kiállíthattak itt. Ez egy komolysági limitet határozott meg a válogatásban. Ha már valaki ide bekerült, biztos hogy cikk jelent meg róla, és az már hozzájárult a művészi karrierjének fejlődéséhez", fogalmazott Petrányi Zsolt a galériáról.
"Nem szomorkodunk, nagy örömhír, mivel a nemzetközi szakemberek számára már csak lokalitásában is számottevő és ismert ez a hely", tette hozzá.
"A Stúdió egy öntisztuló szerkezet, mivel van felső korhatár, 35 év. Ez a hely a Stúdió Galéria volt, a jogelődje a Bajcsy-Zsilinszky úton volt, és pont az V. kerületi önkormányzat cserélte le annak idején...", véli Beöthy Balázs. "Ők akarták megkapni azt az ingatlant, hogy továbbadják egy biztosítónak, és ők ajánlották fel annak idején ezt a helyet a Képíró utcában. Gyakorlatilag a Stúdió Galériában indult el a mostani negyven-ötven-hatvanas művészek karrierje... Mindenki első önálló kiállítása itt volt, az enyém is", mondta a művész.