Évekkel ezelőtt 2 ember improvizálni kezdett egy hajléktalan házaspár bőrébe bújva. Halász Péter volt az egyik, aki halála előtt még megrendezte saját temetését. Lukáts Andor volt a másik, aki háta mögött Kaposvárral, Katonával, Színművel, most színházteremtésre adta a fejét a Ráday utcában, a névválasztással az elhunyt Halász Péter emlékének adózva.
Színházteremtést írok, mert a színházcsinálás kicsit báncsa a fülem, mint a bornyitó, a borcsinálás. A szó már csak azért is megfelelő, mert a kulturális finanszírozás mai állása szerint valóban szinte a semmiből kell teremteni.Adva van hát egy hely, ezen a helyen egy ember, aki a maga útját szeretné járni. KERES. Eljött onnan, ahová titkon vagy nem titkon mindenki menni szeretne. „Besokallt” a Katona professzionalizmusától, azt mondja, már nem érdekli eléggé az a helyzet, ahol minden „flott”. Úgy döntött, hogy hiánypótló tevékenységbe kezd a színházi palettán, és zászlajára tűzte az ABSZURDot. Nem azt, amit a hétköznapi ember Galla Miklósban lát megtestesülni. Valamit, ami a tudatalattiban lakik, ami aztán az ember szavaiban és tetteiben észrevétlenül jelenik meg, anélkül, hogy ügyes akarna lenni, anélkül hogy humorra törne. Az ezt szemlélő persze röhög, ha épp nem a könnyeit törölgeti…
65 évesen sem áll meg, nem ücsörög a babérjain. Várkonyi Tímeával takarít, díszletez, jegyet árul, pályazatokat körmöl. És mer nagyot álmodni egy kis helyen. Pályázott a Szolnoki Szigligeti Színház igazgatói posztjára. Balázs Péter kapta… Miután Fodor Tamás egy fél utcával arrébb költözött a Stúdió K-val, ő bevette az egykor volt Zöld Lámpás Házat. Az első évadon túl van, a dolog megyeget. A helyzet? A helyzet az, hogy a Katonában ki tudta fizetni a büfészámlát, itt meg nincs büfészámla. És nem azért, mert ő a főnök, és nem kell kifizetni. Győzködi a mai magyar színházi élet egyik vitathatatlanul legnagyszerűbb alkotóját, Zsótér Sándort, hogy fogjon bele egy abszurd darabba. Sokunknak ez eszébe se jutna. Zsótérnak se. Tart tőle. Mondhatni, maga az ötlet is abszurd. Lukáts ellenben kitart azon álláspontja mellett, hogy igenis meg kellene próbálnia. Szerinte eleve abszurd már a zsótéri megközelítés, a szövegrészek kiemelése, az az egyéni látásmód, ahogy a számára mellékes dolgokat kidobja az előadásaiból, ahogy ő maga és mi nézők belekerülünk az előadásaiba. „Sanyi, tekintsd ezt egy találkozásnak, egy randevúnak.” Izgalmas randi lenne. És valószínűleg hirtelen szűkké válna a nézőtér.
Akárcsak Kováts Adél, Csákányi Eszter, Margitai Ági szereplése esetén majd valamikor februárban a jelenleg még csak „Tiszta ház” munkacímet viselő darab előadásainak estéin. Nem aprózza el a dolgot. Faragó Béla zeneszerzővel épp Kaffka Átváltozás című darabjának opera (!) verzióján dolgoznak. Egy kb 60-70 fő befogadására alkalmas helyen. Dolgoznak. A nagy magyar bizonytalanságban. Csak ez az előadás 8.5 millió Forintot igényelne. Hogy ki ad rá majd pénzt? Nem tudja. Pályázat. Az Önkormányzat rendbe hozta a helyet, adott még egymilliót tavaly, de már idén a háromszázezres pályázatát nem támogatták. KÜZD. Hittel.
Tulajdonképpen szerencsés helyzetben van a szakmai ismeretségek területén. Csak hát ezek a szakmai ismeretségek is pénzért veszik a kenyeret a parizerhez. A jegyárbevétel a villanyszámlára sem elég. 25-30 millió kéne. Vagy 20-25.
Tavaly óta tervez/szervez egy 24 órás maratoni előadást 22 színésszel, több rendezővel. Ascher, Schilling, Mohácsi, Zsótér… nehéz egyeztetni. Talán idén sikerül. Az lenne csak igazán Színházi Világnap.
NYITOTT.
Lehetősége és törekvései szerint befogad előadásokat, ügyelve arra, hogy a fő csapásiránytól ne térjenek el. - BL. Nem Bajnokok Ligája, bár a maga nemében kétségtelenül felér a döntővel. Borlai – Ladányi. Borlai a dobokkal, Ladányi a testével bánik zseniálisan. Egymásnak feszülnek. A Döntő? - 22-en kergetik a labdát, aztán mikor végre valaki utoléri, elrúgja… Ez meg: …

Keresi az utakat. Forgatókönyveket ír.
Álma, hogy egyszer majd megvalósulnak. Ladányival „fizikai rendező” osztályt hirdettek a Főiskolán (tudom, Egyetem). Holland és amerikai mintára. Tánc, koreográfia, színészet, rendezés. 3 év után szakosodás. KOMPLEX. Akadt 90 jelentkező, 9 jutott a második körbe. Ez kevés. Jövőre újra nekilátnak. Ez a 9 ember már a harmadik körrel kezdhet. Tervezi Jerofejev Moszkva, Petuski című könyvének színpadi adaptálását.
MIÉRT?
Izgatja, hogy hogy tudja ő csinálni. Ez a kérdés vitte éveken át minden próbára, erre készült, ezt kutatta önmagában, kollégákban. Most megadatott neki a lehetőség. Tőlünk is jár neki egy lehetőség, hogy bizonyíthasson nekünk.
Előre hát az ország legabszurdabb nevű színházába!
Klikk ide, Ladányi-Borlai páros a mozgóparton!