Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
A kalapács lesújt egy csattanással

A kalapács lesújt egy csattanással

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2008. 07. 28.
Családi titkok, közéleti drámák – A Pulszky-levelezés feltárja a múltat
2025-07-01 11:56:45

A Pulszky család 1867 és 1911 között íródott 331 levele nem csupán személyes vallomásokat és meghitt

Macifröccs-himnusz született: BÖBE és NEON LEON közös dala hódítja meg a nyarat
2025-06-30 11:54:28

A málnás fröccs frissítő élményét idézi meg a „Buborékok” című dal, amely az Artisjus Songbook Camp

A Nagyvárosi bujdosó emléke – 71 éve született Kissferi
2025-06-29 16:21:51

Kiss Ferenc zeneszerzőként, énekmondóként és népzenegyűjtőként egész életében a hagyományt szolgálta

Jön a III. Sukorói Tűzugró Fesztivál
2025-06-27 09:00:33

Ismét lángra lobban Sukoró Szent Iván-éji tüze! A nyári napforduló alkalmából koncertek, táncház és

további bejegyzések a szerzőtől »

"Ez olyan, mint amikor az ember elkötelezi magát a szerelme mellett" - így foglalta össze Günther Uecker világhírű német szobrászművész legfőbb alkotóeszközéhez, a szöghöz való viszonyát. Legújabb munkáit Veszprémben - az ő szavaival egy igazi kincses ládikában - láthatták először a világon az érdeklődők július utolsó hétvégéjén.


Ueckernek ez nem az első kiállítása nálunk, 1987-ben a pécsi Vasarely Múzeumban, 1993-ban pedig a Nemzeti Galériában lehetett látni a munkáit. A művész szereti Magyarországot s az itt élő embereket: "Nagyon erősen érzem az emberek közelségét. A magyarokat történelmük során rengeteg sérelem érte, mindeközben pedig harcoltak szabadságukért". Mindezek miatt az egymás iránti együttérzést jelentik a számára a magyar emberek; ezt igyekszik munkáiban is megjeleníteni.

Veszprém, széf a kortárs műalkotásoknak

Veszprémben már 2004 óta tervezték ezt a kiállítást Dieter Honisch professzorral, a berlini Neue Nationalgalerie nyugalmazott igazgatójával, ám a Művészetek Háza igazgatója, Hegyeshalmi László szavaival "a professzor hirtelen halála akkor mindannyiunkat csendre intett".

Idén a Walter Storms Galéria és az E.ON támogatásával sikerült mégis tető alá hozni a kiállítást. Az E.ON esetében nem új keletű dolog a művészet támogatása; Hartmut Geldmacher, az E.ON Energie AG igazgatóságának tagja szerint "a gazdaságnak és a kultúrának szüksége van egymásra, a művészet ugyanis táplálja a keresgélő szellemet, és életben tartja az új iránti törekvéseket".

Uecker azért is örült ennek a helyszínnek a veszprémi vár tövében, mert mind a várost, mind pedig a Művészetek Házát egy olyan csodálatos helynek tartja, amely széfként funkcionál a kortárs képzőművészet számára.

Fotók: Tossenberger Lívia - kattintson a képre, galéria nyílik!

Érzelmek és provokáció szögekkel

A művész nyolc alkotással érkezett Magyarországra. Nehéz elhinni, hogy egy ipari tárggyal, a szöggel lehetséges érzelmeket közvetíteni, főleg, ha az az adott alkotás az op artra jellemző hűvös és formális jegyeket is magán viseli. Ez a stílusirányzat azonban a játéknak és az illúziónak is teret enged, így visz életet a reliefekbe.

Uecker úgy használja a szöget, mint más az olajfestéket - saját bevallása szerint ő így tudja leginkább kifejezni érzelmeit: "Ez direktebb, közvetlenebb kifejezésmód. A költészetet erővel gyártják, s így jutnak kifejezésre az érzések. A szögek esetében ez az erő a kalapácsütésben van. A művészet nem mentheti meg az embereket a bajuktól, a kínjuktól, vagy a sértettségüktől, de egy párbeszédet kialakíthat közöttük és ez segíthet" - fejtette ki lapunknak a művész ars poeticáját.

A szobrász 1956 óta alkot a szögek bűvkörében - akkor még az is előfordult, hogy bútorokba, háztartási gépekbe, vagy éppen hangszerekbe kalapált szögeket. Ez a külső szemlélőnek akár barbár, vagy destruktív dolognak is tűnhet, Uecker azonban - ahogy arról lapunknak beszámolt - mindezt provokációnak szánta, lázadva a fogyasztói kultúra és a nyárspolgáriság ellen: "Egy szekularizált, banális világba tört be a művészetem".

Uecker gyerekfejjel megélte a második világháborút, amikor a zene már régen nem azt jelentette, mint a romantika vagy a barokk idején: "Hallottam a fűszálak súrlódását, mintha hegedűhúrok lettek volna, de hallottam a sértett ember kiáltását is". Ez a kettősség pedig belefolyt a 20. századi művészek alkotói világába, így az övébe is.



"Kiváltunk ebből a szörnyűségből"

Uecker fiatal szobrászként a Gruppe Zero kötelékében - Otto Piene-vel és Heinz Mack-kal - akart tiszta lappal indulni: "Azok az emberek, akiket a háború borzalmai tönkretettek, nem álltak szóba az újgenerációs fiatal német művészekkel, de nekem sem volt késztetésem arra, hogy kapcsolatot alakítsak ki velük. Kiváltunk ebből a borzalomból és szörnyűségből, s egy új kezdet felé indultunk el".

Uecker és kortársai gyermekként élték meg a világháborút, s ártatlanok voltak, alkotásaikban mégis megjelent a bűntudat öröksége is. Túl a Holokauszton, a Gruppe Zero (1957-66) tagjai le akartak számolni az addig kötelezően követett ideológiákkal, s a spontaneitást és az alkotás folyamatának fontosságát hirdető informellel. Dinamikus struktúráikkal: térből, időből, fényből, színből és mozgásból akartak különböző formákat létrehozni, s hittek a művészet és a technika alkotta pozitív utópiában.

Titok, mese, talány

"Uecker művei a titokról szólnak, a titok különlegessége pedig abban rejlik, hogy nem mondják ki. Ijesztőnek, vonzónak, megbabonázónak mutatkozhat mindaddig, amíg nem válik egyértelműen megfoghatóvá" - jellemezte a szobrász alkotásait Helmut Friedel professzor, a München/Lenbachhaus-i Városi Galéria igazgatója.
Uecker a szögeken túl

Günther Uecker szobrai mellett csinált már színpadképet is, munkássága csúcspontjának pedig a Reichstag számára 2000-ben készített imatermet tartják. Ezzel azt akarta elérni, hogy a képviselők szavazás előtt - vallásuktól függetlenül - magukba tudjanak nézni, s annak megfelelően tudják ellátni munkájukat. A szobát tehát nem egyetlen felekezet tagjainak szentelte, hanem a világ összes vallásának.

"A kalapács lesújt egy csattanással, de a behatolás után a szögek egy rend alávetettjeivé válnak. Az árnyjáték tompítja a keménységet. Mozgás és csend kölcsönösen felemelik és kioltják egymást" - mondta Friedel.

A professzor szerint a szögek tömören és leírhatatlanul beszélnek az érzékeinkhez - talányokat és meséket tárva elénk. Ezek világa pedig könnyen elnyel bennünket. Hol táncoló hajzuhatagként jelennek meg a szögek, szinte szédítő erővel sodorva egy spirál mélyére (Spirál), hol pedig rendíthetetlen szabályossággal sorakoznak fehér festékkel a falhoz tapasztva, csupán az árnyékuk által találva hidat egymás felé (Sorozás).

A Schemót című képnél rendezett káosz tárul elénk: az egymást keresztező szögeket hagyja lélegezni a fehér festék, az árnyékok növelik a káoszt, a szögek szabályos egymásra borulása viszont rendszert visz a reliefbe.

Szakadás és játék

A legerőteljesebb kép talán a Kert című. Törés, erő, szakadás - a kép hátuljából kövek szakítják át a homokszerű vásznat. Ahogy Uecker elmagyarázta: a csend költészetét fenyegetik a hátulról érkező szikladarabok. A Szél című kép esetében azonban nincs meg ez a felszabadító érzés: a fehér festék teljesen lefedi a szögeket, mintha egy átszakíthatatlan fátyol alatt fuldokolnának és sodródnának, s onnan vetítenék ki erejüket.


Az op artra jellemző játékosság most sem maradt el: a Mező című alkotáson váltakoznak a szögekből vert sodródó hullámok, s kacérkodnak egymással a csomópontok. Végül pedig elérkezünk a már emlegetett titokhoz: titkos írás titkos jelekkel, a kép ereje megfejthetetlenül is hat (Schemót-Sura).

Bár a művész olykor más anyagokkal és területekkel is kísérletezik (lásd keretes írásunkat), a szögek maradnak, a szerelem nem múlt el, az évtizedek pedig esszészerűen szövik egymásba Günther Uecker szoborköltészetének darabjait.

A kiállítást 2008. október 12-ig tekinthetik meg a veszprémi Művészetek Házában.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Képző

Ajánlott bejegyzések:

  • Családi titkok, közéleti drámák – A Pulszky-levelezés feltárja a múltat Családi titkok, közéleti drámák – A Pulszky-levelezés feltárja a múltat
  • Macifröccs-himnusz született: BÖBE és NEON LEON közös dala hódítja meg a nyarat Macifröccs-himnusz született: BÖBE és NEON LEON közös dala hódítja meg a nyarat
  • Világsztárokkal és hazai ikonokkal búcsúzik a nyár Szegeden Világsztárokkal és hazai ikonokkal búcsúzik a nyár Szegeden
  • Erdélyi örökség: letöltve – Néprajz és digitalizáció egy térben Erdélyi örökség: letöltve – Néprajz és digitalizáció egy térben
  • Összemuzsikálni a nemzetet – A Halmos Béla-díjak 2025-ös átadója Összemuzsikálni a nemzetet – A Halmos Béla-díjak 2025-ös átadója

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr957831386

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard