Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
„A kérdésfeltevés nem keresztény vagy nem-keresztény dolog”

„A kérdésfeltevés nem keresztény vagy nem-keresztény dolog”

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2008. 09. 05.
Meseszép ékszerek pergamenből
2022-05-25 16:33:47

Király Fanni ötvösművész, ékszertervező kísérleti ékszerkollekciókat tervez és ezen keresztül vizsgálja

Budapestre érkezik a világhírű portugál énekesnő
2022-05-25 10:55:56

Június 3-án a legendás Madredeus zenekarból már ismert Beatriz Nunez vezet be a fado balladák világába

Kísérletet tesznek az üzenet megfejtésére
2022-05-24 14:24:32

Május 27-től látogatható a Vigadó Galéria V. emeleti kiállítótermében a Magyar Művészeti Akadémia

Cimbalommuzsika tölti meg a Szentlélek templomot
2022-05-22 11:31:08

Május 26-án Pakson Szabó Dániel cimbalomművész először Tímár Sárát kíséri az  Ének a határtalanról

további bejegyzések a szerzőtől »

Ötödször tartották meg a Pannonhalmi Apátságban az Arcus Temporum Művészeti Fesztivált. Az előadásokról és a rendhagyó rendezvénysorozatról Varga Mátyás fesztiváligazgatóval beszélgettünk.

Nagyon meglepő, hogy kortárs művészettel foglalkozik egy ilyen konzervatív, keresztény erkölcsiséggel bíró közeg, mint Pannonhalma.

Varga Mátyás, Arcus Temporum fesztiváligazgató: Ha a kereszténység a kortárs kultúrával semmilyen kapcsolatot nem teremtene, az olyan lenne, mintha csak gyökerei léteznének, és a föld felett nem lenne semmi. Pedig sok minden van, ami körülvesz bennünket, és arra valamimlyen módon reagálni kell. Én azt gondolom, hogy a művészet nyelve nagyon autentikus nyelv. Nem gondolom, hogy minden művészetnek van keresztény olvasata. Azt sem gondolom, hogy az úgynevezett keresztény művészetnek minden esetben megvan az a mélysége, amit az ember elvárna. És mégcsak azt sem gondolom, hogy a művésznek, az alkotónak kereszténynek kell lenni ahhoz, hogy az alkotásnak legyen keresztény olvasata.

Mi az alapgondolat, ami összefűzi az idei év programját?


Nyilván az lenne a jó, ha egy szót mondanék rá… Ha nagyon–nagyon le akarom egyszerűsíteni, azt mondanám, a múlandóság, vagy a dolgoknak a törékenysége –elveszíthetősége.

Elég aktuális a témafelvetés.

Nem véletlenül gondoltam azt, hogy egy ilyen téma az idei fesztiválon fontos lehet, hiszen egy ilyen korban élünk, ahol a múlandósággal nagyon intenzíven szembesülünk. A kultúra, mint az egész civilizációnak a tükre jelenik meg. Mi három napban sűrítettük össze, mindazt ami erről a művészetből látható-hallható-kivehető.


Érdekes akusztikát adott mindannak, ami ott elhangzott, hogy egy apátságban zajlik.


Nem akartunk az egyes üzeneteknek keresztény kicsengést adni, nem arról volt szó ezen a fesztiválon, hogy csak olyan előadások szerepelhetnek, amelyeknek evidens a keresztény kicsengése. Én azt gondolom, hogy a kérdésfeltevés nem keresztény, vagy nem-keresztény dolog. A kérdésfeltevés elsősorban őszinteség kérdése, és a feltett kérdésre adott válasz lehet kinek-kinek a hitéből, világnézetéből, emberi elkötelezettségéből, értékrendjéből fakadó válasz.

Sőt, Frenák Pál új darabja eléggé provokatív volt ebben a közegben.

Mint minden Frenák-darab, ez is pengeélen táncol, de a végkicsengésében, és az egésznek az emberi hozzáállásában valami olyan hihetetlen etikai tisztaság jelent meg, ami úgy gondolom, hogy minden további nélkül vállalható. A Frenák-darabban is ezek a fogalmak kapnak terepet. a múlandóság, a dolgok törékenysége –elveszíthetősége. és közben bejön egy új szál: az áldozatiság szála: Hiszen egyetlen olyan emberi kapcsolat sincsen, amelvben az egyik fél, vagy adott esetben mindkét fél ne válna a történések áldozatává. A most bemutatott inTiime című előadás zárójelenete elképesztően bravúros, és bizarr megoldás. Megjelenik ott az az emberroncs a kanapén, ami körött az egész élet és látszatélet zajlott - minden a végletekig fokozódik - a közönség arra van kényszerítve – merthogy ez a darab vége - hogy megtapsolja az arnyruhás táncosokat. Miközben mindenki kínban van, merthogy itt a taps nem az aranyruhásoknak járna. A koreográfus-rendező egészen kiélezi ezt a pillanatot. Miközben ott ül ez a hihetetlenül furcsa jelenség, aki a semmiből kerül oda, hiszen ő nem volt idáig a darab szereplője, hanem szinte az összes szereplő belső elesettségének a kivetüléseként egyszer csak megjelenik ott a kanapén. Néhány hete még a bemutató előtt nem volt meg erre a szerepre a megfelelő ember. A Frenák társulat nagyon hosszan kereste a megfelelő alkatot, aki képes lesz ezt megjeneíteni. tehát az utolsó pillanatban találták meg azt, az egyébként zseniális szereplőt, aki már a premieren szerepelt.

Válhat tömegkultúrává az az ízlés, amit az Arcus Temporumon fellépők képviselnek?


Tömegeket sohasem fog mozgatni, Valójában el is veszítené a sármját, ha térben és időben nagyobb fesztivállá válna. Direkt módon nem hiszem, hogy tömegekhez eljuthat. Inkább indirekt módon, például a rádión keresztül, akik már a negyedik éve az egész hangzó anyagot felveszik és sugározzák. Alapvetően nem az a cél, hogy ezt a fesztivált bővítsük, hanem hasonló karakterű fesztiválokkal szeretnénk együttműködni. Az első lépést már meg is tettük. A pozsonyi Konvergencie fesztivállal kezdtünk együtt dolgozni, és abban bízom, hogyha ez az együttműködés komolyabbá válik, a szlovák közönség el fog jönni Pannonhalmára, a mi közönségünk pedig el fog menni Szlovákiába, és esetleg egy újabb helyszín bevonásával megindul egy olyan kulturális áramlás, ami ha nem is tömegkulturálissá, de mindenesetre szélesebb körűvé, és nemzetközivé teszi a fesztiválunkat.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Lavór

Ajánlott bejegyzések:

  • Emlékek a házból - Út az iskolába II. rész Emlékek a házból - Út az iskolába II. rész
  • A világzenére fókuszál Szigetvár A világzenére fókuszál Szigetvár
  • Jön a kukásautó, szól a fűrelíz Jön a kukásautó, szól a fűrelíz
  • Különös szeánszok egy budai villában Különös szeánszok egy budai villában
  • Mozartot sem kell parókában játszani Mozartot sem kell parókában játszani

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr237832850

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

Hallgasd a Kultúrpart műsorát a Trend FM-en! Minden szerdán 16-18h között várunk benneteket!

trendfm_logo_subhead.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. A forradalom egy holland fotós szemével
  6. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  7. Meztelenség és anatómia
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

versverseny-banner-2021.png

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard