Szántó Péter igazi színházi ember. Végigjárta a színházcsinálás minden lépcsőfokát és még mindig adni akar. Változtatni, segíteni. Gyerekeknek, mert ők még képesek rá. A móri tábor nekem is tanított valamit, hogy merjek önmagam lenni. A fiatal korosztály részére szervezett móri színházi alkotótáborról beszélgettünk vele és az eseményben szintén aktívan részt vevő Makranczi Zalánnal.
Mi valójában a móri tábor, honnan jött az ötlet, mióta működik ez hivatalosan?Szántó Péter: Ötödik éve működik a tábor, az ötlet az pedig onnan jött, hogy én táboron keresztül keveredtem színházi környezetbe, és akartunk csinálni egy saját tábort, úgy ahogy mi elképzeljük, Adamkó Fannival, és amikor Kecskemétre szerződtem, megtaláltuk ehhez a megfelelő embereket, például Bori Tamást, aki akkor szintén Kecskeméten játszott, és megcsináltuk a tábort.
Miért Móron?
Szántó Péter: Azért, mert móri vagyok és szerettem volna valamit csinálni a városnak, mert nekem ez fontos. De lehet, hogy csak az a fontos, hogy ne csak az apám legyen ebben a városban valaki, hanem én is. (nevet) Itt van hely, mert ez fix, egyébként évekig különböző helyeken csináltunk táborokat Fannival és a saját stúdiónkkal, a Hét fő szín volt a neve, mely a hét fő művészetet akarta ötvözni. Összművészeti megnyilvánulásra törekedtünk. Aztán ez becsődölt, én lekerültem Kecskemétre, ott jöttek az emberek, és már ötödik éve csináljuk a tábort.

Mi alapján választottad ki a kollégákat?
Szántó Péter: Egyszerű szempont volt. Fanni fix volt, hiszen együtt dolgoztunk elég sokáig. Ezek a speciális, több helyről összelopkodott és saját magunk által kifejlesztett drámapedagógiai tréningek jelentették az alapot. Akárki akármit mond, ennek csak és kizárólag ez a lényege, az hogy előadásokat készítünk, az mellékes. Mert az, hogy a gyerekeknek sikerélményük van egy előadásban idegen emberek előtt, az tök jó, de ami délelőtt történik, az sokkal fontosabb: hogy egymással miként keverednek valamiféle viszonyba és saját magukról mi mindent tudnak meg, hogyan tudnak előbbre lépni. Bori Tamás pedig évekig csinált a Magyar Színházban egy Montágh Imre – Dölle Zsolt - féle mozgás- és beszédtréninget, és csatlakozott hozzánk. Majd gondoltuk, hogy bővítsünk még tovább, és amikor nem Alföldi Róbert filmjét forgatta, becsatlakozott Makranczi Zalán is.
Makranczi Zalán: Hívott, jöttem, hiszen már Kecskeméten is foglalkoztunk gyerekekkel, színjátszót tartottunk, a Tomkával (Bori Tamás). És ide tényleg azok a gyerekek jönnek, akikben valamiféle igény van az olvasásra, művészetre, nem feltétlenül akarnak ők színészek lenni, hála a jó istennek, csak azt érzik, hogyha nem csinálhatnák ezt, akkor egy nagy szelet az életükből üres lenne.
Akkor ez egy fejlesztő tábor, vagy pontosabban mi a tábor lényege?
Makranczi Zalán: Színházi példákkal tanítjuk őket az életre. A lényeg talán, individuumnak maradni egy társaságban ugyanakkor a társasági kereteket betartva.
Szántó Péter: Drámapedagógia, pszichodráma… fogalmak. Azért nem tudom elmondani, mi a tábor lényege, mert fel kéne venni videóra és megmutatni embereknek. Az viszont annyira intim, hogy ahhoz senki másnak semmi köze. Nehéz elmondani. Az biztos, hogy ha megmutathatnám a szülőknek, ami itt történik, akkor az lenne, hogy soha többé nem engednék ide a gyerekeiket, vagy elvinnék őket pszichológushoz, miközben mind ugyanilyenek vagyunk. A srácok itt tudnak LÉTEZNI, biztonságban érzik magukat és maximális szinten mernek, tudnak és lehetnek önmaguk. Ennyi a lényege, nem a színház. Úgy írtam fel a honlapra, hogy „jó embereket csinálunk”. Ezek a srácok, akik ide jönnek, úgy mennek innen haza, hogy tudnak odafigyelni a másikra, és rengeteget megtudhatnak önmagukról – a legkevésbé általunk.
Mi a kedvenc gyakorlat?
Szántó Péter: A „kétperces”, itt a színpadi alapállást kell megtanulni. Mindenféle gesztusok nélkül, két lábon, egyenes derékkal megáll az ember, nem mozog, csak a szemével kommunikál és két percig folyékonyan magáról beszél. Ezt itt a srácok alakították át egy nagy lírai önvallomássá, és az a vicces, hogy a második gyereknél mindenki el kezd sírni.
Mi motivál, hogy tanítsd, kinyisd a gyerekeket? Az, hogy jobbá tedd a világot?

Szántó Péter: Nem. Csak olyan jó, hogy emberek meg mernek ölelni, hogy érintések, gesztusok vannak, hogy gondolnak rád. Olyan élmények vannak amiket, meg kell élni, meg kell látni. Van hitem – valóság erejű. Ez a szeretném és akarom közti különbség, hogy igenis bármit meg lehet tenni.
Makranczi Zalán: Ez még az a korosztály, aki fogékony. Fontos, hogy legyen valami ellenpólusa annak, ami körbeveszi őket.
Más világlátást akarsz nekik tanítani?
Szántó Péter: Nem. Én egy helyzetet szeretnék nekik létrehozni, mert szeretném, ha a saját gyerekem, ha abba a korba ér, akkor legyenek neki lehetőségei emberekkel kapcsolatot teremteni. A lényeg annyi, hogy oda kellene egymásra figyelni, nyitottnak lenni és megbízni a másikban. A színházról pedig azt gondolom, hogy fantasztikus lehetőség az EGYÜTT GONDOLKODÁSra.
Makranczi Zalán: Nem látásmódot tanítunk, hanem hogy alakítsák ki a saját látásmódjukat, hogy jöjjenek tisztába magukkal. Mi itt az előadás-készítés alatt is megpróbáljuk közelebb hozni hozzájuk Csehov gondolatait, Goldoni gondolatait, Tasnádiét. Az önismeretet és a gondolkodás mindenkinek fontos lenne, és a darab végén sem véletlenül hangzik el a Kaukázus dalban, „hogy ne lövöldözd le a símaszkban a néniket meg a bácsikat”.
És mi alapján választasz darabot?
Szántó Péter: Én alapvetően egy lusta ember vagyok, ami szembejön. Idén Tasnádi István: Nézőművészeti főiskoláját csinálom, mert tavaly rákaptam Tasnádira, akkor Kecskeméten színpadra vitték a Farkas és Piroska című írását, ami bíróságra viszi a Grimm mesét. Megszereztem a szövegkönyvet és tavaly a táborban, a gyerekekre alakítottuk az előadást. És most is a téma az érdekelt, így jelenleg is a gyerekekre alakítottam a szövegkönyvet.

Hiszel a véletlenben?
Szántó Péter: Én az emberben hiszek. Az, hogy van-e véletlen, sors vagy fátum, mindenki döntse el. Vannak dolgok, amikhez mondják, hogy kösse magát az ember, miszerint: az ember ültessen egy fát, csináljon egy gyereket én meg hozzátenném, hogy csináljon egy színházi alkotótábort. Én így jól érzem magam. És visszakapok annyi szeretetet és ölelést, hogy már megéri. A tábor a felnőtt-léthez kapcsolódó alapvető fontosságú gondolatokat segít felfedezni, melyet a felnőttek is egyre inkább kezdenek elfelejteni: Szabad akarat, döntés, és hogy vállaljuk annak a következményeit.