Néhány napja jöttem vissza Erdélyből, és ha már ott voltam, szemlét tartottam a helyi borok felett. Bevallom töredelmesen, a helyszínen kizárólag magyarországi bort fogyasztottam, mert már idejekorán előreküldtem tíz-tíz liter Günzer és Szende-kékoportót. Mind megittuk. A székelyek szeretik a villányit.

Minőségi borok terén Románia talán hátrább áll, mint édes hazánk. De csak talán. Erdélyben nincsenek magyarországi mércével mérhető minőségi pincészetek, mondják, a Bánátban és a Regátban azért akadnak. Én rogyadozó léptekkel ezúttal csak egy gyergyói boltig jutottam, ahol rövid habozás után a Murfatlar cég alább látható termékét, a helyiek által csak likőrszerű borként emlegetett Lacrima lui Ovidiu-t vásároltam meg. Azt mondják, íze a tokajival vetekszik, majd meglátjuk mindenesetre.
Állítólag maga Ovidius említette egy versében, hogy a Fekete-tenger partján mennyire jó borok készülnek, és kiemelte volna a Murfatlart is, ami egyfelől ugye kőbe vésett kétezer éves hagyománynak fest, de lehet éppen orbitális hazugság is. Ez a bor mindenesetre aligha egyezik a rómaiak kedvencével.
Ennek ellenére a Murfatlart a művelt európai ismeri, én magam az udvarhelyi diszkóban ittam vödörszámra, akkoriban ízlett, ma azért újra belekóstolnék. Szép emlékeket őrzök magamban a Cotnari nevű desszertborról is, no, egyszer azt is megkóstoljuk majd így, felnőttfejjel.
A Murfatlar, Románia egyik legismertebb márkaneve. A cég kétezer hektáros szőlészete a Fekete-tenger melletti Constantához közel található. A kommunizmus bukása után, akárcsak a magyar borászati fellegvárak, az állami kezelésben lévő Murfatlar is elveszítette fő piacát, a volt Szovjetuniót. A szőlészetet 2000-ben privatizálták és azóta radikális változásokon ment át, vagyis szakítottak a kombinátos szemlélettel, és egyre több fajtával foglakoznak, minőségi borokat készítenek.
Mielőtt abba a tévhitbe rángatnánk magunkat, hogy a román borpiac halott, érdemes megnéznünk az MTI által nemrégiben közölt 2007-es adatokat. A románok tavaly 450 millió eurós forgalmat bonyolítottak, az idén ennél 10 százalékkal nagyobb forgalom várható. A legnagyobb piaci szereplők, a Murfatlar, a Vincon Vrancea, a Jidvei, a Cotnari és a Vinexport Focsani vállalatok forgalmi értékben 64 százalékos, az eladott mennyiségben 49,4 százalékos piaci részesedést birtokolnak.
A legnagyobb boripari vállalat, a Murfatlar idén 50 millió euró körüli forgalmat tervez, a tavalyinál 15-20 százalékkal többet. Forgalmát tavaly 20 százalékkal növelte, mintegy 20 millió palack bort értékesítve. A múlt évben a vállalat 1,1 millió eurós beruházással új palackozó sort létesített.
Ifjúkorom másik kedvenc román márkája, a 18,7 százalékos piaci részesedésű Cotnari Co. tavaly 24,5 millió eurós forgalmat bonyolított, az idén pedig 28 milliós forgalmat tervez. Tavaly 10,5 millió palack bort értékesített. Az idén a vállalat több mint tízmillió eurót szán beruházásokra. Hamarosan kinövik az alsópolcos szintet.