Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Le, egész a tengerig

Le, egész a tengerig

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2008. 09. 18.
Színpadra lépnek a győztes fiatalok
2022-06-23 11:11:02

Június 26-án 17:00 órától ifjú muzsikusok ingyenes hangversenyére kerül sor a Pesti Vigadóban a Szent

A fesztivál, ahol megkérték a kezemet
2022-06-22 11:21:30

Gyorsan pergő kémdráma, thrillerszerű bosszúfilm, találkozások és leánykérés – ilyen volt a II. Magyar

Fejtsd meg a költők titkait!
2022-06-20 09:58:18

Artisjus és Év gyerekkönyve díjat kapott Fenyő D. György  Útikalauz a vershez c. kötete. A Pagony

Ünnepel a világhírű magyar zeneszerző
2022-06-19 12:05:42

Július 2-án a 75 éves Orbán György tiszteletére rendeznek koncertet a BMC-ben. Az egyik legtöbbet

további bejegyzések a szerzőtől »

A több versenyen való részvétel és az Európai Parlament brüsszeli székházában történt vetítés után mostanra bemutatták a magyar mozik is Mundruczó filmjét; még a multiplex-hálózatba is becsorgott az elismerések és Lajkó Félix ismertségének hajóján.

Az általa alakított főhős is hajón érkezik haza a szülői házba, feltehetőleg Nyugatról, hiszen mindent, így pálinkát-szálfát euróban fizet. Megjegyzendő: mindent ki is tud fizetni. Hogy miért ment el, nem tudja senki, mint ahogy visszatértének oka sem derül ki: a dolgok egyszerűen megtörténnek. Az élet ilyen egyértelmű odalenn, ezen a szegény halászok, faúsztatók lakta vidéken. Íratlanok a szabályok, megdönthetetlen a hiarerchia, megtámadhatatlan a rend.
Ezért szúr szemet a falubelieknek a semmiből visszaérkező fiú szótlan elvonulása apja egykori vízparti kunyhójába. Gyanús lesz zárt magabiztossága, mellyel mólót és házat kezd építeni a víz fölé. Rossz szemmel nézik nyugalmát, anyagi és belső függetlenségét. Tabutörése, a lánytestvér iránt érzett, szinte magától értetődőn bontakozó csendes, de vállalt szerelme csak ürügy a kiközösítésre, ennek azonban elejét veszi a fiú önkéntes kivonulása a paradicsomba. Ezt a szabadságot, a pár pillantásnyi melegséget igenli a lány, amikor a disznóvágások vájúi és a mosogatnivaló pálinkás poharak mellől a robinsoni életetet választja. 


Ellenszegülve anyja (Monori Lili) a „szokott” női sorsot elfogadtatni próbáló higgadtságával, nevelőapja (Gáspár Sándor) féltékeny akaratával, erőszakosságával, a rokonok rosszallásával, ki is költözik a testvéréhez, nem akármilyen árat fizetve. A nem kevéssé zárt és szófukar közösség szemében a fiú egy tékozló fiúként hazatért idegen marad még a közös ácsmunkában is, a természetben lakó pár pedig kerülendő szégyenné válik. Még a jóakarók is csak figyelmeztetik őket a készülő bajra, elfogadásról szó sem lehet.
Mundruczó rá jellemzően redundancia nélkül bont ki sorsokat, elemzés nélkül mutat meg szociális struktúrákat. Ebben a filmjében azonban a megmagyarázhatatlant, az idegent, a jó és a rossz egymásnak feszülését nem a főhős(ök) hordozzák magukban, a kibékíthetetlenség rajtuk kívül, csakis az őket körülvevő világban és annak rendjében, ítéletében keresendő. 

A rendező és stábja kétségkívül beleszeretett a Dunán tükröződő naplementébe és nádsusogásba, a sült keszegbe és az esti tücsökciripelős békakuruttyolásba, egyszóval a folyó által kínált természetesen szép vizuális és hangkulisszákba. Tóth Orsi eddigi egyik legtisztább nőalakját formálja meg – nem véletlenül hívják Faunának a lányt – annak minden áldozatkészségével, naiv vágyával és törékenységével, Lajkó Félix pedig néhány, vajdasági tájszólásával és néhány mondattal hiteti el velünk azt a végtelen és megvilágosult nyugalmat, amit Schubert dallamai árasztanak az általa feljátszott, Arany Orsó-díjas filmzenéből. 

Az antik mitológia ősi toposza, a testvérszerelem és a tékozló fiú parafrázis az ácsmesterség, a halszaporítás, az utolsó vacsora, az árulás krisztusi motívumaival vegyül. A fiú életéből egy konkrét történetet tudunk meg: ezüstpohara az egyetlen emlék attól a megesett lánytól, akit külföldön ismert meg, ápolt sokáig, és aki végül elhagyta. Jórészt azonban nincs mesélés, nem fontos a múlt és a jövő. Csak egy utalásokkal teli, a katarzis felé egyenletesen haladó dramaturgia van. A film ideje szinte végtelenné tágul a két, munkát és étket egymással megosztó, fehérre mosott ruhákat teregető fiatalról, vagy a Dunán evező, nibelungi seregre emlékeztető gyásznépről forgatott képeken. Ahogyan a folyó vonul a torkolat felé, úgy halad a testvérek története a drámai végkifejletig. Amikor vacsorára hívják a falu népét, kenyeret és halat szolgálva fel a csodálatosan bő fogásból, reggelre már csak a leszúrt fiú úszómellényét sodorja tova a Duna, hogy végül minden emlék feloldódjon a tenger kék vizében. 

Bár ez a film is számos ponton illeszkedik a Mundruczó-műbe, a szintén a deltavidéken játszódó Apokrif2 halszaporítós csodájával közvetlen előzménye is, a rendező tőle szokatlanul tiszta főhösöket teremt. Jóságuk, belső fényük Johannáénál még elvitathatatlanabb, incesztiózus kapcsolatuk igazsága, belső törvénye megkérdőjelezhetetlen. 



Ezt az összetartozást és már-már égit a rendező végig megóvja az evilág szennyétől, könyörtelenségétől – csak totálban mutatja meg a lány megerőszakolását, sötétbe burkolja a fiú meggyilkolásának pillanatát, a testvéri csókot két lábujjhegyre álló női lábfej jelzi. A móriczi Barbárokra emlékeztető légkört számos szépen megkomponált kép, vizuális ötlet ellenpontozza, még az „autentikusan” kiválasztott statisztériáról felvett közeli portrék, a kocsmai jelentek is egyfajta idilli miliőt árasztanak.

Talán ezért marad bizonytalan a néző, hogy miután a fiatalok halálának nyomát is elsodorta a víz, sajnálja-e a háziállatként tartott teknőst is, merthogy gazda nélkül marad a vadonban – vagy némi megnyugvással távozzon a moziból, amikor az a kötődés és ártatlanság szimbólumaként elmerül a Duna feltehetőleg hűs és mindenképpen szabad vizében. 

Neked hogy tetszett a Delta? (1 - egyáltalán nem, 5 - nagyon)

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Film Mundruczó Kornél

Ajánlott bejegyzések:

  • Egy felsírás után Egy felsírás után
  • A fesztivál, ahol megkérték a kezemet A fesztivál, ahol megkérték a kezemet
  • Családi kiállítással ünneplik a magyar filmrendezőt Családi kiállítással ünneplik a magyar filmrendezőt
  • Megelevenedik a háromszáz éves gyerekjáték Megelevenedik a háromszáz éves gyerekjáték
  • Évszázados technikával készült el egy vadonatúj mesefilm Évszázados technikával készült el egy vadonatúj mesefilm

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr937833198

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

Hallgasd a Kultúrpart műsorát a Trend FM-en! Minden szerdán 16-18h között várunk benneteket!

trendfm_logo_subhead.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. A forradalom egy holland fotós szemével
  6. Meztelenség és anatómia
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

versverseny-banner-2021.png

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard