E heti színházi premiereink közt könnyen találhat kedvére valót. Bodrogi Gyula, Ulmann Mónika, Lukáts Andor, Csákányi Eszter, Kováts Adél, Rába Roland. Nemzetközi vendégjátékok, kortárs tánc, abszurd, klasszikus. Háry János, Márai, Hamlet, vagy amit akartok.
Budapest, Merlin Színház
Október 8.
Láng Annamária, Rába Roland
Luise és Mark régóta ismerik egymást. Egy társaságba járnak, talán volt is közöttük valamiféle vonzódás, de Luise most mással jár. Illetve járt. Egy nap ugyanis terroristák bombát dobnak a városra, ahol élnek. A támadás után égő roncsok, kétségbeesett, sérült emberek botorkálnak az utcákon. A véletlennek köszönhetően azonban Mark egy olyan házban lakik, aminek udvarába az előző lakó atombunkert épített. Luise pedig itt tér magához…
Az After the End egy olyan témát vet fel az atomtámadás lehetőségével, mely sajnos mára a mindennapjaink részévé vált. Az előadás a MERLIN Energia Évad részeként párbeszédet kíván indítani az atomenergiában rejlő lehetőségekről, a hozzá kötődő félelmekről és félreértésekről.

Zsákutca - Fotó: Bátky-Valentin Szilvia
HERMÉSZ 13
Budapest, Artus
Október 9.
Az előadás mögött Hermész Triszmegisztosz "Amint fent, úgy lent" kijelentése áll. Erről gondolkodtunk az elmúlt időszakban és így jutottunk el Hermész Triszmegisztosztól Zaratusztrán és Hamvas Bélán át saját magunkig. "Amint kint, úgy bent."
Kiállítás is, előadás is. A nézők hol leülnek, hol újabb terekbe vándorolnak. Kérdéseket teszünk fel magunknak is és nekik is
Végül figyelmünk középpontjába a FA került, mert a FA nem ítélkezik, de tükröt tart az ember elé. Felfele törekvő lombozatával és lefelé ereszkedő gyökérzetével a FA az ember szellemi és földi létezésének analógiája.
JELIZAVETEA BAM
Budapest, Merlin
október 9.
Hólyagcirkusz Társulat. Aki hallott már róluk, tudja. Aki még nem, azoknak néhány sor e furcsa nevű társulatról:
Színészei egyszerre rendezők, dramaturgok, díszlettervezők, technikusok... és még sorolhatnám. Az előadás - ahogy a Hólyagcirkusztól megszoktuk - közös gondolkodás és játék során születik meg. A darabot átszerkesztik, új megvilágításba helyezve a jeleneteket, teljesen önmagukévá teszik az előadást. Az abszurd abszurdabbá tételének mesterei.
Legújabb előadásuk az ember kiszolgáltatottságának és fenyegetettségének abszurditását ábrázolja.
ENTRACTE
Budapest, Trafó
Október 10.
Egy világhírű honfitárs, a Franciaországban élő koreográfus, Nagy József legújabb koreográfiája.
Orléans-ban bemutatott új darabja a taoista és konfucionista vallás egyik alapkövének számító, és az univerzum örök törvényeit leíró Ji King, azaz Változások könyvéből merít ihletet.
Nagy József sikere tehetségének, munkabírásának, újító szellemének és - nem utolsó sorban - sokoldalúságának köszönhető. A koreográfus képzőművésznek készült; fotóiból ma is rendszeresen szerveznek világszerte kiállításokat. Darabjaiban rendszeresen használ népi és jazz elemekből építkező élő zenei kíséretet a legelismertebb magyar és külföldi zenészek segítségével. Előadásai a tánc, a színház, a cirkusz, a pantomim és a bábszínház határvonalán mozognak.
MECCS
Budapest, Centrál Színház
Október 10.
Vidám Színpad - új évad, új név.
Toby Powell - hatvanéves, jó kedélyű örökifjú - elismert koreográfus. Egy nap fiatal nő érkezik hozzá férje társaságában, hogy életútinterjút készítsen vele. A barátian induló beszélgetés hangneme egyre fenyegetőbb, egy elfeledettnek hitt titok kerül napvilágra. Hármójuk mérkőzése egyszerre krimiszerűen fordulatos, ugyanakkor mulatságos és megindító. A Meccs a közelmúlt egyik nagy Broadway sikere.
REPÜLÉSI LECKE
Budapest, Dürer Kert
Október 10.
A volt pártfőiskola épületében tanítja repülni a közönséget Lengyelország egyik legsikeresebb alternatív színháza, a Teatr Strefa Ciszy. Az 1991-ben alakult, Adam Ziajski vezette társulat évek óta kerüli a hagyományos színházi tereket, produkcióikat szokatlan helyszíneken hozzák létre. A Repülési lecke szabadság és félelem egymásra hatását vizsgálja. Ikarosz mítosza nyomán azt a kérdést járja körül a társulat, hogy képes-e a ma embere félelmén felülemelkedve szabaddá válni, van-e elég bátorságunk a konvenciók és az elvárások gravitációs erejét legyőzni. A provokatív produkció a nézőket is bevonja, a gyakorlatban is tesztelve a metafizikai kérdésfeltevést: a társulat arra is kíváncsi, hogy hol van az a pont, ahova a közönségnek már nincs mersze követni a színészeket.

Kováts Adél
Budapest, Sanyi és Aranka Színháza
Október 10.
Csákányi Eszter, Kováts Adél, Margitai Ági. A rendező Lukáts Andor néhány hónappal ezelőtt mesélt már terveiről, a Mátyás utcai kis pinceszínházról a Kulturpartnak. Akit a szereplőgárda nem győz meg, annak álljon itt egy rövid ismertető:
Matilde utál takarítani. Virginia imád takarítani. Lane nem szorul rá, hogy takarítson. Anának nem fontos, hogy a cseléd takarítson, elég, ha vicceket mesél. Charlesnak Ana fontos, de azért Lane is. Ana beteg. Charles betege. Lane viszont Charles felesége és orvos. Charles is, de az az orvostudománynál jobban hisz a fák gyógyító erejében. El is megy a gyógyfáért Afrikába, de nem engedik fel vele a gépre, így gyorsan megtanul repülőt vezetni. Női darab. Amerikai. És abszurd.
BEKKANKO, A GRIMASZDÉMON
Budapest, Kolibri
Október 11.
Ez a világszerte nagy sikerrel játszott, kortárs japán mesejáték igazi szerelmes történet. Egy vak lány és egy ijesztgetésre alkalmatlan, de mindenkit mosolyra fakasztó grimaszdémon szerelméről szól. Szeretheti egymást ember és démon? Mit szól ehhez a Hegyek istennője, mit szólnak a falubeliek, és mit szól Juki apja, a vadász? Sikerül-e a szerelmes Bekkankónak megtalálni a zöld mezőn megbújó egyetlen kék virágot, hogy gyökerének varázserejével visszaadja Juki szeme világát?
BÉRGYILKOS A BARÁTOM
Budapest, József Attila Színház
Október 11.
Ulmann Mónika, Bodrogi Gyula, Besenczi Árpád
A főszereplője, Francois Pignon, aki volt felesége után Párizsba utazik, hogy visszaszerezze a nő szerelmét. Kivesz egy szállodai szobát az Igazságügyi Palota mellett. Ennek nem lenne jelentősége, csakhogy aznap éppen a szálloda előtt sorakozik fel egy megerősített rendőri egység. Odaát egy terrormerénylet tárgyalásának különleges eseménye zajlik: a koronatanút hallgatják meg. A Pignon melletti szobát egy furcsa, hallgatag férfi veszi ki, akinek az a küldetése, hogy fentről, ablakából végezzen a koronatanúval. Szerencsétlenségére azonban Pignon és az ő szobáját csak egy vékonyka ajtó választja el, és így sorsuk összefonódik.

Bodrogi Gyula
Budapest, Budapesti Kamaraszínház, Ericsson Stúdió
Október 11.
Írta, rendezte, a díszletet és a jelmezt tervezte: Sopsits Árpád.
Talán emlékeznek még, néhány évvel ezelőtt egy ápolónővért fogtak perbe Magyarországon, mert több beteget a halálba segített… Sopsits rendezése ismét egy húsbavágó történetet boncolgat.
"Ha csak egy pillanattal előbb hal meg egy gyógyíthatatlan beteg valaki által, azt bűnnek nevezik, ha egy pillanattal később, a természet által, azt meg isteni kegyelemnek? Annak a kegyelmének, aki ezt a borzalmat ránk mérte vagy hagyta, hogy valami, vagy valaki más ránk mérje? Tényleg egyetlen pillanaton múlik ez?"
MAGNA PLAZA
Budapest, Mamut 2.
Október 11.
A 2001 óta működő, öt színészből és egy látványtervezőből álló társulat, a Wunderbaum arra tett kísérletet tavaly Gentben, s most Magyarországon a Mammut 2-ben fogják megmutatni, hogy miként használható művészi térként a fogyasztói társadalom temploma.
A Magna Plaza című előadás a fogyasztásról, az érzelmek valódiságáról, látszat és valóság viszonyáról szól. A több szálon futó cselekmény különböző történeteit Takeshi Kitano filmje, a Bábok ihlette, míg a helyszínválasztás a tömeg- és popkultúrával is közösséget vállal.
A produkció beleolvad a bevásárlóközpont mindennapi életébe: a színészek vásárlókká, az egyszerű vásárlók egy színdarab szereplőivé válnak.
PARÁZS ÉS MÁS…
Nyíregyháza, Móricz Zsigmond Színház
Október 11.
Magyarországi ősbemutató Márai Sándor emigrációban írt hang és televíziós játékaiból.
Három művének: a Hasbeszéd, "A gyertyák csonkig égnek" című regényének sajátmaga által dramatizált változata, a Parázs, és a Befejezetlen szimfónia felhasználásával készülő színházi előadás.
További bemutatók
Komáromi Jókai Színház: Kodály Zoltán: Háry János
Október 8.
Pécsi Nemzeti Színház: Arthur Miller – Mohácsi János: Istenítélet
Október 10.
Zalaegerszeg, Hevesi Sándor Színház: Shakespeare: Hamlet
Október 10.
Főnix Színházi Műhely: Wass Albert: A funtinelli boszorkány
Október 11.
Dunaújváros, Bartók Kamaraszínház: Katajev: A kör négyszögesítése
Október 11.
Budapest, Bóbita Bábszínház: Galuska László Pál: Markalf, az álmok ura
Október 12.