Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Élet a halál után

Élet a halál után

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2008. 10. 10.
Magyar dallamok Japánban - A Cimbaliband sikere Oszakában
2025-07-03 18:13:45

A magyar népzene különleges hangzása, a cimbalom egyedisége és a Cimbaliband szenvedélye ragadta magával a

A nyár ritmusai a BJC-ben
2025-07-02 08:17:33

A Budapest Jazz Club nyáron is gondoskodik arról, hogy a jazzrajongók ne maradjanak élmények nélkül.

Családi titkok, közéleti drámák – A Pulszky-levelezés feltárja a múltat
2025-07-01 11:56:45

A Pulszky család 1867 és 1911 között íródott 331 levele nem csupán személyes vallomásokat és meghitt

Macifröccs-himnusz született: BÖBE és NEON LEON közös dala hódítja meg a nyarat
2025-06-30 11:54:28

A málnás fröccs frissítő élményét idézi meg a „Buborékok” című dal, amely az Artisjus Songbook Camp

további bejegyzések a szerzőtől »

Mi van a vég után? Ha például atombombát robbant fel egy terrorista, és az embernek történetesen épp van egy bunkerje, ahol túlélőként megmenekülhet, sőt, még meg is mentheti mások, mondjuk egy nő életét? Az angol verzió után magyarul is látható Dennis Kelly kortárs angol szerző darabja, az After the End a MERLiN Színházban.

A vég után végtelen játszmák vannak, hatalmi játszmák, ugyanúgy, mint a vég előtt, csak kiélezettebbek és kilátástalanabbak. Hol a férfi (Rába Roland) kezében a kés, hol a nőében (Láng Annamária) – és a nagykés ténylegesen is gazdát cserél, nemcsak almaaprítás céljából. Számos pszichológiai kísérlet és teszt eredményét szemlélteti az előadás a közönség felé nyitott fémkapszula szűk terében, amit érdemes lenne mindenkinek kipróbálni: valóban klausztrofóbiát kaphat benne az ember. 
Fotó: Bátky-Valentin Szilvia
Kattintson a képre, nézegesse az előadást képekben!

Több hétig itt, ketten összezárva várni a szabadulást egy rossz rádió és pár babkonzerv társaságában olyan helyzet, ami próbára teszi az ember tűrőképességét – mint ahogyan az egyes jeleneteket egymástól elválasztó sötétségben dübörgő zenei őrület is sikeresen érzékelteti a szituáció felfokozott és bomlasztó voltát. Az angol verzióhoz képest ez a rendezés sokkal jobban épít a fokozatosságra, kitart jeleneteket, akár szöveg nélkül is. Dramaturgiai változtatásokkal, a reálistól elemelkedő játékstílussal azonban nem kísérletez, kizárólag a színészpárok eltérő karakterére és korosztályára épít.

Itt nyoma sincs a két londoni színész fiatalos tanácstalanságának, a Márkot játszó infantilis hullámzásainak, vagy a Luise-t alakító együttérzésének, kezdeti bizalmának. Láng Annamária Luise-ként az elejétől kezdve kemény nő, aki igyekszik túlélni, racionálisan alkalmazkodni a helyzethez. Bizalmatlan, hisztis, erőszakos, őszinte, ideges, erős. Nem bírja elviselni, ha nem ura a helyzetnek; partizós háeres vagy píáros csajból éhségtől tomboló nősténnyé, mezítlábas ősember-asszonnyá alakul szemünk előtt. 

Azt a Luise-t, aki volt, és aki a szabadulás után piros kabátban újra el akarna játszani a külvilágnak, a néző tulajdonképpen csak néhány gesztusban és a párbeszédekből ismerheti meg, mint ahogy Márkhoz fűződő viszonyát is, ami semmiképp sem szerelem, így nincs támaszkodónk, viszonyítási alapunk, nem szimpatizálunk igazán. Rába Roland Márkja fakóbb, sunyibb benyomást kelt, mint angol párja, így még titokban sem szurkolunk neki, hogy valamiféle normális irányba mozduljanak el próbálkozásai, valamint így hamar eltűnik a kérdés izgalma: valóban atomtámadás van odakinn? Ahogy Luise, mi is hamar rájövünk: Márkkal nem stimmel valami, és az egész történet inkább egy krimi irányába mozdul, amit elkezdünk a végkifejlete felől olvasunk ki öl meg kit.


Ennek a felállásnak köszönhetően a másfél óra valóban az egyre durvább kiszolgáltatottság, fizikai és lelki kifulladás, a fogva tartó és fogvatartott közötti csaták és a vég felé haladnak a jelenetek, ami nemcsak a lány egyre csapzottabb, szakadt pántú ruháján, hanem elboruló, kétségbeesett szemén tükröződik. 

Ezért jó megoldás az utolsó, külvilágban zajló jelenetben felkapcsolni a villanyt és higgadtan kiléptetni őt a való világba, miközben elmeséli, hogyan sikerül feldolgoznia elrablásának történetét. Luise arcán sminkelés után nyoma sincs éhezésnek, kialvatlanságnak, megerőszakolásnak. Csak érdes hangja, mozdulatlansága sejtet valamit végleges fásultságából. Hogy ki a betegebb: Márk, aki börtönben ül és csokira vágyik, vagy Luise, aki legközelebb talán visz is neki? Ki a szánandóbb: Márk, aki abberációja révén jutott el idáig, vagy Luise, aki . Ha végigjátszottunk egy áldozat- szerepjátékot, ahol egy szál tünde, nem sok, annyi sincs, eldönthetetlenek ezek a kérdések, mint ahogy még a bemutatón sem tudtuk feltétlenül: vége van? Ez a vége? És mi van utána?

Dennis Kelly: After the End (Zsákutca)
R: Magács László
SZ: Láng Annamária, Rába Roland
Bemutató: 2008 október 8., 19:00, 90 perc
További időpontok: október 20., 21., november
Az előadás november végén látható angolul is.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház

Ajánlott bejegyzések:

  • Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében
  • Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája
  • Két jubileum – egy rendhagyó évad! Két jubileum – egy rendhagyó évad!
  • Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban
  • Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr917834016

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard