Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
A kommunizmus Miki egerei

A kommunizmus Miki egerei

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2008. 10. 13.
Cimbalommuzsika tölti meg a Szentlélek templomot
2022-05-22 11:31:08

Május 26-án Pakson Szabó Dániel cimbalomművész először Tímár Sárát kíséri az  Ének a határtalanról

Sivatagi transz Budapesten: jön a Sunako!
2022-05-21 18:00:00

Palotai Csaba Párizsban élő gitáros pszichedelikus tájakra kalauzol két zenésztársával május 28-án a

Nagy dobásra készül az Álomvándorok Társasága
2022-05-21 14:07:01

Számos sikeres musical után most a Muzsika hangjá t mutatja be az érdi színházcsináló művészcsapat. Csebki

Harminc éves lett a tarkabarka kismadár
2022-05-20 16:54:48

Minden színben pompázó repertoár ugyanakkor apró méretek jellemzik a névadójához sokban hasonlító Kolibri

további bejegyzések a szerzőtől »

Debrecen belehúzott: négy kiállítás látható a Modemben a kommunizmusról. De milyen kiállítások! Színes kavalkád sírjában forgó Leninnel, meztelen Marilyn Monroe-val, lobogó hajú úttörőkkel, Sztálinnal és Rákosival, Miki egérrel és Andy Warhol-lal. Igazi kultúrsokk - nem csak erős idegzetűeknek.

Az első tárlat a bemelegítés: Szocreál-festészet a Rákosi-korban. A hatalom kiadta a jelszót: Szovjetunió, Szovjetunió, Szovjetunió. A kötelező minta beállította a sorba a magyar művészeket: hatalmas Sztálin és Rákosi portrék, vidám fiatalok, elégedett munkások. A képek között jócskán akad művészileg kevéssé értékelhető propagandakép: Felekiné Gáspár Anni Füttyös Kalauz című képének másolata (az eredetinek nyoma veszett) annak idején a korszak ünnepelt festménye volt, ám az idő próbáját nem állta ki. A villamost sípszóval indító női kalauz azóta a korszak negatív szimbólumává vált. 

A terem megmutatja a kor „túlélőit is”: Mácsai Istvánt (Mácsai Pál színművész édesapja) és Szőnyi Istvánt ma is előkelő helyen jegyzi a magyar képzőművészet.
A festmények után jön az éles váltás: 18-as karika díszíti a falat a „Meztelen igazság” előtt. A fotómontázsok és rövid filmek alkotói egy „Kék orrok” névű, orosz művészeti közösség. Itt aztán tényleg minden van: egymással ruhátlanul enyelgő Hitler és Sztálin, közösülő párok, csókolózó homoszexuális rendőrök. A montázsok górcső alá veszik a vallást is és nem menekül a politika sem: boxeralsót viselő Jézus ül egy kopott kanapén , egyik oldalán a női testű, meztelen Puskinnal, a másikon a férfi testű, meztelen Putyinnal. Jézus egy gyertyát tart a kezében, Puskin öngyújtóval kedveskedik neki. Pikáns, nem? 

Az egyik legprovokatívabb alkotás egy videó-installáció 2004-ből: „Amit mindig is szerettél volna látni a tv-ben, de nem merted kérni”. Három valóság show szereplőt látunk a képen: esznek (mit esznek, zabálnak), mellékhelyiséget látogatnak (ülnek a WC-n) és közösülnek (a két férfi felváltva d….ja a nőt). Eltúlzott? Ízléstelen? Hatásvadász? Nem tudom. Mindenesetre, ha az volt a cél, hogy erősen hasson, akkor nálam ezt elérte. 

A pucérkodás után a kortárs orosz művészet világa következik. A teremben kétszáz mű látható, így 1949 óta ez a legnagyobb kortárs művészeti kiállítás Magyarországon. Habosított műanyagból készült fehér emberek, kétségbeesett, fejét fogó Miki egér, a kép fölött ez olvasható: „Lenin”. Egészen absztrakt, merész, modern képek, minimalizmus és expresszionalizmus között csapongó alkotások. Irina Csmirjova, a művészettudomány kandidátusa a kiállítás céljaként a párbeszédre hívást határozza meg. A látogatók lépjenek be az orosz kortárs művészek közé és legyenek részesei azoknak a dialógusoknak, amelyek az orosz alkotók között zajlanak. Részemről ezt a dialógust a „Horizontális” című Julikov kép értelmezésével kezdeném: filctollal sűrűn bevonalazott papírlapot látunk. A többi néma csönd… 

A kiállítás-sorozat végén megérkezik a „Hétköznapi kommunizmus”. Rengeteg fénykép, beszédesebbnél beszédesebb képaláírások, filmhíradók, plakátterem és egy falra festett fogalomgyűjtemény a korról. Fotókiállítás lévén a főszerep a fényképeké: Latabár Kálmán és Puskás Ferenc bolondozása a Szabadság-hegyen, életkép a Liliomfi című film forgatásáról Darvas Ivánnal, éremözön Helsinkiben. A fotókon a dolgozó nép mindennapjai is láthatók: bevásárlás, piknik, színház, munka. Ha nem tudnék semmit a korszakról, azt gondolnám, hogy az ország újraélte a „boldog békeidőket”. A képeken vidám, elszánt arcú munkások, egyenes háttal vonuló ünneplők, csillogó szemű kisiskolások.
A gyapotszedés, a vas és acél országának építése, a lakók agitálása egy bérház udvarán - egy másik ország körvonalait festik elém. Ezek a képek nem szólnak a korszak szegénységéről, a kitelepítésekről, a rettegésről. Ezek a képek Voltaire gondolatait sugallják: „Minden jól van, minden jóra fordul, minden a lehető legjobban van ezen a legeslegjobb világon.”
És még nincs vége! Az udvaron Sztálin monumentális, rekonstruált szobra áll. Ha kevés lenne a hatalmas monstrum, az eredeti szobor 8 kg-os fülét is kiállították.
Ennyi.
Aki kérdezi milyen volt, annak egy egyszerű mondattal válaszolok: „Nézd meg!”

Három a magyar igazság, negyedik a ráadás

A Modem négy kiállításnak ad otthont a kommunizmusról. A Szocreál a Rákosi-kor festészetét mutatja be, a Meztelen igazság montázsai tabukat döntögetve vetkőztetik le az egyszerű emberek mellett a vallási és politikai vezetőket is. A Kortárs orosz művészet az elmúlt három évtized orosz képzőművészeit vonultatja fel kétszáz alkotáson keresztül, míg a Hétköznapi kommunizmus az MTI fotótárából szemezgetve tárja a látogatók elé a Rákosi-kor mindennapjait
.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Képző

Ajánlott bejegyzések:

  • Lenyűgöző magyar design – üvegből! Lenyűgöző magyar design – üvegből!
  • Meteoritok a Duna-parton Meteoritok a Duna-parton
  • Fotókon a diktatúra arcai Fotókon a diktatúra arcai
  • Titokzatos nő érkezik a Bartók Béla útra Titokzatos nő érkezik a Bartók Béla útra
  • Stimulus és Departure a Pesti Vigadóban Stimulus és Departure a Pesti Vigadóban

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr837834118

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

Hallgasd a Kultúrpart műsorát a Trend FM-en! Minden szerdán 16-18h között várunk benneteket!

trendfm_logo_subhead.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. A forradalom egy holland fotós szemével
  6. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  7. Meztelenség és anatómia
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

versverseny-banner-2021.png

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard