Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
A veréb is ember

A veréb is ember

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2008. 10. 22.
Családi titkok, közéleti drámák – A Pulszky-levelezés feltárja a múltat
2025-07-01 11:56:45

A Pulszky család 1867 és 1911 között íródott 331 levele nem csupán személyes vallomásokat és meghitt

Macifröccs-himnusz született: BÖBE és NEON LEON közös dala hódítja meg a nyarat
2025-06-30 11:54:28

A málnás fröccs frissítő élményét idézi meg a „Buborékok” című dal, amely az Artisjus Songbook Camp

A Nagyvárosi bujdosó emléke – 71 éve született Kissferi
2025-06-29 16:21:51

Kiss Ferenc zeneszerzőként, énekmondóként és népzenegyűjtőként egész életében a hagyományt szolgálta

Jön a III. Sukorói Tűzugró Fesztivál
2025-06-27 09:00:33

Ismét lángra lobban Sukoró Szent Iván-éji tüze! A nyári napforduló alkalmából koncertek, táncház és

további bejegyzések a szerzőtől »

A finn koreográfus, Jorma Uotinen húsz évvel ezelőtt rendezte meg Piaf-előadását Helsinkiben, amiben Ladányi Andrea már húsz évvel ezelőtt is a Vak Lányt alakította. Az egyik Piafot. Merthogy – legendához illő módon – több van belőle.

Mégis, aki Piaf életét akarja megismerni, korhű jelmezekkel, kellékekkel, ál-Piaffal, nem biztos, hogy elégedett lesz. Aki egy darabot akar látni, kronologikus cselekménnyel, csak nagy gonddal rekonstruálhatja azt. Aki a finn és a francia kultúra különbözőségeit szeretné felfedezni, nem fog feltétlen sok anyagot gyűjteni készülő szakdolgozatához. Aki egyszerűen Piaf sanzonjait kívánja élvezni, ne várjon a francia Veréb utánozhatatlan hangjára: a magyarra fordított szövegeket férfiak-nők felváltva, illetőleg egyszerre adják elő a klasszikusok hangszerelési skáláját alapul vevő, de a sanzonok világát hűen visszaadó zenére. Aki pedig a finn eredeti rajongója, nem ugyanazt fogja látni a színpadon, amely már csak az itteni helyszűke miatt is hosszanti elrendezésű. 

Ezzel a megoldással nemcsak helyet nyert a rendező, hiszen egy kinagyított Brassai-fotó mögé rejthette a boksz-ringet, hanem vérbeli pillantás-flaneurré avatja a nézőt a szív támlájú székekkel berendezett, a forgóajtókkal és felül kilátótoronyként is igénybe vehető hirdetőoszloppal határolt kávéházi térben. Utionen ugyanannyi színésszel dolgozik itt is, mint Helsinkiben, de kevesebb táncost mozgatva bátrabban használ szimultán jeleneteket.
Hiába ugyanaz viszont a koncepció, vele pedig a szövegkönyv, amelyben az általában a néző felé mondott idézetek, monológok nagyon pontos adatokat tartalmaznak az énekesnő életére vonatkozólag – talán kevesebb a szenvedély, a személyesség a színpadon. Uotinen a magyar színészekkel nem dolgozott meg a színház a színházban dialógusaiért: az eredetileg eredeti ötlet, hogy az előadóművésznő élete a színpadon jelen lévő előadóművészekről és a művészetről magáról is szól, ahol mindenki a maga jelenetére vágyik, v ár, legyen az Piaf szerepében vagy egy külön megkoreografált mozdulatsorral, már hozott anyag volt. 
Mint az az előadást követő közönségtalálkozón elhangzott, így csak néhány „saját” került bele a darab szövetébe, és ez kissé mintha érződne az amúgy is elidegenítő-effektusokkal, így konferanszié-szerű kiszólásokkal vagy a szerepeken kívüli szóváltásokkal élő előadáson. Nemcsak ezek az eszközök, a dramaturgia maga is tovább darabolja Piaf életének terét, idejét; a kicsi, fejét elszántan előre tartó, a hirtelen elhunyt bokszoló-szerető ringjét saját testével feltörlő nő csak egyike a „verébként” repkedő és lábat lendítő Piafoknak. A színpompás ruha- és mozdulatkavalkád, a lassított boxjelenet, amibe egy egész szerelem tragédiája sűrítődik, a transzvesztita kar vagy a kipingált harlekin, a Moulin Rouge éjszakai pillangóit csak nehezen imitáló kis Piaf mind-mind kaleidoszkópszerűen forgatják előttünk az anyagot – nemcsak az énekesnő, hanem a kor, a művészet és a színpadi lét körül – háborúval, bizsukkal, dekadenciával együtt. Ezek mind szép, de múlandó impressziókként hagynak nyomot bennünk: csillámokat, mozdulatokat, tekinteteket, hangokat – azaz darabkákat az egészből. 

1989-ben, a darab ősbemutatójának idején nagyon újszerűnek hathatott a musical, tánc- és prózai színház ilyetén ötvözése, de húsz évvel később itt és most mintha kissé hidegen, „északi” józansággal, felülről tekintene a rendező saját kínálatára, még ha olyan nagyszerű alakítások is vannak benne, mint az átalakulni örökké képes Ladányi Andreáé, a Piafhoz „csúnyuló” Varjú Olgáé vagy a férfi létére tűsarkúban is kecsesen mozgó Telekes Péteré. A részeken és részleteken kívül viszont nem feltétlen találjuk meg a kulcsot a „legendárium” lapjaiként halkan hulló újságok közt Piaf után kiáltó hasonmás többször is elhangzó mondatához: „Az igazi boldogságot könnyekkel kell megfizetni”. Akkor meg minek ezt többször elmondani.
Persze, ha szeretjük a tisztességesen megkomponált, átgondolt színházat, vagy magát Piafot, megbánni nem fogunk semmit sem. Padam, padam… 

Juha Siltanen-Jorma Uotinen: PIAF PIAF
R: Jorma Uotinen
SZ: Varjú Olga, Spolarics Andrea, Varga Anikó, Ladányi Andrea, Ilyés Róbert, Kálid Artúr, Telekes Péter, Pásztor Tibor, Réti Adrienn e.h., Trokán Nóra e.h., Törőcsik Tamás, Dévai Balázs, Fejes Kitty, Fóti Zsófi, Vida Gábor, Solya Ádám, Bánki Zsolt
Bemutató: 2008. október 16., 2 óra 30 perc egy szünettel
További időpontok: 2008. október 23., 28., november 8., 17., 29*(15 óra)


tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház

Ajánlott bejegyzések:

  • Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében
  • Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája
  • Két jubileum – egy rendhagyó évad! Két jubileum – egy rendhagyó évad!
  • Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban
  • Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr327834466

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard