Mert szeretjük Ványát, szeretjük Csehovot, a klasszikus darabokat, szeretjük az átgondolt előadásokat, a jó színészeket, az intelligens rendezést. Szeretjük azt is, ha határon túli, méltán híres és számos díjjal kitüntetett produkciókat láthat a budapesti közönség.


Az alaposan kidolgozott motivációhálón, kibontott jellemrajzokon, összejátszó metaforákon, visszatérő motívumokon látszik az anyaggal való munka, a közös olvasás, értelmezés, a szerepek mindegyikéért megdolgoztak a színészek. Minden figura tág érzelmi skálán mozog, az elvágyódás, tehetetlenség, menthetetlenség állapota a szamovárból fogyasztott tea vagy az üvegből meghúzott vodka és bor után egész más formát ölt bennük kontrollált önmagukhoz képest, és felvillantja a figurákban mélyen lakozó, tudott illetve tudni nem akart ellentmondásokat.
A színház legjelentősebb eseményeihez olyan színházi szakemberek, igazgatók és rendezők neve fűződik, akiknek nemcsak a hazai, magyar nyelvű, de a nemzetközi színházi életben is meghatározó szerepük volt. 1990-től igazgatója Tompa Gábor rendező, akinek vezetése alatt a színház folytatja a Harag György által is felkarolt műsorpolitikát. A színház társulatában több generáció művészei dolgoznak együtt a hazai és nemzetközi színházi élet jelentős rendezőivel. Az utóbbi tizenhét év a jelentős hazai és nemzetközi sikereket hozott a színháznak, amely 2008 áprilisa óta az Európai Színházi Unió (UTE) tagszínháza.
A néző így négy fal közé zárva ugyanúgy részese a „falusi élet” közösségének és szemlélője a szétesés állandósulni látszó folyamatának, mint az „érintettek” maguk: legyen szó szerelemről, gazdaságról, tudományról, mindenki ugyanazokat a köröket futja a változatlan környezetben. Ezen sem a hazaérkezők, a németet, angolt és néha franciát keverő unott Jelena és cinikus férje, Szerebjakov, sem a részegen krétával női ciciket rajzoló Asztrov, sem a mackósan tisztafejű és önérzetes Ványa, sem a gyermeki naivitással kezét tördelő Szonya, sem az úri hölgyet mímelő nagymama, és a józan beletörődéssel kommentáló, tyúkokat etető cseléd sem képes változtatni, ki tudja hányadszorra járva végig a belül már oly sokszor megtett köröket. Mintha az amúgy élő bezárt szárnyasokhoz hasonlóan mindenki egy ketrecben mozogna, illetőleg hely hiányában várakozna, hogy végül könnyek helyett esőáztatva búcsúzzon a változás lehetőségétől, az elutazó látogatóktól, valamint Asztrovtól, aki némán utasítja vissza a párás szemüvegű Szonya által felé nyújtott kapukulcsot.

A jelenetek dramaturgiája, egymásutánja ugyanolyan átgondoltsággal van megszerkesztve, mint a tér és a koreográfia – nem találni hibát a kompozícióban és koncepcióban, mint ahogy a Nemzeti mennyezetéről lassan leereszkedő majd visszahúzódó csillár artisztikus és törékeny, mégis súlyos szimbólumában sem.
Ennek ellenére vagy éppen ezért megfordul az ember fejében, hogy hogyan működhet, milyen lehet az előadás, ahol a tér maga ennyire fontos szereplő, az eredeti helyszínen? Több vajon a sár és a szélsőség? Több az ellentmondás és a nyitott kérdés? Marad több a lassan meginduló, ám vastapsba foglalt elismerésnél? Annál, hogy „really”?
A.P. Csehov: Ványa bácsi – jelenetek a falusi életből
R: Andrei ªerban
SZ: Bíró József, Kézdi Imola/Györgyjakab Enikő, Pethő Anikó/Péter Hilda, Kató Emőke/Csutak Réka, Hatházi András, Bogdán Zsolt, Orbán Attila/Sinkó Ferenc,Varga Csilla / Albert Csilla
Bemutató: 2007. október 3., 3 óra 10 perc, egy szünettel
Az előadás elnyerte a 2007-es év Legjobb Előadás, Legjobb Rendező (Andrei ªerban) és Legjobb Férfi Alakítás (Hatházi András) UNITER (Román Színházi Szövetség) díját, illetve a Színházi Kritikusok Céhe a 2007/08-as évad legjobb előadásának járó elismerését is.
Az előadás vendégjátékként látható még:
október 23-án a Nemzeti Színházban
október 31-én az Odeon Színházban.
További információ itt.