Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
A zseni, aki sosem ízlelhette meg a sikert

A zseni, aki sosem ízlelhette meg a sikert

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2008. 10. 25.
Túlvilági olimpikonok a Depeche Mode univerzumában – grandiózus show az MVM Dome-ban
2025-10-16 10:34:26

Két olimpiai bajnok, Szász Emese és Fodor Rajmund is kilép a valóság kereteiből, hogy misztikus lényként

Tradíció és elegancia találkozása – Átadták a Kis fekete pályázat díjait
2025-10-14 09:25:02

Tíz alkotó vehetett át elismerést a Hagyományok Háza Kis fekete pályázatán, ahol a népművészet és a

Tiszta őrület – Woody Allen legújabb darabjának világpremierje Budapesten
2025-10-13 18:00:00

November 7-én a Centrál Színházban mutatják be Woody Allen legújabb vígjátékát, a Tiszta őrületet

Szembe mersz nézni azzal, akivé válhattál volna?
2025-10-13 17:08:25

Vigh Bálint új független filmje, a KONEKT az önismeret és a traumafeldolgozás kérdéseit vizsgálja egy

további bejegyzések a szerzőtől »

A siker ízét soha nem ízlelhette meg a százhetven éve, 1838. október 25-én született Georges Bizet, aki mindössze 36 évesen abban a hiszemben hunyta le örökre szemét, hogy a világ manapság egyik legnépszerűbb operája, a Carmen csúfosan megbukott.

Egy zenekedvelő fodrász és zongoratanárnő fia volt, kottát előbb tudott olvasni, mint betűt. Példátlanul korán, kilencévesen iratkozott be a konzervatóriumba, ahol fél év múlva már megnyerte a szolfézsversenyt. Tanárai közül a korban népszerű operaszerző, Halévy gyakorolta rá a legnagyobb hatást - olyannyira, hogy később lányát vette feleségül. Zongoristaként is tehetséges volt, tizenhét évesen megírta első szimfóniáját. 1857-ben hároméves tanulmányutat nyert Rómába, rövid életében ez volt az egyetlen hosszabb időszak, amit Párizson kívül töltött. Az "örök városban" nem sokat alkotott, csak négy műve maradt fenn, a Don Procopio című operát 1906-ban mutatták be.

Hazatérve elutasította a konzervatórium tanári ajánlatát, hogy teljesen a komponálásnak szentelhesse magát. Operái azonban - Gyöngyhalászok, A szép perth-i lány - különösebb visszhangot nem keltettek, a második alig 18 előadást élt meg. A csalódott Bizet apja Párizs határában fekvő kis birtokára vonult vissza, itt barátkozott össze (szigorúan plátói alapon) szomszédasszonyával, Céleste Mogadorral, aki mögött küzdelmes múlt állt: volt színésznő, író, kurtizán, táncosnő, cirkuszi lovarnő - sokan őt tekintik Carmen mintaképének.

Bizet ekkor még monumentális, soha be nem mutatott és be sem fejezett, Rettegett Ivánról szóló operáján dolgozott. A konzervatív közönség zenekari darabjait kedvezően fogadta, de operái sorra megbuktak, így járt a Djamila és a Daudet Arles-i lányához írt kísérőzenéje is - utóbbi aztán szvitté átdolgozva már sikert aratott.

Utolsó évei keserűségben teltek, a szakmai kudarcokat magánéletiek tetézték: házassága boldogtalannak bizonyult, meg kellett élnie a francia vereséget 1870-ben a poroszok ellen, végül egészsége is megromlott. Annyi ereje még volt, hogy megírja és elérje a Carmen bemutatását: a nyers szövegkönyv, a szexuális vágy, a laza erkölcsök és a brutális gyilkosság kendőzetlen ábrázolása ellen még az énekesek is tiltakoztak. Az 1875. március 3-i bemutatón műve kis híján megbukott: a közönség "nagyon igaznak és nagyon visszataszítónak" találta. A komponistával három hónappal később, 1875. június 3-án, 36 évesen végzett ízületi bántalmakból eredő szívbaja.

A Carmen az egyetlen igazi, nagy naturalista opera, amely tisztességes zenei siker lett. Párizsban ugyan egy év után lekerült a műsorról, de a német nyelvű bécsi bemutató még abban az évben hatalmas sikert aratott. Budapesten már 1876-ban színre vitték, de Párizsban újra csak 1883-ban - immár világsikerként - csendült fel a torreádordal. A Carmen az idők során számtalan feldolgozást élt meg a filmvásznon is, az 1954-ben készült Carmen Jones például a cselekményt a második világháború idejére, amerikai feketék közé helyezte át - a főszereplő Dorothy Dandridge lett az első afroamerikai színésznő, akit Oscar-díjra jelöltek.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Zene Komolyzene

Ajánlott bejegyzések:

  • Concerto Mesteriskola Albrecht Mayer oboaművésszel Concerto Mesteriskola Albrecht Mayer oboaművésszel
  • Újra Veszprém lesz az operett fővárosa Újra Veszprém lesz az operett fővárosa
  • TITOK évad a Pannon Filharmonikusokkal TITOK évad a Pannon Filharmonikusokkal
  • Túlvilági olimpikonok a Depeche Mode univerzumában – grandiózus show az MVM Dome-ban Túlvilági olimpikonok a Depeche Mode univerzumában – grandiózus show az MVM Dome-ban
  • Dalokból szőtt történelem – megjelent a Dalszerző Bookazin Dalokból szőtt történelem – megjelent a Dalszerző Bookazin

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr837834588

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard