Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Angluskák a francba!

Angluskák a francba!

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2008. 11. 01.
Macifröccs-himnusz született: BÖBE és NEON LEON közös dala hódítja meg a nyarat
2025-06-30 11:54:28

A málnás fröccs frissítő élményét idézi meg a „Buborékok” című dal, amely az Artisjus Songbook Camp

A Nagyvárosi bujdosó emléke – 71 éve született Kissferi
2025-06-29 16:21:51

Kiss Ferenc zeneszerzőként, énekmondóként és népzenegyűjtőként egész életében a hagyományt szolgálta

Jön a III. Sukorói Tűzugró Fesztivál
2025-06-27 09:00:33

Ismét lángra lobban Sukoró Szent Iván-éji tüze! A nyári napforduló alkalmából koncertek, táncház és

Magyar tehetségek is a reflektorfényben a Bartók Világversenyen
2025-06-24 12:28:09

31 fiatal zongorista, köztük hat magyar lép pódiumra idén szeptemberben a Zeneakadémián megrendezett versenyen.

további bejegyzések a szerzőtől »

A Nézőpont Színház Shaw-féle Szent Johannája a „johannaságot” kutatja. Bartsch Kata személyében meg is találta a megfelelő címszereplőt, de az előadást a közönség máglyára fogja vetni, nem eretnek eredetisége, hanem következetlensége, kiforratlansága miatt.

Hargitai Iván rendezése megkettőzi Johanna alakját a darabbéli figurára és az őt alakító rendezőnőre, aki „szent” meggyőződéssel rúgja fel a hat hétnyi Jelinek-próbát, a díszletbe, reklámba fektetett tőkét, nem utolsósorban pedig a társulat egy részének akaratát.


Az eredeti Shaw szöveg tehát végig színház a színházban: a hosszúra nyúló expozícióban a darabok közti választás miatt dúlnak az indulatok a saját nevüket használó színészek, tehát a Nézőpont Színház tagjai között, a Szent Johanna falusi párbeszédeit széttördelve, elharapva, ironikusan idézőjelbe téve. Ez a darabosság azonban, főként a „Jelinek” ízléstelen rózsaszín, bulizós jelenetével kaotikusnak és őszintétlennek hat: a „színészkedés” lerí a színpadról, holott épp a „valóságot”, a hiteles emberi kapcsolatokat és válságot kéne eljátszania Ányosnak, Katának, Ádámnak, Tündének, Teklának, Gábornak...

A lezser artikulációjú káromkodások és piszkálódások elnyúló feleslegességét csak tetézi a nem kifejtett kontraszt a Jelinek darabhoz képest, amiről semmit sem tudunk meg. Csak valami általános és néhány félmondatnyi érvelés hangzik el a művészet céljaival és a minőséggel kapcsolatban, ami azon túl, hogy Magyarországon a Nobel-díjas szerzőnő drámaíróként szinte egyáltalán nincs a köztudatban, vitatható álláspont, hacsak nem a „klasszikus” versus „kortárs” vitában való állásfoglalásról van szó – az előbbi javára.

Fotó (és képaláírások): Bátky-Valentin Szilvia
Kattintson a képre, nézegesse az előadást képekben!

De hogy végeredményben miről van szó, nem derül ki, mint ahogy a rendezőnő és a társulat útkereséséről szóló keret egésze is csak az első részben hangsúlyos és követhető. A szünetig azonban, eltekintve a kezdeti káosztól, szép, tiszta jelenetek is születnek belőle egy-egy komoly négyszemközti dialógus formájában, melyek mindegyike az elkötelezettségről, kétségekről, mondanivalóról folytatott meghitt párbeszéddé képes alakulni. Ezek ügyesen áramoltatják egymásba a két Johannát, és a nézőt képesek az alkotási folyamat, a mű megszületésének tanújává avatni, mint ahogy erre a zenei betétek is elegendő alkalmat adnak.

2006-ban az erdélyi Nézőpont Színház alapító tagjai (Kroó Ádám, Magyari Tekla, Tamás Kinga) egy olyan székelyudvarhelyi központú színházat hoztak létre, amely a térség és közvetlen környezete értékeit befogadó társulatként azt célozza meg, hogy hasznos olvasztótégelyévé váljon a határokon túli és az országon belüli színházi törekvéseknek. A cél: a különféle tehetségek, irányzatok kohójában kikristályosítani azt az anyagot, amely már nyugodtan hozzáadható az európai értékekhez, az európai piacon már ismert és igen közkedvelt magánszínházi struktúrát követve. A társulat Dennis Kelly: Love&Money (R: Göttinger Pál) című előadásával tavaly több fesztiválon sikerrel szerepelt, Bartsch Kata a 2008-as POSZT-on a Fidelio-Súgó 'legjobb 30 év alatti színésznő' díját kapta érte. A darab novemberben a MERLiNben lesz műsoron. További információ itt.
A dalok többszólamú, kántori minősége a gyakran szándékosan hanyag verbális teljesítmény kontrasztjaként különösen tisztán szólal meg, és gyakran szolgálja a keretcselekmény illetőleg a Johanna történet szereplőinek egymásra találását, összefogását. Ilyen a Dunois-t játszó színész meggyőzése szerepe fontosságáról, vagy a harci jelenet, amely szöveg nélkül, esőkabátos koreográfiával és ének-hangkollázzsal meséli el a háború fanatizmusát, könyörtelenségét, a katonák kihullását a töretlen menetelő sorokból és bajtársi kitartásukat. Az ilyen átgondolt, valódi színházi tudásra épített ötletek még az olyan közhelyesebb elgondolásokat is képesek felülírni, mint a király felöltöztetése pálcikák közé fogott baseball-sapkával és mosollyal, vagy a narkós tombolás a királyi táborban metál-disco-zenére.

A sikeres „Shaw-show”, melynek imént említett zenei anyagában az „angluska” és „franc” „bocsok” közti viszályról szóló dalszövegek nem eldönthető módon gyerekesen, bugyután, korunkbeli gagyiként vagy szándékosan ironizált mítoszként hatnak, a második részben néhány aláfestő zeneszámra sorvad. Itt a keret is csak a színészek valódi neveinek véletlenszerű automatizmusnak tűnő átkapcsolásaiban érhető tetten, de nincs már a „próbafolyamatot” – vagy időközben előadást, hiszen mintha az egész Nézőpont produkció a próbafolyamat előadássá alakulását követné – megtörő dialógus.


Összességében a második rész a látványra, a jelmezek a szürke díszlettel harmonizáló kontúros, geometrikus esztétikájára helyezi a hangsúlyt, néhány ponton kínálva csak nyelvi és képi finomságokat, például a kivetített Bosch festményekről visszaköszönő, lakozott körmű férfiak lakomája, vagy a röfögő, kotyogó szörnyekké vedlő ítélőszék jelenetében. Ez viszont kevés ahhoz, hogy a technokrata yuppieknak ható zakós-álarcos esküdtszék ítéletét kettősként, a rendezőnő bukásaként is tudjuk értelmezni, főleg annak fényében, hogy a darab végigmegy.

A Shaw korában oly vitatott hosszú epilógusban még felvillan a társulat karikírozó, ellenpontozó tehetsége, így Bartsch Kata Oscar-átadást mímelő beszédében, miután egy szőke parókás „titkárnő” mikrofonba olvasva hirdeti ki Johanna szentté avatását. Az immáron „szent” színésznő felénk intézi a kérdést: „Akarjátok, hogy csodát tegyek?”


A színészek e téren megtették a magukét. Egyéni adottságaikkal több szerepet játszva is fel-fel tudtak villantani motivációkat, viszonyrendszereket, a koncepcionális sokszínűség és zavar ellenére; Bartsch Johannája pedig egy a gyermeki naivitás, ártatlan ártalmatlanság, akaratosság és a női hisztéria, bizonytalanság, hűség, odaadás, gőg közt ingadozó, sértődékeny, mozgékony, szavakat elharapó, olykor hadaró „szentjohannakata” egyéni, érdekes értelmezése.

Mindez viszont annak ellenére, hogy az egyáltalán nem középszerű vagy értéktelen előadásban láthatóan sok a munka, az akarás és a mondanivaló, kevés lesz ahhoz, hogy a közönség visszatapsolja majd a szentet, amikor azt is megkérdezi: „Akarjátok, hogy visszajöjjek?”

Nézőpont Színház
G.B. Shaw: Szent Johanna
A Jászai Mari Színház (Tatabánya), a Nézőpont Színház és a MERLiN közös produkciója

R: Hargitai Iván
SZ: Bacskó Tünde, Bartsch Kata, Elek Ányos, Kroó Ádám, Magyari Tekla, Viola Gábor
Zene: Pejtsik Péter
Bemutató: MERLiN Színház, 2008. október 29., 19:00; 2 óra 30 perc egy szünettel
További előadások: MERLiN, 2008. november 20., 21., december 1.,
Jászai Mari Színház, 2008. október 31., november 1., 3. 8., 12., 15., 19:00

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház

Ajánlott bejegyzések:

  • Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében
  • Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája
  • Két jubileum – egy rendhagyó évad! Két jubileum – egy rendhagyó évad!
  • Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban
  • Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr217834866

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard