Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
A puszi veszélyes

A puszi veszélyes

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2008. 11. 14.
Macifröccs-himnusz született: BÖBE és NEON LEON közös dala hódítja meg a nyarat
2025-06-30 11:54:28

A málnás fröccs frissítő élményét idézi meg a „Buborékok” című dal, amely az Artisjus Songbook Camp

A Nagyvárosi bujdosó emléke – 71 éve született Kissferi
2025-06-29 16:21:51

Kiss Ferenc zeneszerzőként, énekmondóként és népzenegyűjtőként egész életében a hagyományt szolgálta

Jön a III. Sukorói Tűzugró Fesztivál
2025-06-27 09:00:33

Ismét lángra lobban Sukoró Szent Iván-éji tüze! A nyári napforduló alkalmából koncertek, táncház és

Magyar tehetségek is a reflektorfényben a Bartók Világversenyen
2025-06-24 12:28:09

31 fiatal zongorista, köztük hat magyar lép pódiumra idén szeptemberben a Zeneakadémián megrendezett versenyen.

további bejegyzések a szerzőtől »

A magyar irodalom bővelkedik a jobbnál jobb novellaírókban; hogy csak a „klasszikus” szerzőket említsük, a műforma hazai megszilárdulásában Kosztolányi, Krúdy vagy Móricz Zsigmond neve megkerülhetetlen. Az új évezredben pedig többek között Cserna-Szabó Andrásé

Ugyanakkor nem éppen habkönnyű prózaformáról beszélünk: a novella nem csak terjedelmében mutat túl a rövidtörténeten – mely a honi irodalomban szintén jelentékeny forma –, de a sztori összetettségében is, melyet a novella elénk tár. 
A cselekménybonyolítás, a sűrítés, a karakterformálás a novellában nem annyira vázlatszerű, mint a rövidtörténetben, de messze nem olyan összetett, mint egy regényben. Éppen ezért ingoványos talajon egyensúlyoz, aki novellaírásra adja a fejét, és nincs könnyű helyzetben a szerző, hiszen az önmagában is a talpán megálló történetnek úgy kell fölépülnie a szavakból és a dolgokból, hogy azok kerek egészet alkossanak, ne keltsék a vázlatosság érzését, de ne is törjenek egy félkész regény babérjaira.

Cserna-Szabó András tapasztalt novellista; új kötete, a Puszibolt ugyancsak ezt a műformát részesíti előnyben. A számozott írások között akad persze rövidtörténet is, a meghatározó azonban a novella, a kötet szerkezete pedig ennek a műformának a felépítését tükrözi. A történetek ugyanis egy éppen csak fölskiccelt városkában játszódnak, a szereplők pedig vissza- visszatérnek a különböző szövegekben. Új élményekben lesz részük, többet tudunk meg róluk, mint amennyit egy korábbi írás sejtetni engedett belőlük. Ily módon a könyv közelíthető a regény műformájához, de mégsem az; a novellákból összeállítható egy kép a fiktív városkáról és lakóiról, de a szövegek nem állnak össze egy „nagy elbeszéléssé”. Persze, ma már – ismeretes – nem beszélhetünk „nagy elbeszélésekről”, a mikrovilág mikroszkopikus megragadása, a több kisebb pillanat rögzítésének sajátos elhelyezése, a fragmentált történet darabkáinak összeillesztése ugyanúgy képes fölvillantani valamit abból a fiktív, de ismerős világból, melynek története a maga kerekségében nem beszélhető el.

A Puszibolt szereplői, a fülszöveg tanúsága szerint, a boldogságot keresik, majd amikor megtalálják, gyorsan el is veszítik. „Bezárt a puszibolt”, mondja ki valaki lépten-nyomon egy-egy sztoriban, az elbeszélések mégsem tragikusak vagy végzetszerűek. Jóllehet a boldogság keresése és elvesztése számos izgalmas nehézséggel szembesíti a városka lakóit, az elbeszélések hangneme inkább felszabadult, derűs – még ha helyenként rezignáltan derűs is –, az olvasóra kikacsintó, játékos. 

Érződik a Nyugatos hagyomány: már a szereplők névválasztása (pl. Kifor Koppány, Fleckenstein Aurél, Badar Anna, Hullám Rodrigó stb-stb.) ironizálni látszik azon az egyébként Kosztolányi által is hangoztatott prózaírói „szabályon”, miszerint a szereplőnek válassz olyan nevet, mely az átlagtól ugyan elüt, de ne válassz olyat, mely túlságosan különleges lenne. Nos, Cserna-Szabó novellái innen nézve nagyon is nyomatékosan utalnak saját hagyományukra, illetve erőteljesen demonstrálják fiktív voltukat; rendre szembesítik az olvasót, hogy kitalált történetet olvas. Olyan történetet, mely akár meg is történhetne, sőt nagy valószínűséggel (valahol) meg is történik, ez a történés azonban csakis irodalomként képes feltárulni.

Éppen ezért természetesnek tűnik, hogy a novellák az ún. „mágikus realista” írásmódot találják igen kényelmes eszköznek. A „valóságos” keretek közt, tehát valóságos térben és időben, valóságos díszletek közt játszódó történetekben gyakran előfordul valami, ami felrúgja a paktumot a „valószerűséggel”, ezek a „mágikus” elemek viszont – például, hogy életre kelnek a városka szobrai, vérzivatarról érkezik meteorológiai jelentés, pimasz öregasszony-kísértet csimpaszkodik a csilláron és így tovább – olyan természetesen épülnek be az elbeszélés menetébe, hogy a felépített fiktív világ szerves, kiiktathatatlan elemei lesznek. Senki sem botránkozik meg rajtuk, senki sem húzza föl a szemöldökét: ilyen a világ, és kész. Az életben föllelhető varázslat tehát úgy képzeletbeli, hogy bármikor könnyedén valóságossá tehető, méghozzá egy történet elkezdésével, egy könyv kinyitásával. Ezen a ponton pedig rés keletkezik a „valóságon”, és már nem itt, hanem az irodalom valóságában vagyunk. Azon a helyen, ahol szövegek egész serege igyekszik fölmutatni, mire gondolunk, amikor egy jól sikerült pörköltben vagy a házilag gyártott konyakban leljük meg a boldogságot.

A Pusziboltban talán nem kapható minden, amire szükségünk lenne – a nyitó novella terebélyes bolti eladója széttárná a karját: nincs, nem is volt, nem lesz, amit éppen keresünk –, de válogathatunk a kellemesebbnél kellemesebb portékák közt. Jó vásárlást mindenkinek. 

Cserna-Szabó András
Puszibolt
Magvető
266 oldal 2690 Ft

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Irodalom

Ajánlott bejegyzések:

  • Idén is a Gyerek Szigettel kezdődik a vakáció Idén is a Gyerek Szigettel kezdődik a vakáció
  • Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája
  • Az ázsiai gyógyító regény az új skandináv krimi Az ázsiai gyógyító regény az új skandináv krimi
  • Átadták az Artisjus-díjakat – Geszti Pétert alkotói életműdíjjal tüntették ki Átadták az Artisjus-díjakat – Geszti Pétert alkotói életműdíjjal tüntették ki
  • Új előadással varázsolta el a gyerekeket az Etnofon Zenei Társulás Új előadással varázsolta el a gyerekeket az Etnofon Zenei Társulás

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr507835570

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard