Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
A vizelést nem lehet visszatartani

A vizelést nem lehet visszatartani

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2008. 11. 17.
Macifröccs-himnusz született: BÖBE és NEON LEON közös dala hódítja meg a nyarat
2025-06-30 11:54:28

A málnás fröccs frissítő élményét idézi meg a „Buborékok” című dal, amely az Artisjus Songbook Camp

A Nagyvárosi bujdosó emléke – 71 éve született Kissferi
2025-06-29 16:21:51

Kiss Ferenc zeneszerzőként, énekmondóként és népzenegyűjtőként egész életében a hagyományt szolgálta

Jön a III. Sukorói Tűzugró Fesztivál
2025-06-27 09:00:33

Ismét lángra lobban Sukoró Szent Iván-éji tüze! A nyári napforduló alkalmából koncertek, táncház és

Magyar tehetségek is a reflektorfényben a Bartók Világversenyen
2025-06-24 12:28:09

31 fiatal zongorista, köztük hat magyar lép pódiumra idén szeptemberben a Zeneakadémián megrendezett versenyen.

további bejegyzések a szerzőtől »

A Maladype új Büchner előadását is a fizikai színház terminussal fogjuk megragadni tudni – az olasz Collovà az ember fizikai, testi létezése, meghatározottsága és a szabad akarat illúziójára kérdez rá hang-mozgás-szöveg-kép-kompozíciójával. Az előadás viszont olyan, mintha a díszlet egy dunsztosüvegébe akarnánk zárni a „Mi az ember?” kérdés esszenciáját.

Ez a kísérlet minden könyörtelenségével és látható átgondoltságával együtt is a sikertelenség érzetét hagyja maga után: a színészek belső koncentrációjából elindított képek, mozdulatok, hangok, a látottak tónusa kínál szép megoldásokat is, de olykor közhelyes, nehezen elhelyezhető és mintha alapvetően önmaga körül forogna. 


Woyzeck a kezdő állóképtől kezdve küzd. Mást és másképp akar tenni, mint amit cselekszik a falról lelógó befőttesüvegek és borsóval teli tányérok között. Mimikájával, némabeszéd-gesztuselemekkel szegül szembe a belül felgyülemlő kontrollvesztéssel, őrülettel. A hallucinációk a tudat fényében még felismerhetők: négyen őrzik gyertyafénynél a fehér tányérstócokat, amelyeket egyfajta belső koncentrációból kiindulva ritmikusan mozgatni kezdenek. 

A tányérzörgés vészes rohamokban uralkodik el a józan észen, megtörve a reményt és az erényt, a fehér ruhákba öltöztetett Mariek és fehér katonai egyent viselő Woyzeckek, az emberpárok között. A nyolc színész a többi figurát csak néhány kulcsfontosságú mondattal idézi meg, szinte homályos emlékként, valószerűtlen rémálomként vetítve azokat a tudat belső színpadára.
A színpadon ugyanis Woyzeck története „játszódik” a tudatalattijából: olyan kuszán és mégis kristálytisztán, amennyire csak Büchner fragmentuma ezt eleve engedi. Át akar vezetni a Woyzeckek és Mariek stációin, ahogyan haláluk felé bukdácsolnak, egyre csatakosabban, visszhangzó monológokba, kiszolgáltatottságba zárva, egészen a falon lévő gyerekkori fotókig, az emlékekig, a hopp-hopp-ugrálós-játékokig, amelyek azonban megelőlegzik a felnőtt lét parancsok, kötelezettségek felőli értelmezését. 
Fotó: Gaál Márton
Kattintson a képre, nézegesse az előadást képekben!

A külvilág teljesítmény parancsát, és a belső parancsot, hogy tovább kell lépni, át kell ugrani az üres és borsóval teli tányérokat, a test törvényeit, a hús bűneit, az élet mocskát.
Woyzeck, aki megsokszorzódva bármelyik színész lehet, teljesíti a katonai egyenruha és az orvosi kísérlet rászabott kötelességeit, mozgássorait, míg a hirtelen különválók, a közösség, a többiek, bármikor megfeszítik a falnál. Woyzeck próbálna gyöngéden táncolni Marieval, aki folyton elejti a vörös kendőt, nemrég még a Woyzeck mellén kibuggyanó vércsíkot, a megsebzett szív szimbólumát. Woyzeck azonban már nem tud józanul „teljesíteni”. Gyöngédsége ösztönös rángásokba fordul, hogy lehessen akár a tamburmajor is, akitől Marie a kendőt kapta; szép szavai a folyóparton belefojtódnak a vízcsobogásba, amelyet Marie pancsoló játéka, majd fuldoklása idéz elő. Woyzeck visszhangként mindenki által elismételt mondatai, amelyekkel a szabad akaratot kutatja, eltűnnek a sokaság, a közösség automatizmusában, mint ahogy a katonai menetelés kemény üteme is feltör minden egyéb kommunikációs próbálkozást: az identitás elvész, bemutatkozások a hangkollázsa elhal az utasítások közepette. 


Nem kivitelezhető a gyöngédség, a nyugalom, Woyzeck Marieból egyre szorosabb ölelése rémült őrjöngést vált ki, és minden földön fekvő pár görcsös izomcsomóként küzd az álomért, de nem tud aludni. Woyzeck, akibe át és átszűrődnek a megaláztatások, hiába mossa magát a konzervekhez hasonló vödrökben tárolt vízzel - aljukon lapul a zsidótól vett kés is – a folyadék lehet szenny, húgy is, saját ürüléke, amelyet a falon lógó dunsztosüvegekbe gyűjt és tölt át az edényekbe.
Végül gyilkossá lesz. Többször látjuk Marie halálát; két szép szirén ágaskodó táncaként a lefolyó kanálisában, egy kétségbeesett fuldoklási jelentként a maga tettlegességében, de szimbolikus formában is, amikor Marie nyakára nagy rúzs-vérfolt kerül, hogy bábtestét cirkuszi látványosság elemeként vonszolják ide-oda. Ilyen báb minden élő is az ódon fényképek tónusára emlékeztető megvilágításban, amely Francis Bacon kiszolgáltatottságot, egyfajta elementáris skizofréniát, veszélyeztetettséget érzékeltető világára emlékeztet, és ahol a víz, a tányér, a medence metaforává, a kiemelt szövegrészek biblikus tartalmúvá válnak. Az élő és a holt, az igen és a nem egymásban foglaltatik, mint az ép és a bomlott. 

Az akarat képtelen legyőzni a testet, a vizelést nem lehet visszatartani
Ezek a felismerések azonban nem hasítanak bele a nézőbe; a csúszó-mászó, elhulló, megfeszülő testek által megrezdített levegő nem ér el hozzá. Nehezen élhető át a színészek teljesítménye, amely Collovà módszerét alkalmazva belülről követi a hang-effektusokat és a másik jelenlétét, mégis egy partitúrába ágyazva önmagát és a szerepet. A partitúrát, amely szabadon kezeli a Büchner-töredék szövetét, a közönség megkapta. Talán az segít értékelni ezt a nagymértékű nyitottságot igénylő előadást, amely inkább mutat a szövegtől eltávolodó út keresésének irányába, mint egy már megtalált cél, módszer felé.

Georg Büchner: Woyzeck
Claudio Collovà előadása a Maladype Színház társulatával
R: Claudio Collová
SZ: Bakos Éva, Fátyol Hermina, Fátyol Kamilla, Orosz Ákos, Páll Zsolt, Papp Zoltán, Simkó Katalin, Tompa Ádám
Bemutató: Thália Színház, Új Stúdió ; 2008. november 13., 19.30; 110 perc
További előadások: 2008. november 14., 15. 19.30
További információk: http://thalia.hu/index.php?id=1219&cid=35477 uitt ld. még Kovács Bálint: "Nincs megengedve, hogy szenvedj" MANCS, 2007.X.4


A Maladype Színház alternatív színházi társulat, melyben különböző színházi hagyományokból érkező, cigány és nem cigány színészek játszanak együtt. A társulat "előzményének" tekinthető Vareso Aver 2000-ben alakult, eredetileg azzal a céllal, hogy cigány nyelven mutasson be színházi előadásokat a nagyközönségnek, s ezzel népszerűsítse a roma kultúrát. A Maladype nevet 2002 óta viselik - ekkor lett a társulat művészeti vezetője Balázs Zoltán. A budapesti Bárka Színház 2004 és 2008 között biztosított próba- és játszóhelyet az előadásaik számára, jelenlegi játszóhelyük a Thália Színház. Claudio Collova olasz színházi rendező és "Woyzeck-specialista" Balázs Zoltánnal, a Maladype művészeti vezetőjőjével 2003-ban ismerte meg egymást és egymás színházi világát egy stuttgarti szemináriumon. Collova 2007 szeptemberében tartott Budapesten Woyzeck-workshopot, közvetlenül azelőtt, hogy a Maladype megkezdte a Leonce és Léna a próbáit. A közös munka, gondolkodás kiteljesedése a most bemutatott előadás.


tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház

Ajánlott bejegyzések:

  • Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében
  • Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája
  • Két jubileum – egy rendhagyó évad! Két jubileum – egy rendhagyó évad!
  • Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban
  • Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr987835704

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard