Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Hová tűntek a plakátok?

Hová tűntek a plakátok?

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2008. 11. 19.
Teljes a B My Lake 2025 programja: 70+ DJ, divatshow és díjnyertes filmek a Velencei-tónál
2025-07-10 10:23:28

A 2025-ös B My Lake fesztivál minden eddiginél színesebb programkínálattal tér vissza július 24. és 26.

„A zene mindenkié” – Rost Andrea zenei zarándoklata
2025-07-08 12:02:05

Mi történik, amikor egy világhírű operaénekesnő a koncerttermek helyett ott énekel, ahol a zene valóban

Baby Queen - Solére himnusza az újrakezdéshez
2025-07-07 16:00:00

Solére friss szerzemény egyszerre kacér és mélyen személyes, és olyan erőt sugároz, ami a legnehezebb

Tűvel írt történetek – Elismerések a legszebb magyar hímzéseknek
2025-07-07 10:54:24

Rekordszámú alkotással zajlott le a 2025-ös Kisjankó Bori Országos Hímzőpályázat. A legszebb kézimunkák

további bejegyzések a szerzőtől »

Kiszorultak az utcáról a kiállítótermekbe a klasszikus értelemben vett igényes plakátok. A művészileg kidolgozott grafikák, fotómontázsok helyére tarka, harsány hirdetések, nagyméretű poszterek kerültek: ezekből aztán van bőven, gyakran el sem férnek a hirdetőoszlopokon, jut belőlük kirakatüvegekre, fákra, házfalakra is.

Az információs társadalomban a gazdasági, társadalmi környezet átalakulásával gyorsan változnak a hirdetési igények is: a megrendelők többsége már nem fordul művészhez egy-egy plakát megtervezéséért. A számítástechnika, a különféle szerkesztőprogramok bárki számára lehetővé teszik, hogy megszerkesszen egy plakátot.

Kőfalvi Csilla, a nagykanizsai Magyar Plakát Ház igazgatója szerint ezek a magyarázó feliratok, vagy invitáló hirdetmények nem sorolhatók a plakát műfajába, nem felelnek meg a korábbi igényeknek. Legújabb kiállításuk azt a korszakot idézi meg, amikor ez még nem így volt, azt a technikát, technológiát mutatja be, amikor a plakát még az utca képeskönyvének számított.
A felújított késő barokk korban épült magtárépületben több mint száz alkotást mutatnak be. Ezek nagy része már látható volt a Budapest Galériában, de az egykori Sóház apró, bensőséges, kicsi termei nem voltak alkalmasak tematikus bemutatásra. Blokkokban, alkotókként helyezték el az elmúlt harminc-negyven év plakátjait: a "különálló szigeteken" kiállított munkák sem témában, sem vizuális megjelenítésben nem kötődtek a korábban látottakhoz.

A nagykanizsai 350 négyzetméteres kiállítótér szigorú műemléki védettség alatt áll, a falba például egyetlen szöget sem lehet beverni. Egy légtérbe kerülnek az "utcai művek". Alkotókként vannak ugyan elhelyezve, de valamennyi illik a másikhoz: nem véletlenül kerül egymás mellé Vertel Beatrix és Szilvásy Nándor plakátja, vagy Sára Ernő és Wigner Judit alkotása. A műemléki környezetben elhelyezett plakátgrafikák a 60-70-80-as évek Magyarországáról adnak korképet, amikor még állami megrendelésre készültek plakátok. A leggyakoribb témák a kulturális rendezvények, könyvszemlék, kiállítások, filmbemutatók, ritka a mezőgazdasági és élelmiszeripari vásárra invitáló falragasz.
A plakátok akkoriban igényes, finom részletességgel kidolgozott grafikus megoldásokkal készültek. A 80-as években gyakran már gyakran alkalmaztak montázsokat, digitális fotótechnikát. Sára Ernő finom részletességgel, szinte fényképszerű pontossággal jeleníti meg a tárgyakat. Ezen plakátok közt szinte egy sincs, ami előtt ne lehetne hosszasan időzni. Az egyszerű, mondanivalók mellett olyan témák is megjelentek, ami messze túlmegy azon a síkon, ami a plakát feladata. Tipikus példa erre Molnár Kálmán színházi Bernarda Alba háza, vagy éppen Oláh György alkotása: "Hölgyek, urak, az ábrándozás fejleszti az agyat, tessék elképzelni, legyünk egyformák, de ki legyen a modell?" - olvasható a portrékkal zsúfolt plakáton.
Külön kategóriát jelentettek a mozi- és színházplakátok. Bizottság döntötte el, hogy melyik tervet fogadják el, aztán a nyertes tervet "irtózatos" számban sokszorosították - van olyan közöttük, amely 5-10 ezres példányszámban jelent meg.

- Mindig csak az "alkotmányokat" ismerjük, és szinte sohasem gondolunk arra, hogy ki készítette a plakátokat. A művészek - bár fél Európa ismeri őket - végtelenül szerények, ezért nem árt egy kicsit rájuk irányítani a figyelmet. Révész Antal és Wigner Judit készítette el a Klein úr (Monsieur Klein - 1976-ban készült színes, francia-olasz filmdráma) tervét, Orosz István - gondolkodó elmélkedő plakátgrafikus - nevéhez kapcsolódik a kabuki színház plakátja, Árendás Józseféhez pedig számtalan színházi plakát, például a Macbethre, Az ember tragédiájára invitáló - sorol fel néhányat az alkotók közül Kőfalvi Csilla, aki a Magyar Plakát Ház két éves történetéről megemlíti, hogy kezdetben főként történelmi, historikus plakátokat mutattak be.
Az első, reprezentatív kiállítás a plakátművészet fejlődését illusztrálta 1896-tól egészen 2000-ig. Sorban következtek a történeti korszakok, a világháborúk időszaka. Amikor már úgy gondolták, hogy "sok a szomorúság", kereskedelmi plakátokat állítottak ki a két világháború közötti időszakból, például, honnét hova fejlődik a szappan, hogyan változott a divat.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Képzőművészet Képző

Ajánlott bejegyzések:

  • Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája
  • Országos Táncháztalálkozó és Kirakodóvásár Országos Táncháztalálkozó és Kirakodóvásár
  • A művészet mindenkié! A művészet mindenkié!
  • Őseink útján - A cigány tehetség napja Őseink útján - A cigány tehetség napja
  • "Történet a mesén túl" - gyermekkoncert a Magyar Zene Házában "Történet a mesén túl" - gyermekkoncert a Magyar Zene Házában

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr67835908

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard