Oresztész Napra nap Különórát adhatna Szabadulóművészetből Vassza Zseleznovának, de a Ravaszok és balekok tudják, hogy Isten nem szerencsejátékos, ezért Faust elkárhozik a Gyertyalángban egy éjjel Velencében, mert ő meg azzal van tisztában, hogy Házasságon innen és túl nincs Kivétel és szabály. A Sirályt meg lelövik, ugye?
SzabadulóművészetKrétakör Produkció
Budapest, Bajza utca 62.
Rendező: Schilling Árpád
2008. novemberében saját, újonnan szerzett bázisát lakja be a Krétakör. Legális squat lesz ez, egy félig felújított, félig lerobbant 600 nm-es helyiségben, egy budapesti bérház II. emeletén. A látogató egy laboratóriumba érkezik majd, ahol professzionális kutatók fogják elemezni egy hotel lakóinak ontogenezisét. Ebben a hotelben - a tervek szerint - az alkotók a ház és a kerület lakóit, közösségeit hívják játszótársakként maguk mellé, hogy a lét, s az együttlét kérdésein merengjenek.
Bemutató: 2008. november 17.

Ravaszok és balekok
Harlekin Bábszínház
rendező: Lengyel Pál
„A Harlekin Bábszínház a vásári bábjáték hagyományának folytatására vállalkozik, amikor az egyik legismertebb, s talán a legtermékenyebb reneszánsz komédia író darabjaiból állít színpadra néhányat - természetesen a bábművészet sajátos eszközeinek felhasználásával, a műfaj adta lehetőségek maximális kihasználásával. A három darabot három különböző bábtechnikával jelenítjük meg (óriásbáb, maszkos játék, bunraku).”
Bemutató: 2008. november 19.
Napra nap
Veszprémi Kabóca Bábszínház
rendező: Mátyás Zoltán
A legkisebbeknek szóló mesében két emberi alakot öltött házi-manó évődik egymással. Ébredésük után mintha álmaik elevenednének meg: életre keltik a Házikót, benne Cicussal, Kutyussal és Egérkével. Megismerjük az Erdőben élő Kismadarat és a Kíváncsi Nyuszit, megtudjuk hogyan barátkozik össze Felhővel Medve, és hogyan menekül meg Halacska attól, hogy Cicus vacsorája legyen.
Bemutató: 2008. november 20.
Sirály
Tamási Áron Színház
Vendégjáték a Tháliában
rendező: Kiss Csaba
Egy ember végtelenül több annál, mint amit első pillantásra megállapítunk róla. Mintha ezt üzenné Csehov finom iróniával megírt darabja. Líraisága, fordulatai az ember iránti örök kíváncsiságból, egyfajta bölcs megértésből fakadnak: egyetlen helyzet vagy jellem sem lehet lezárt, senki sem lehet velejéig rossz (mint ahogy szeplőtelen sem).
Bemutató: 2008. november 20.
Egy éj Velencében
Debreceni Csokonai Színház
rendező: Szűcs Gábor
Urbino hercege bankettet ad, ahová meghívja a város tanácsosait. A szenátorok reszketnek, mert a herceg köztudottan nagy nőcsábász, ezért ijedtükben és féltékenységüktől vezérelve távol maradnak a díszvacsorától. Itt kezdődik a bonyodalom, melynek kibontakozása során végül a herceg kezéből két nő (Annina, a bájos halászlány és az előkelő szépségű Barbara, Delaqua szenátor hitvese) is kicsúszik: a csábító ez egyszer a rövidebbet húzza. Hercegek, grófok, szenátorok, tüneményes szépségű hölgyek, lagúnák, báltermek, gondolán ringó szerelmesek, hullámok csobbanása. A XVIII. századi Velencébe kalauzol minket az ifjú Strauss.
Bemutató: 2008. november 21.
Gyertyalángok
Mozdulatművészeti Stúdió
korográfus: Vass Andrea
" Ez az a nap, mely vitathatatlanul ünnep életünkben,
és őriz még valamit az ünnep rituális eredetéből is,
azaz lényegéből következően nincs alávetve a történetiségnek,
a lineáris idő uralmának. Olyan esemény, mely léttörténés is egyben."
Bemutató: 2008. november 21.

Oresztész
Nemzeti Színház
rendező: Alföldi Róbert
Udvaros, Rába, Murányi, Cserhalmi, Garas, Blaskó, Kulka
A beavató színházi esteken, mint ezen az estén is, azt szeretnénk, hogy nézőink tágabb, átfogóbb képet kapjanak arról a korról, amelyben a színmű keletkezett, kultúr- és színháztörténeti érdekességek megismertetése révén együtt jussunk közelebb az adott mű világához. Mai életünk helyzeteit bátran és játékosan felfedezhetjük a drámában és az előadásban; a rendező egy-egy jelenetet megállít, kérdésekre sarkallja a közönséget, amikre a színészekkel és a meghívott színházi szakemberekkel közösen keressük a válaszokat.
Bemutató: 2008. november 21.
Faust elkárhozása (La Damnation de Faust)
Művészetek Palotája
rendező: Robert Lepage
A két felvonásba rendezett négy rész első helyszíne Magyarország, amelyet egyértelműen azonosít a jellegzetes paraszttánc és a katonák Rákóczi indulója. Majd Faust és Mefiszto, ezt követően Faust és Margit találkozása következik. Az utolsó jelenet a drámai csúcspont, amikor Faust alkut köt az ördöggel, Margit pedig a mennyországban találja meg lelki békéjét.
Robert Lepage, a Metropolitan egyik legkreatívabb rendezője, mesterien ragadja meg a Jó és a Gonosz, a Természet és Nőideál berliozi elképzelését. Földöntúli kivetítéseket használva a mű olyan látomását alkotja meg, amelyben tökéletesen ötvözi a művészetet és a technikát
Bemutató: 2008. november 22.
Házasságon innen és túl
Magyar Színház
rendező: Pinczés István
Egyszer mindenki kimondja: együtt, veled. Egyszer mindenki benne volt, vagy épp benne van. Lehetsz férj, feleség, szerető. De lehetsz egyszerre kettő. Sorsszerűek a szerepek, vagy felülírhatók?
Bemutató: 2008. november 22.
A kivétel és a szabály
Nemzeti Színház
rendező: Zsótér Sándor
"Változtasd meg a világot / Szüksége van rá."
Brecht a kivétel és a szabályt 1930-ban kezdte el írni. 1932-ben fejezte be. Az ősbemutatója 1938-ban volt, egy palesztinai kibucban, héber nyelven.
Bemutató: 2008. november 22.
Vassza Zseleznova
Nemzeti Színház
rendező: Zsótér Sándor
A Vassza Zseleznova az 1905-ös polgári forradalom után, az 1917-es szocialista forradalom előtt játszódik. Zavaros idők. Vassza Zseleznova hajózási vállalatot vezet. Egyedül. Kemény jellemű, okos, a pénzzel is tud bánni. Tehetséges ember. De kicsúszik alóla a világ.
"Vassza: És én azt mondom neked: az emberek rosszabbak a vadállatnál. Rosz-szab-bak. Én aztán tudom! Olyan emberek vannak - felzúdul benned valami ellenük ... A saját házukat rájuk dönteni, felégetni mindet, csupaszra fosztani, éhen dögleszteni, fagyasztással irtani a svábbogarakat ... Igen."
Vassza: Básti Juli
Bemutató: 2008. november 22.
Isten nem szerencsejátékos
Szolnoki Szigligeti Színház
rendező: Málnay Levente
A dráma középpontjában egy olyan férfi áll, aki a körülötte élő fiatalokra rendkívüli hatással van. Az író kutatja, milyen cél vezeti a férfit, amikor tanítványait szándékosan vagy véletlenül veszélyes helyzetekbe sodorja. Hogyan viselkednek a kritikus pillanatokban azok a lányok és fiúk, akik lelkesedéssel indultak vele, és megváltják-e magukat vezetőjük személyes hatása alól. A dráma túlnő a realitáson, az író szenvedélyes igazságkereséssel keresi a választ a legnagyobb, és örökké feltett emberi kérdésekre.
Bemutató: 2008. november 23.