Mi jut eszetekbe, ha ezeket halljátok: Derby arcszesz, Helia-D arckrém, Wu2 sampon, Figaro borotvakrém, Bánfi hajszesz? A hetvenes-nyolcvanas évek? Pedig ezek a 20-30 évvel ezelőtti slágertermékek még ma is megtalálhatók a boltok polcain. Na jó, sajnos sokszor a boltok alsó polcain, de azért ott vannak.
a 60-as évekből

Aki maszatos, az egészséges nem lehet!
Kezdjük az alapokkal. Pancsoljunk egyet! Ezen a területen alap márkák a Gabi és a Baba. Utóbbi már nem is retró, hanem egyenesen történelmi márka, ugyanis már 1920-as években született meg, és a kilencvenes évekig szappan, olaj, krém és hintőpor létezett belőle, ma már hintőpor és olaj nincs, helyette viszont több illatban kapható és sampon, balzsam, tusfürdő, és testápoló is. A bájos pöttyös dizájnt meg szerencsére nem nagyon piszkálták.
A Gabi jóval később, 69-ben született meg, és gyerekeknek találták ki, de a valljuk be, a Gabi fogkrémről elég nehéz volt a felnőttkor felé közelítve leszokni, annyira finom volt. A flakonokon lévő fürdőző elefánt átalakult ugyan, de még ott van, és még egy gombóc gyerekfej is rákerült Gabi termékekre, ráerősítve ezzel a szakértő gyermekápolás imidzsre.
régen és most
Nagy öreg márkák közül megvásárolhatjuk még a mókás „6 hét hit és hat” szlogennel reklámozott Bánfi hajszeszt és a Bojtorján sampont is, amelyek az 1949 óta létező Herbária vállalat termékei.
Végre egyszer a férfiak …
Az én fogam is ettől ment el

És létezik – bár e cikk szerzője nem emlékszik, hogy valaha látta volna a Dm, vagy Rossmann polcain - az Ovenall márka is, szájvíz és Huncut elnevezésű gyerekfogkrém is kapható belőle.
Fékezett habzás

Ma is kapható a mosószer márkák triumvirátusa a Biopon-Tomi-Bip. A Bioponból ma már van több illat, por és gél, és színes ruhákhoz való termék egyaránt, a Tomi esetében viszont az egykor létező követhetetlenül sok almárka közül (Brill, Mat, Szuper, Sztár, Gála stb.) mostanra csak a Kristály maradt meg, igaz ebből is kapható a tavaszi virágoskert illattól, a színes ruhákhoz használatos por és gél állagú mosószerekig minden. Ugyanígy a Bipből is már az aromaterápiástól a gallértisztítóig minden kapható.
Ezt használja nyakra főre!
A krémek piacára a hetvenes évektől tört be két olyan újdonság, amit nem a korszak monopolhelyzetben lévő kozmetikai gyára, a Caola állított elő.

Ami viszont a rendszerváltás tájékán kezdődött a kozmetikai iparban, azt már inkább a káosz szóval lehetne jellemezni, mert lehet ugyan örvendezni, hogy az egykori híres magyar márkák élnek, és többé-kevésbé virulnak ma is, de a „magyar” jelzőbe jó pár termék esetében bele lehetne kötni.

A rendszerváltás előtt a felállás az volt, hogy volt egy 1831-ben bizonyos Hutter József szappanosmester vállalkozásából kinőtt monopolhelyzetben lévő cégünk, ami 63-ban az Kozmetikai és Háztartásvegyipari Vállalat, (KHV) 81-ben, pedig a Caola nevet vette fel. A Caolához tartozott szinte az összes itt említett híres márka, leszámítva a már említett gyógyszeriparhoz kötődő Hélia-D-t, Fabulont, A Tiszamenti Vegyiművekhez tartozó Tomi mosóport, valamint a Herbária termékeket. A magyar termékek egyeduralkodásának természetesen végett vetett a rendszerváltás, a bejövő multik nemcsak új márkákat „szabadítottak rá” a piacra, de újabb fogyasztói igényeket is kialakítottak. Ami ezután jött, azzal nyilvánvalóan egy könyvet is tele lehetne írni, mi csak egy erősen vázlatos áttekintésére vállalkoznánk.
Kezdjük a felsoroltak közül a kakukktojással, ami magyar cég volt, az is maradt, és nem vesztette el húzó márkáit. Ez a Herbária. Ennél kacskaringósabb utat járt be, de végül is ma is magyar vállalat tulajdonában van a Hélia-D márkanév. 1996-ban átvette a Caola, tőlük pedig az Unilever, de az 2004-ben köszönte szépen, visszaadta, nem tudott mit kezdeni vele. Ma a Hélia-D kft tulajdona.
A Fabulont 1993-ban a Colgate-Palmolive vette meg, és, ugyan a cég kb. fél éve bezárta a dorogi üzemét, a Fabulon naptejeket még gyártják Olaszországban.

És akkor jöjjön a Caola termékek szétrajzásának cseppet sem egyszerű története. A Caola piaci részesedésének visszaesése miatt és mert ráfért a vállalatra egy kis technikai korszerűsítés, kénytelen volt megválni jó pár márkájától. A Gabi a Sara Lee-hez került, az Unilevernek adta az Amodentet, majd a Babát, és a Biopont. Ez Utóbbit az Unilever továbbadta a Henkelnek, ami már korábban megszerezte a Tiszamenti Vegyiművektől a Tomit. Végül a Caola eladta a Wu2-t, a Bipet és még magát a Caola nevet is, így a társaság 1999-ben felvette a Caola-Alfa nevet. A Wu2, a Bip és a Caola termékeket most az Egyesült Vegyi Művek (EVM Zrt.) gyártja, amit viszont megvett a cseh Bochemie vállalat. Bonyolult? Szerintünk is.