Ezeket a sorokat gyerekeknek kéne írniuk, akik minden hazugság és sallang nélkül nemcsak hogy néznek, hanem részt vesznek teljes valójukkal egy előadásban, ami róluk, az álmaikról, a látszat valóságról s az őket körülvevő felnőttekről szól, akik valaha szintén gyermekek voltak. Novák Eszter és Foltin Jolán jól célzott és telibe talált a pöttyös gumilabdával.

Csúfolódók, kortárs költők s írók gyerekversei, néptánc, ma és tegnap, hagyomány és a modern virtuális valóság mezsgyéit. Van itt minden a batyuban, s erre az utazásra invitáltak engem is, humorral, élcelődve a boldog gyermekkor világába az Óperenciás tengeren túlra. Manapság kétségtelenül reneszánsza van a gyerekdaraboknak, gyerekkönyveknek és az ember azt hinné könnyű ilyen előadásokat létrehozni. Szerény véleményem szerint ez nem igaz, a gyermekek a legőszintébbek, átlátnak a rutin-lukon, az élettelen jelenléten, a pelyhüdt színészi játékon. Sok ilyen művet láttam. Ez az előadás mentes az ilyenfajta műanyag adalékoktól. Itt mindenkinek gyermekké kell válnia, s nekem is Titanic-ként kell elsüllyednem a pöttyös labdás múltamba.

A Zene-bonában egyszerű kellékek vannak, amik nem vonják el a figyelmet, csak az számít, az a forgatag, ami a színpadon történik és nem ritkán a nézőtéren a kicsik között. Egymásra rakott sámlik, labdák, kötelek (valós és a pantomim világából átmenekített fiktív kötél is!), Hinta és Palinta a két manó gondoskodnak arról, hogy mi emlékezzünk, s a gyerekekkel együtt azt a pillanatot várjuk, mikor rohanhatnánk fel a színpadra. De nem kell sokáig várni, a táncosok és a két színész (M. Simon Andrea és Chován Gábor) lejönnek a deszkákról, keresztül-kasul a nézőtéren, néha csikiznek („A legújabb törvényrendelet, hogy csikizni nem lehet….Kukorelly Endre) labdázunk (nekem lerepült a szemüvegem, de nem baj), sőt bajuszt is rajzolnak az én orrom alá is, a gyerekek integetnek, rúg-kapálnak „Nekem is, nekem is..” Nincs mese, itt nem kell mese, sem történet, csak határok nélküli világ a nézőtéri reális idő és a színpadi varázslat közötti fal lebontásra ítéltetett. Felhőtlen öröm, könnyedség ahol nincsenek keretek, sem felesleges jelmezek, a táncosok és a színészeken egyszerű ruha mesél legtöbbször.
Ez egy egyszerű utazás, csak a képzelet szárnyát kell felragasztani, s máris ott vagyunk a játszótéren, a táncosokból kreált kellék nélküli élő libikóka, ugrókötél, tapsjáték, a falra dobált labda. Hihetetlenül mozgalmas a színpad, élő zenével a Hegedős együttes húzza s vonja a talp alatt valót. Nincs egy percnyi szünet, mert ezt csak inni lehet – még még….A legtöbb gyerek, elöl már el is engedte az „előadást”, máshol járnak, s transzformálódva önfeledten táncolnak összekapaszkodva, énekelve. És azért mondjuk ki, ez az előadás 21.századi, a kindertojás és a számítógép valósága éppúgy benne van, mint a fantázia. A dramaturgiát valóban a témák írják, (illetve a Friss tinta! című mai gyerekversek - Fecske Csaba, Kiss Anna, Kiss Benedek, Kiss Dénes, Kukorelly Endre, Oravetz Imre, Tóth Krisztina, Varró Daniel) amit mi mindannyian tudni vélünk (?), s felnőtté válva nem biztos, hogy olyan könnyedén oldunk meg, mint néha a gyerkőceink. Ez a mi leckénk. Valamiféle tükör.
A születés, fiú-leány élcelődés-vita-harag, hétköznapi csip-csup gondok-bajok, jó és rossz. Szerelem. Van itt „anyu sminkel” városi mindennapisága, (Tóth Krisztina: Marci a fürdőszobában), elrepülünk az óriások földjére, Makovínyi Tibor remekül hozza a hórihórgast, a gyerekek elhiszik, hiszen a két színész guggolva járják körbe a törpék országában. De kézenfogva jön a regölős ének is, mert ez is hozzánk tartozik. Én, mint egy urbánus lélek küszködöm, mert ez a népi „vonal” oly elfeledett, egy öreg parasztember pödört bajuszú bölcsességét nem találom a google keresőjében. Változnom kell. Visszafelé.
Figyelemre méltó a finom mesés-témákba szőtt táncok világa. De talán nem is konkrét táncok, hanem motívumok variánsa, mint egy odaillő mozaik a hangok, a versek, a ritmusokba ágyazódva, mint egy jól összevarrt gyerekjelmez gombjai. Foroghatunk együtt a körtáncban, mint a kicsik az első sorokban, de itt van a Mozgolódó hideg szélre komponált leány kendős-tánc filigrán egyszerűsége. A Nagykörúti szél szöveg nélküli tánckompozíció, a lila ruhás nő – Rémi Tünde – tündérként hint csillagpor- álmot mindenkire. És itt van a négy pár lábra felhúzott zokni-tánc, a gyerek sereg hahotájától kísérve. „Különös állat. A vége a feje. A dereka a sarka. A teteje az eleje. Sose bírtam vele.
Pedig a nagymama hogy tanított! „A szája szélét meglazítod, széthúzod, aztán zsupsz! Bele!” …Na de: Annyi harc után, bölcső és sír közt, meg lehet szokni. S mit várhatni egy bölcstől, ha agyilag zokni.” (Bella István: Zoknipofájú vers)
Igazi ütős a „Bajusz-tánc”, amit szintén vers vezet fel és rábaközi elemekkel cifrázott férfitánc kerekedik belőle, de kiemelném a „Zaka-Zaka-Zakariás (Kiss Benedek verse) zakatolás, bakfütty”…tiszta rigmusokra, vonat-imitálását. És álljunk meg egy szóra! Ezek a versek, csúfolódók, rigmusok a magyar nyelv szépségéről, zeneiségéről és színeiről árulkodnak! Novák Esztert és Foltin Jolánt illeti a dicséret ezért az ötletért, jó meglátás és rendezői koncepció volt.
A Zakariás hang-ritmusa könnyedén érthető, nem szájbarágós módon előadott felvezetés – Appelshoffer János és tíz leány tánca. Dugattyúk, szelepek, mozdonykerekek hihető illúziója (nekem megjelent a mozdony!) sípok és nádihegedűk imitációjából vérmes férfi szólótánc cigány, gyimesi és bodrogközi motívumokkal. A végén a csattanó: örömtánc a gyerekekkel a színpadon, én is a lábammal és kezemmel követem a ritmust, lefelé a lépcsőn felkapnám egy táncra a ruhatáros hölgyet, de nincs sehol, most máshol lehet….talán a színpadon van ő is. Kedves Mindenki, ha van idejük, lazuljanak el, nyomják el a cigit, lélegezzenek frisset, oldódjanak fel, vigyék el a gyerekeket és elsősorban magukat a Nemzeti Táncszínházba, s ha útközben gyermekké zsugorodnak, ne ijedjenek meg! A törpék és óriások világában ma is minden lehetséges.
Zene: Kiss Ferenc, Lázár Zsigmond
Koreográfusok: Ertl Péter, Horváth Zsófia, Lengyel Szabolcs, Makovinyi Tibor, Foltin Jolán
Szerkesztő-rendező: Foltin Jolán, Novák Eszter
Előadók: Appelshoffer János, Bozár László, Chován Gábor, Csasztvan András, Csávás Attila, Cseke Ágnes, D. Tóth Sándor, Frantal Tibor, Gyurka Gergő, Hajdú Ádám, Hoffner Nikolett, Horváth Zsófia, Juhász Zoltán, Kis Gergely Dávid, Kloska László, Kovács Orsolya, Kozma Nándor, Kurucz Kata, Kürtösi Zsolt, Lakatos Mariann, Lányi Attila, Lengyel Szabolcs, Makovínyi Tibor, Mlinár Mária, M. Simon Andrea, Nagy Zoltán, Payer Dóra, Pótor Katalin, Rab Edina, Rémi Tünde, Rusorán Gabriella, Takács Ádám, Tókos Attila, Tóth Márta, Hortobágyi Gyöngyvér