Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Cigányok

Cigányok

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2008. 12. 16.
Folytatódik a családi művészeti kavalkád a Duna-parton
2023-03-28 14:02:51

A Pesti Vigadóban megrendezett Essentia Artis programsorozat utolsó hetén ingyenes programokkal, koncertekkel

Az leszel, amit megeszel
2023-03-27 20:52:26

Wossala Rozina elkeserítőnek, sőt veszélyesnek látja a feldolgozott élelmiszeripari termékek fogyasztását

A tizedik tételnél jártam, amikor kitört a háború
2023-03-25 21:13:12

Dobszay-Meskó Ilona békemisét kezdett komponálni az MMA ösztöndíjprogramjának keretében, még 2019-ben.

Hátborzongató koncertre készül a magyar kórus
2023-03-24 11:21:25

Igazi madrigál horrort állít a BMC színpadára a Vass Lajos Kamarakórus: a Nosferatu című filmet élő

további bejegyzések a szerzőtől »

Harminc éve olvastam először Csoóri Sándor Szalmavirág című esszéjét, melyben valamelyik cigányfaluban tett látogatásáról ír. Elmeséli, hogy abban a „vakarék-Édenben” barátja miként fotózott egy meztelen cigányasszonyt. Pontos, szemléletes leírása alapján megjelent előttem a fénykép, de a legutóbbi időkig csak saját, belső tárlatomon láthattam.

A felvételt ezerkilencszázhatvanöt körül készítette Kósa Ferenc, hogy aztán évtizedekre meg is feledkezzen róla. Az idén kotorta elő negatívját a fiók mélyéréről, hogy az első nagyítást – közös kiállításukon – Gaál István és Sára Sándor hasonló témájú képei mellé akaszthassa. A papírkép láttán, azonnal tudtam, megtaláltam a szöveg ikertestvérét.

Csoóri és Kósa forgatási helyszíneket kerestek filmjükhöz, s eközben bukkantak valahol, Magyarországon, erre a telepre, mely érkeztükre azonnal megbolydult. A lusta, vakarózó, kecskét megdézsmáló, kenyeret majszoló késő délutánba katalizátorként csöppent a két városi ember, hogy életre keltsenek valami elfeledett, ősi rítust: Vénusz születését.

Kósa Ferenc - Cigányok
Kattintson a nagyításhoz!
Vénuszunknak persze semmi köze a habokhoz, a padlásról ereszkedik alá, hogy – ruháit a putri ajtaja elé szórva – csupaszon lefényképeztesse magát.

Csoóri szövegében a nő kezében tartott virág izzik fel, a fotón a mögötte lévő ház fala, azonnal a legfontosabbra irányul figyelmünk, s szemünk csak ezután kezd pásztázni a kép egyéb részletein.

Első pillantásra négy mellékalakot látunk a fotón, közülük csak egy, a baloldalon álló lány nem néz a kamerába, a többiek a fotográfusra figyelnek, sőt, a fehér kendős nő, combjai közé nyúlva, mintha buja, illetlen üzenetet is küldene felé. Aztán észrevesszük, hogy a ház sarkánál üldögélő fiúcska kicsi gyereket tart az ölében, és előbukkan másik épület ajtajában egy, már-már az árnyékba vesző asszonyalak is. Ha nem bóklászna előtte három világos szőrű malacka, tán fel sem tűnne jelenléte. Ő „hősnőnk” abszolút ellenpontja.

Elgondolkodhatunk a szárítókötélen lógó bizonytalan ruhadarabon, a falhoz lökött ócska kerékpáron, és a hasaló tarka eben is, melynek kompozíciós szerepe az, hogy fehér foltjával a főtémához vonzza szemünket. A főtémához, melyet a ház sarkaihoz komponált kutyás nő és a fiú keretez. És feltehetjük a kérdést: vajon mi vihette rá ezt a létra előtt és mellett, félig világos, félig sötét háttér előtt álló, kezében virágot tartó, nyakán elcsúszott láncot vagy gyöngysort viselő asszonyt, hogy meztelenül fényképezkedjen? Hányszor próbáltuk már mi is, mint ócska göncöt, levetni magunkról minden nyűgünket, hétköznapjainkat, megszokásainkat, hogy – akár egyetlen pillanatra – szabadok, természetesek lehessünk?

Kósa képkivágása a szélesvásznú filmekét idézi. Tudnunk kell: ahhoz, hogy ezt a formátumot elérje, negatívkockájának kétharmadát „pocsékolja” el. Objektívének rajzolata, és az éppen adott világítás sem nevezhető tökéletesnek, így a fotó minősége is hagy némi kívánnivalót maga után. A mesteri szerkesztés azonban, és az a tény, hogy minden pontosan a helyén van, a fotó egyetlen részlete sem elmozdítható, elhagyható, mind felülírja a technikai hiányosságokat.
A kép bármelyik jelentését vizsgáljuk, elemezzük, nem lehet
hiábavaló gondolatunk, hasztalanul feltett kérdésünk.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Képző Képolvasó Fényképészet, fotó

Ajánlott bejegyzések:

  • Folytatódik a családi művészeti kavalkád a Duna-parton Folytatódik a családi művészeti kavalkád a Duna-parton
  • Magnyitja kapuit az Emberkert Magnyitja kapuit az Emberkert
  • Sosem látott hangszercsoda a Pesti Vigadóban Sosem látott hangszercsoda a Pesti Vigadóban
  • Tizenhárom téma a Duna-parton Tizenhárom téma a Duna-parton
  • „Vasbugyikat hegesztettem, plazmavágóval csipkéztem ki” „Vasbugyikat hegesztettem, plazmavágóval csipkéztem ki”

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr527838266

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

Hallgasd a Kultúrpart műsorát a Trend FM-en! Minden szerdán 16-18h között várunk benneteket!

trendfm_logo_subhead.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. A forradalom egy holland fotós szemével
  6. Meztelenség és anatómia
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard