Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Egyre kevésbé Guy Ritchie

Egyre kevésbé Guy Ritchie

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2008. 12. 31.
Az év egyik legjobban várt filmje tarolt a CineFesten
2025-09-15 12:00:00

Hétvégén ért véget a 21. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál, melyen Joachim Trier új alkotása

ONE MORE LIKE: A magyar sportdráma, ami meghódította Las Vegast is
2025-09-15 10:10:01

A ONE MORE LIKE című magyar sportdráma a hétvégén Batumiban és Las Vegasban is diadalt aratott: a provokatív

A magyar népi kultúra ünnepe: új évad kezdődik a Hagyományok Házában
2025-09-11 15:55:34

A Hagyományok Háza új évadában a magyar népi kultúra életerejét és gazdagságát ünnepli: tánc, zene

Cannes-tól Velencéig: nemzetközi sikerfilmek érkeznek a Mozinet Filmnapokra
2025-09-11 07:34:38

Fesztiválsikerek, friss magyar alkotások és különleges filmes élmények várják a közönséget a 15. Mozinet

további bejegyzések a szerzőtől »

Amikor először láttam Guy Ritchie-filmet, A Ravasz, az Agy és két füstölgő puskacső címűt, teljesen el voltam ragadtatva ettől a friss, merész és gátlások nélküli filmes nyelvtől. Úgy éreztem, hogy ez a csávó egy nagyon jó rendező. Aztán megnéztem a Blöff című filmjét, és az is nagyon tetszett, eltekintve attól, hogy valahol a kisagyban felsejlett: Ezt a filmet már láttam.

És valóban: A Ravasz, az Agy és két füstölgő puskacső valamint a Blöff két dettó tökugyanolyan film. Ám én úgy voltam vele, hogyha valaki valami ennyire ütőset talál, azt hadd lője el akár kétszer is! Biztos voltam benne ugyanis, hogy ezt harmadszor már úgysem sütheti el. Guy Ritchie még sokkal inkább tudhatta ezt.

Pár évvel később láttam a Revolver című filmjét. Ha nem is 100%-osan, de alapvetően más volt, mint a korábbiak. És pocsék. Összefüggéstelen, kusza és érthetetlen. S mint az ilyenek általában, ez a film is elbír akárhány érelmezést. Tipikusan az a fajta mozi, amibe azt magyarázol bele, amit csak akarsz, hiszen a rendező nyitva hagyott neked minden kétszárnyú ajtót. Lassan már falak sincsenek, csak kapuk és boltívek, ez pedig egy olyan teret eredményez, ahol már-már korlátlan a szabadság, csak épp nem lehet benne lakni. Az én számomra ekkor, a Revolver megtekintése után kezdett ereszteni a Guy Ritchie-lufi.

Aztán most megnéztem a Spíler című vadonatúj filmjét, és lassan rájövök, hogy mi is lehet ez a Guy Ritchie-jelenség. Sokan találgatják a válság okát a környezetemben, hisz majd' mindenki érzékeli a színvonal zuhanását. A legtöbben váltig állítják, hogy Guy Ritchie attól siklott ki, hogy feleségül vette Madonnát, aki köztudotan egy önző, arrogáns, egomániás szuka. Erre nem is kell jobb bizonyíték az elmélet hívei számára, mint, hogy Madonna még arra is rávette férjét, hogy rendezzen az ő főszereplésével romantikus komédiát(!) Hullámhegy címmel, melyet a rajongók nem is tekintenek igazi Guy Ritchie-filmnek. Ez a hipotézis azonban az én számomra túl egyszerű magyarázatnak tűnik. Sean Penn érdekes módon kicsit sem lett rosszabb színész attól, hogy annak idején elvette ugyanezt a szivolát.

Most már azt hiszem, hogy Guy Ritchie sajnos nem nagy rendező, csak valamikor, valahol talált valamit, akárcsak Zsákos Bilbó a Hatalom Gyűrűjét. Valami isteni szikra kipattant a fejéből, írt belőle egy filmet, azt leforgatta kétszer, és ezzel ki is ürült a tár. A Spílerből egyértelműen kiderül, hogy ha Guy Ritchie egy kicsit is változtatni akar a saját brandjén, azt csak azon az áron tudja megtenni, hogy gyengíti azt. Képtelen bármilyen új színt, tartalmat, mélységet vinni nemhogy a történetbe, de még a dialógusokba is. 
Sem elmélyülni, sem önnön kerékvágásából kifordulni nem tud, lévén egy olyan autóban ül, melyben egyetlen pedál van, és ő azt már rendezői pályája kezdetén padlóig nyomta. Nincs kormány, hogy változtasson az irányon, de nincs kuplung se, hogy új sebességfokozatba kapcsoljon, fék természetesen szintén nincsen, hiszen Guy Ritchie-ről van szó. Így aztán, ha nem akarja
minden nekifutásra ugyanazt a kört teljesíteni, csupán a gázpedállal tud játszani. Ennek pedig az a következménye, hogy az autó menthetetlenül lassulni kezd. Nem nagyon, de a száguldás szerelmesei számára érzékelhetően.

Hasonló a helyzet, mint amikor a Kutyaszorítóban és a Ponyvaregény után mindenki azt várta Tarantinotól, hogy növelje a csapásszámot. A rendező pedig leforgatta a Jackie Brownt, egy korábbi filmjeihez képest lassú, érzelmes, már-már melankólikus krimit. Tarantino csalódást okozott azoknak, akik a tarantinoság fokozását várták az új filmtől. Ellenben felmutatott számos olyan elemet, melyek elmélyítették, kiszélesítették és kiszínesítették addigi rendezői arculatát létrehozva ezzel egy új minőségű tarantinoságot.

Guy Ritchie ugyanerre sajnos nem képes. Ő egyszerűen csak lassított, anélkül, hogy mélyített, szélesített, színesített volna. A Spíler nem egy új guyritchieség alapköve, hanem a régi guyritchieség lassú leértékeődlése. Azt pedig már mindenki döntse el maga, hogy a rendezői koncepció üresedik-e ki épp a szemünk láttára, vagy mindig is ilyen volt, csak ott a felszínen akkorákat csapkodott a hullámverés, hogy nem látszott tőle a tíz centis sekélység. 

Spíler
színes feliratos angol akciófilm, 114 perc, 2008
16 éven aluliak számára nem ajánlott
rendező: Guy Ritchie
forgatókönyvíró: Guy Ritchie
zeneszerző: Steve Isles
szereplők: Gerard Butler, Mark Strong, Thandie Newton, Nonso Anozie 




tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Film

Ajánlott bejegyzések:

  • Az év egyik legjobban várt filmje tarolt a CineFesten Az év egyik legjobban várt filmje tarolt a CineFesten
  • ONE MORE LIKE: A magyar sportdráma, ami meghódította Las Vegast is ONE MORE LIKE: A magyar sportdráma, ami meghódította Las Vegast is
  • Előzetest kapott az Árva – itt a Saul fia rendezőjének új filmje Előzetest kapott az Árva – itt a Saul fia rendezőjének új filmje
  • Enyedi Ildikó és Paolo Sorrentino új filmjeit is díjazták Velencében Enyedi Ildikó és Paolo Sorrentino új filmjeit is díjazták Velencében
  • Négy titokzatos főhős egy lakásban - ismerd meg közelebbről az Egykutya főszereplőit Négy titokzatos főhős egy lakásban - ismerd meg közelebbről az Egykutya főszereplőit

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr417838694

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard