A sci-fi betört a Sundance filmfesztiválra: idén három produkció is képviseli a műfajt, amelynek közönsége negyedszázad alatt nemigen láthatott ilyesmit Park Cityben.

A Cold Souls (Hideg lelkek) a francia Sophie Barthes munkája. A főszerepet alakító Paul Giamatti orosz lélekcsempészek hálójába kerül. A brit Duncan Jones Moon (Hold) című filmjében Sam Rockwell magányos vállalkozót alakít, aki héliumbányát üzemeltet a Hold felszínén, és egyetlen társa egy robot (akit Kevin Spacey szólaltat meg). A japán Nakadzsima Kandzsi The Clone Returns Home (A klón hazatér) című produkciójában pedig egy elhunyt űrhajós klónja küzd identitásválsággal.
A sci-fi filmek hagyományosan a nagy stúdiók vállalkozásai, ám a Sundance fantasztikus darabjai - akárcsak a legtöbb egyéb műfajú független film - a karakterekre és a provokatív gondolatokra koncentrálnak.
Giamattinak, aki - mint elárulta - nagy sci-fi-rajongó, tetszik az ötlet, hogy kisköltségvetésű fantasztikus filmek is szülessenek. Már csak azért is, mert szívesebben néz a mai világban játszódó fantasztikumot, mint számítógépes trükkökkel (CGI) telezsúfolt látványos sci-fit.
Sam Rockwell arra számít, hogy mivel az emberek lassacskán eltelnek a CGI-káprázatával, szépen visszalopakodik a filmekbe a jó öreg kameraiskola.
Sophie Barthes nagyon is tudatosan választotta ezt a műfajt, hiszen a sci-fi viszonylag biztonságos módja annak, hogy véleményt mondhasson a jelenről.
"Az elmúlt nyolc év politikailag olyan szürreális volt ebben az országban, hogy az ember megpróbált elmenekülni, és olyan sztorikat csinálni, amelyek nem emlékeztették a mindennapok életére. A sci-fi fantasztikus eszköz számomra, hogy szatirikusan rámutassak, mi a rossz a társadalomban, anélkül, hogy szocialista-realista mozit forgatnék" - magyarázta a rendező.