Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Várni a táncra

Várni a táncra

Lengyel Péter a szerző friss bejegyzései 2009. 01. 27.
A megtáncoltatott Platón
2009-05-02 08:02:00

Miközben a Tavaszi Fesztivál véget ért, elindult a Táncfórum előadássorozata és elkezdődött a Trafó

Egy bohóc flörtje a Pillangókisasszonnyal
2009-04-29 08:01:00

Egy bohóc esete a Pillangókisasszonnyal… nem hangzik rosszul. Az április 16-30-ig tartó, a Nemzeti

Felkelés a Trafóban
2009-04-16 08:11:00

A Trafó március hatodikán izzította be a 200 % tánc programját. A Nemzeti Táncszínház pedig már korábban

Mozart koncert szenvtelenül
2009-04-09 12:44:00

Skócia kulturális nagykövetének tartott kamara együttes, a Skót Kamarazenekar szinte az egész világot bejárta

további bejegyzések a szerzőtől »

Két kultúrát ötvözni, különösen, ha az egyik keleti s a másik nyugati... Méghozzá a színpad balettpadlóján... Carlotta Ikeda a nevében hordozza küldetését. Most egy 1996-ban készült, a világ számos színpadán előadott szólója, a Waiting a Trafó színpadán.

Fotó: Koncz Zsuzsa
Carlotta Ikeda a buto nagy öregje. A klasszikus balettet egyetemi szinten fedezte fel – nevét Carlotta Grisi, (az európai, klasszikus balett reformere) a 19. századi táncosnő tiszteletére változtatta meg Sanae-ról Carlottára. 67 évével minden porcikáját átható finom s elmélyült l-é-t-e-z-é-s-e van a színpadon. Szándékosan használtam a létezés szót, mivel a buto életforma, hit, filozófia különleges egyvelege. 

Ki ő és mi ez a butónak nevezett most nem a „ez nekem kínainak” nevezett értetlenségünk, hanem ennek japán megfelelője. Néhány szó erejéig muszáj felvázolnom – mi is ez valójában. Ritka csemege Magyarországon. Hogy bonyolult legyen a felütés: Carlotta Ikeda 67 évesen is megpróbálja megfejteni a buto egyik alapítójának (Tatsumi Hijikata) mondását: a buto azt jelenti: állva meghalni, azaz a lelkétől elváló, szabadon mozgó test tovább-létezését követni, fizikai és metafizikai helyét megkeresni. Egyszerű, nem? 

Szándékosan kerülöm a műfaj leírását. Ugyanis a butoh nem tánc, nem színház, de a kettőnek a keveréke sem. Hogy megértessem, amit talán egy „átlag néző” nem érthet annyira, egy hasonlat a legjobb példa: a vak ember példája, akihez egy elefántot vezettek, és megkérték írja le, mit „lát” a tenyerével. Ilyen a buto, csak részletet lehet kiragadni az egészből, ezért minden buto művész a saját „stílusát” alakítja. Rendkívül összetett és bonyolult, mint maga az ember s az őt környező univerzum is. Alapjában ahhoz hasonlítható, amikor egy nyugati táncos a vizet akarja eltáncolni, s ilyenkor arra gondol: hogyan mozog a víz, s ennek reflexiói és hatása mutatkozik meg a teste mozdulataiban. 

A buto más: annak a megtapasztalását hozza létre, milyen víznek lenni a belső képzeletében és hagyja a testét hogy szabadon válaszoljon erre. Két kulcsa van: belső képzelet s ennek impulzusait a testre, és a néző számára ez olvashatatlan, de a produktuma az akciók során szabad asszociációkat teremt. Minden egyes néző a saját történetét olvashatja, ezért minden előadás más. Más azért is mert más a „gondolati” megközelítése az egész előadóművészetnek. Egy japán táncos, ahogy Carlotta Ikeda, nyilatkozta egyszer, az elődök, vagy stílusosan az ősök szellemében – Kazuo Ono, Tatsumi Hijikata - „Japánban a táncos élete ötvenéves korában kezdődik…” Ez számunkra teljesen idegen, mert a nyugati tánc világában egy negyvenéves táncos már „öregnek” számít. 

Az érdekesség az, hogy a buto, mint komplex valami nem originálisan japán. 
A második világháború utáni Japán a művészeteken belül is válaszolni akart a korára. Maga a buto 1959-ben robbant a köztudatba, Tatsumi Hijikata több forrásból és stílusból merített, s rögtön botrányosan fogadta a tokiói társadalom: erőszakos, szexuális, ijesztő, irracionális, ezek voltak akkori jelzői. Japán művészek is utat keresnek még a háborúk előtt. 

A buto kialakulására erőteljes hatással volt a német expresszionizmus a Neu Danz, és különösen Mary Wigman. Ő fogalmazta meg a nyugati táncos nemzedékek közül a táncos spirituális átlényegülését, a „tánc nem reprezentál, hanem önmagában létezik”, a táncos mozdulatai a belső világából származik ezért maga a táncos lesz edény, az őt körülvevő univerzális erőké. 

Azok a kevesek, akik hallottak a butóról talaán két sztereotípia jut eszükbe: a fehérre púderezett arc és a rendkívülien lelassított mozdulatok. „És ez itt a bökkenő” – mondaná Hamlet is, aki szintén azzal próbálkozott, hogy kizökkentse az időt a sarkaiból. A nézőtéren, ahol az időnek a belsejébe vezetnek bennünket, a kiüresedés felé, ahol a látottak befogadásának nincsenek korlátai. S ez a legnehezebb: aki erre képes nem fog unatkozni. Mint ahogy a 60-as évek Amerikájában is meg kellett ezt tanulni Robert Wilson nem egyszer 12 órás előadásai alatt is a mesterségesen kifordított idő belső természetének megmutatása: nem unalmas! 

A tér jellegzetesen keleti. Sok előadást láttam franciaországi tartózkodásom alatt, többek közt Carlotta Ikedát, a híres apa-fiúk együttesét, 
a Sankai Jukut. A franciák hedonista életszemléletébe szálkaként behatoló performanszok felkavarták a kedélyeket. A Trafó színpadának közepe kicsiny négyszögletes tér, sarkaiban négy vezérfonálon függő kő. A négyes szám misztikuma és profanitása a keret, a játék ebben a keretben s körülötte létezik. Rekedtes női hang rázza fel a láthatatlan porszemeket a levegőben, Marguerite Duras írónő hangja. „Indokínában születtem…” – vallomás a hontalanságról, az öcs korai haláláról és a fivér iránt érzett vérfertőző szerelemről. Carlotta Ikeda felkavaró mozdulatlansága a jelenlétével hat. Minden mozdulatát figyelnem kell.

Ebbe a töpörödött filigrán testben hatalmas erő van. Legyen szó érzéki vágyakról, élet s halál, elmúlás, fiatalság és vélemedett kor megmutatásáról – a francia írónőt, s gondolatait mozaikonként rakja össze a szemünk láttára. Áttetsző hálóingben egyszerű széken „kitárulkozó” női test-lélek ajtaján kell belépnem, vagy a szétnyíló hátsó függöny mögött megjelenő száraz, terméketlen fa árnyékában, fiatal hölgy úri ruhájába metamorforizált táncosnő alakját kell követnem. Érzem, kezdek kiürülni, bár küszködöm a „nyugati” lelkemmel. Összeállítok valami történet nélküli történetet magamban. Hadd idézzek az idős művésznőtől: 

„Nálam nincs pontosan megfogalmazható üzenet. Beleteszem a táncba minden energiámat, és felhasználom a közönség energiáit. A testemben és a nézőkben is rengeteg minden történik ez alatt a cserefolyamat alatt. Ahogy Nizsinszkij is mondta, az őrület és a normalitás határán egyensúlyozom. Persze vigyázni kell, hogy az ember nehogy átlépje ezt a határt, de a közelébe szívesen megyek. Egyszer egy évben talán sikerül is, amikor két-három másodpercre teljesen megfeledkezem magamról. 

De hát ezt legalább olyan nehéz szavakba foglalni, mint az érzelmeket vagy azt, hogy mi is a boldogság.” Ha eddig nem volt világos mi ez az egész, legközelebb menjenek el megnézni Carlotta Ikedát, vagy Min Tanakát, Kazuo Onót. Valamennyien jártak hazánkban.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Tánc

Ajánlott bejegyzések:

  • Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián
  • Az INOTA idén nyáron ismét fesztiválként tér vissza Az INOTA idén nyáron ismét fesztiválként tér vissza
  • Közép-Európa Táncszínház - Maciej Kuźmiński - Négy évszak Közép-Európa Táncszínház - Maciej Kuźmiński - Négy évszak
  • Imádja a táncot? Akkor Miskolcon a helye! Imádja a táncot? Akkor Miskolcon a helye!
  • Országos Táncháztalálkozó és Kirakodóvásár Országos Táncháztalálkozó és Kirakodóvásár

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr257841168

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard