Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
A világ legszebb szerelmes története

A világ legszebb szerelmes története

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2009. 02. 07.
Családi titkok, közéleti drámák – A Pulszky-levelezés feltárja a múltat
2025-07-01 11:56:45

A Pulszky család 1867 és 1911 között íródott 331 levele nem csupán személyes vallomásokat és meghitt

Macifröccs-himnusz született: BÖBE és NEON LEON közös dala hódítja meg a nyarat
2025-06-30 11:54:28

A málnás fröccs frissítő élményét idézi meg a „Buborékok” című dal, amely az Artisjus Songbook Camp

A Nagyvárosi bujdosó emléke – 71 éve született Kissferi
2025-06-29 16:21:51

Kiss Ferenc zeneszerzőként, énekmondóként és népzenegyűjtőként egész életében a hagyományt szolgálta

Jön a III. Sukorói Tűzugró Fesztivál
2025-06-27 09:00:33

Ismét lángra lobban Sukoró Szent Iván-éji tüze! A nyári napforduló alkalmából koncertek, táncház és

további bejegyzések a szerzőtől »

"A világ legszebb szerelmes történetét mesélem." – ígéri Mária a Fiatalembernek. De milyen lehet a szerelem üldözött és üldöző között? Máriának el kell mondania a történetet, hogy távozhasson, a Fiatalembernek meg kell ismernie apja bűneit, hogy tovább élhessen... ha akar.



Ilan Eldad rendezésében nem biztos, hogy tud. Mária, akinek neve talán egyszer hangzik el, már megmosta a Fiatalember lábát, majd odavezette a hófehér és tiszta ágyhoz, kezébe adva a fiatal férfi által korábban összetört pohár szilánkjait. Fény esik a szilánkokat tartó kézre és kinyílik a szem, de már nem követi a tér közepén álló ajtón, vagy inkább átjárón áthaladó nőt. A nő útja az általa szeretett platánok elszáradt levelei között a hirtelen feketén mélyülő térbe vezet. Fekete ruhás alakja meleg, sárga fényben tűnik el. 

Lassú szertartásosság jellemzi az előadást, amit Nádas műve meg is követel. A rendező szemmel láthatóan mind a két szereplő kiválasztásával, mind az arányosan elhelyezett díszlettel – középen a térben szabadon álló szimbolikus ajtó, egyik szélen a kisasztal üveggel, pohárral és borral, másik oldalon az ágy, a háttér három részre osztott projektív felület, két kijárattal, a köztes térben száraz levelek – ennek a letisztultságnak, a nádasi „kottának” kíván megfelelni. 

A keretet adó cselekvést, a bor kitöltését és a méreg elkeverését finom, csengő hang kíséri. A szövegek, kitartott mozdulatok nagy részének egy szólamát is halk gong- és hegedűhangok képezik. A színpad egész hátsó falát fekete-fehér képek borítják, a játék nagy részében kopaszodó fák (bár nem platánok). Olykor a Fiatalember és egy Fiatal Nő tekintetének, érintésének találkozását visszaadó, mozgó képsorokat látunk, amely tovább nyithatná az előadást: Nádas színháza valóban nem szövegszínház, de nem is elég illusztrálni. 

Fotó: Valentin Szilvia
Kattintson a képre, nézegessen tragikus szerelmi történetet!

Bánsági ugyan értőn és kitartón mesél – nemcsak a Fiatalembernek, hanem a világnak, nekünk – mégsem jön létre a találkozás: sem a két színész, sem a két szerep közt, sem az ő történeteik, sem a hallgatóság, „nézőség” között.


Utóbbi már a szín elsötétedése előtt sejthető. Bánsági a színpadon van, amikor a közönség elfoglalja helyét a Tivoli nézőterén. A helyezkedés, piszmogás ennek ellenére itt-ott udvariatlanul letegeződős vitába csap át. A két méter hét centis férfi nem tud hova lejjebb húzódni, adja a mögötte ülő elégedetlenkedő hölgy tudtára, egy fiatal nő hátrafordulva int csendre mindenkit, és a későn érkezők előszeretettel állítják fel az egész sort, hogy befurakodhassanak a még szabad helyekre. 

Az épp Esterházyval és Parti Nagy Lajossal egy térben ülő nagyérdemű tisztességesen megtapsolja a másfél órát, az érdeklődés és figyelem azonban csak abban a gesztusában érhető tetten, hogy estéjét a Nádas trilógia középső darabjának szentelte. Amiből még nem lesz áhítat vagy megértés.
Gyanítom, egyrészt azért, mert Nádassal ellentétben az emberek többségét a színházban a történet érdekli, (esetleg a szerző maga). Illetőleg hiába rajzolna ki valamiféle történetet a két színész, nem biztos, hogy gondolat is préselődik belőle. 

Másrészt a vetítésen és néhány mozzanaton kívül a rendezés, illetőleg a Fiatalembert alakító Bozsó Péter nem sokat tesz hozzá az élő testek között kialakuló viszonyrendszer alakulásához. A test mozgóképével ténylegesen kiegészített látvány nem mélyül el, nem ragad meg az emberi test érzékiségéből kialakuló képi érzet. Nem történik meg a találkozás.

Nádas Péter: Találkozás – tragédia szünet nélkül
R: Ilan Eldad
SZ: Bánsági Ildikó, Bozsó Péter
B: Budapesti Kamaraszínház Tivoli, 2009. január 24., 90 perc
További időpontok: 2009. február 11., 23., március 6., 18., 19:00

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház

Ajánlott bejegyzések:

  • Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében
  • Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája
  • Két jubileum – egy rendhagyó évad! Két jubileum – egy rendhagyó évad!
  • Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban
  • Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr247841864

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard