A csajok háborúja címmel nemrég került a mozikba egy új esküvős film. Ennek kapcsán áttekintettük, milyen filmek születtek korábban ebben a témában, illetve melyek a legemlékezetesebb filmben látott esküvős jelenetek. Mivel nemcsak Hollywood, de a nézők is imádják ezt a kimeríthetetlen témát, volt miből válogatni, nem is volt olyan könnyű kiválasztani a 10 legjobbat.
Az Ez történt egy éjszaka, Az örömapa, a Nászok ásza, az Ünneprontók ünnepe, az Álljon meg a nászmenet, vagy a közelmúlt hatalmas mozis sikere, a Mamma Mia! mind e témakör jól sikerült darabjai. Valószínüleg sokunk agyába bevésődött a Keresztapa esküvős jelenete, vagy az, ahogy a Született gyilkosokban Mickey és Mallory egy hídon egyszerre kötnek vérszerződést és házasságot. És ezek még csak azok a filmek, amik eszembe jutottak, de végül nem kerültek fel a listára. Jöjjön tehát kronológiai sorrendben a top tíz.
Philadelphiai történet - 1940

Diploma előtt - 1967
Mike Nichols Oscar-díjas, kultikus filmje, amely elindította a sztárrá válás útján Dustin Hoffmant, és hallhatatlan slágerré tette a Simon and Garfunkel dalait (Mrs. Robinson, The Sounds of Silence) utolsó öt perce miatt került be a listába. A menyasszonyszöktetős jelenet - amikor a Mrs. Robinsonnal kavaró Ben rájön, hogy mégis szerelmes az éppen máshoz hozzámenni készülő Elaine-be, Mrs. Robinson lányába - olyan híres lett, hogy azóta is rengeteg film idézi, utal rá, és számos paródiája is készült.
A végleges színészcsapat összeállítása során sok alternatíva felmerült. Ben szerepét eredetileg Warren Beatty-ra osztották, ám ő inkább a Bonnie és Clyde főszerepe mellett döntött. Elaine esetében Natalie Wood került szóba, Mrs. Robinson szerepét pedig legelőször, amikor 1962-ben elkezdtek dolgozni a sztorin, Marilyn Monroe-ra akarták osztani, később Doris Day neve is felmerült. A végleges felállás annak ellenére maximálisan bevált, hogy Hoffman 29 évesen játszotta a frissdiplomást, Anne Bancroft, aki a filmben körülbelül nála 20 évvel idősebb nőt alakított, az életben mindössze 6 évvel volt idősebb, és az ő lányát játszó Katharine Ross pedig csak 9 évvel volt fiatalabb, mint Bancroft.
A Szarvasvadász - 1978

Michael Cimino filmjének esküvős jelenete nem csak - sokak szerint aránytalan - hosszúsága miatt került be a válogatásba. Érdekesség, hogy a jelenet forgatása is sokáig, öt napig tartott, az esküvőn szereplő templomi kórusnak pedig összesen ötvenszer kellett elénekelnie a szertartáson elhangzó dalt, mire minden tökéletes volt. Az aprólékos precizitással bemutatott ortodox ukrán ceremónián - Steven esküvőjén (John Savage) - a három részeg barát, Michael (Robert de Niro), Steven és Nick (Christopher Walken) már "kalandjukra", a vietnámi háborúra készülődnek. Sejtelmük sincs, mire vállalkoznak, értetlenül figyelik és dühödten cukkolják a forgatagban felbukkanó mogorva, hallgatag veteránt. Nick megkéri Linda (Meryl Streep) kezét, fel sem merül benne, hogy esetleg nem tér vissza Vietnámból. Az idill közepén emlékezetes utalás a háborúra, amikor a vőlegény és a menyasszony a színpadon állva közös pohárból isszák a vörösbort, amiből néhány csepp a menyasszony fehér ruhájára folyik.
Muriel esküvője - 1994

Négy esküvő egy temetés - 1994

Oltári nő - 1999

Garry Marshall 9 évvel a Micsoda nő! után megpróbálta megismételni a sikert, azt hitte ehhez elég, ha újból egy párt csinál Richard Gere-ből és Julia Robertsből. Ebben a filmben a házasság témáját megint egy új megvilágításban láthatjuk: Maggie, aki már háromszor hitte azt, hogy megtalálta az igazit, és háromszor futott el az esküvőről az utolsó pillanatban, most negyedjére is készül elkövetni ugyanazt a hibát, de szerencsére a sztorira éhes újságíróból, szerelmes lovaggá váló Ike ráébreszti, hogy ahhoz, hogy rájöjjön, kihez akar hozzámenni, először arra kell rájönnie, kicsoda is ő valójában. Persze túlzás lenne azt állítani a filmről, hogy pszichológiai mélységekben boncolgatja a témát. Az Oltári nő sem a kritikusok szemében, sem a jegypénztáraknál nem ért el akkora sikert, mint elődje – a Micsoda nő! 464 millió dolláros bevételével szemben "csak" 152 milliót.
Bazi nagy görög lagzi - 2001

Mindig nagyokat nevetünk, amikor egy barátnőm feleleveníti, hogyan sandított újdonsült amerikai sógora a családi ebédnél az asztalra tett magyar húslevesre, amiből csirkelábak kandikáltak kifelé. A kultúrák házasság általi találkozása számtalan poént tartogathat, erre érzett rá Tom Hanks is. Vagy inkább Hanks felesége, állítólag ő hívta fel férje figyelmét Nia Vardalos egyszemélyes színházi show-jára, aminek alapján elkészült a Bazi nagy görög lagzi. Nia Vardalos, a film főszereplőnője elsőre letette a telefont, amikor Tom Hanks megkereste azzal az ötlettel, hogy elvállalná a színdarab megfilmesítésével kapcsolatos produceri munkákat. Nia azt hitte csak viccel vele valaki. Pedig komoly volt a dolog. Mint ahogy az a pénzmennyiség is elég komoly, amennyit ez az összesen 5 millió dollárból összehozott film bevételként elkönyvelhetett: világviszonylatban 368 millió dollárt. A legnagyobb bevételű független filmek listáján a Blair Witch Project rekordját megdöntve az első helyre került, és tartotta is magát egészen 2004-ig, amikor Mel Gibson Passiója túlszárnyalta sikerét.
Esküvő monszun idején -2001

Mira Nair vonzódik a buja, színekben és hangulatokban gazdag, látványos filmekhez. Az Esküvő monszun idején előtt készítette el a Káma-Szútrát és utána pár évvel vászonra vitte Rebecka Sharp történetét, a Hiúság vásárát.
Esküvős mozijának fő vonzereje egzotikumában rejlik. Egzotikus hely, egzotikus szokások, varázslatos zene, szerelmi bonyadalom. Ami a cselekményt illeti a tradíció találkozik/szembekerül a modernnel, ami pedig magát a filmet, Bollywood találkozik Hollywooddal. Következésképp kapunk egy nyugati néző számára is abszolút emészthető, művészi képekből felépített közönségfilmet. Élménynek élmény, de az Arany Oroszlán talán azért talán túlzás volt.
Igazából szerelem - 2003
Talán túlzás egy listába két Richard Curtis által írt filmet is feltenni, de képtelen voltam kihagyni az Igazából szerelem esküvői jelenetét: a vőlegény már-már fellélegzik, hogy barátja és tanúja nem iktatott be semmilyen turpisságot a szertartásba, amikor egy kórus váratlanul elkezdi énekelni az All you need is love-ot, majd a násznép közé bújtatott zenész barátok is fokozatosan beszállnak a mókába.
Aztán persze kiderül, hogy a spéci nászajándék inkább felfogható szerenádként, amit a szerencsétlen, reménytelenül szerelmes tanú annak a nőnek ad, aki az orra előtt ment hozzá máshoz. De ez csak egy a film számtalan szerelmi szála közül. Zseniális, ahogy Richard Curtis - aki a filmet nemcsak írta, de rendezte is -, szövi, fonja, csűri-csavarja ezeket a szálakat. A Négy esküvő, egy temetés után ismét sikerült neki létrehozni egy sztárszínészektől hemzsegő, vállalhatóan giccses, romantikus vígjátékot, ami képes arra, hogy a néző ugyanúgy sírva nevessen egy temetés képein, mintha egy esküvőt nézne.
Kill Bill 1 és 2 - 2003-2004

Annál emlékezetesebb esküvőt nehéz elképzelni, mint amelyiken lemészárolják az összes résztvevőt, majd a földön nyöszörgő vérben úszó menyasszonyba még a biztonság kedvéért beleküldenek egy golyót. Persze minden Tarantino rajongó tudja, hogy, amit láttunk valójában nem az esküvő volt, csak annak a próbája és persze a menyasszony sem halt meg, csak kómába esett 4 évre. Az esküvői mészárlás, ami az egész bosszú história elindítója, és amelynek részleteit csak a második részből ismerjük meg, pontosan szerkesztett, leginkább western filmes sémákkal dolgozó fekete-fehér képekben pereg le előttünk. A semmi közepén álló kis kápolna képe, Uma Thurman ruhájának, hajának rebbenése a szélben, a templomból kifelé sétáló nő arcáról hirtelen lefagyó mosoly, ahogy a férfi és a nő lépésenként közelíti meg egymást, ahogy a kamera felváltva ad be közeliket egyikük majd másikuk arcáról - mindezek olyan sűrűvé teszik a hosszú jelenetet, hogy öröm nézni.