Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Karnevál, bűn, bűnhődés

Karnevál, bűn, bűnhődés

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2009. 02. 16.
Macifröccs-himnusz született: BÖBE és NEON LEON közös dala hódítja meg a nyarat
2025-06-30 11:54:28

A málnás fröccs frissítő élményét idézi meg a „Buborékok” című dal, amely az Artisjus Songbook Camp

A Nagyvárosi bujdosó emléke – 71 éve született Kissferi
2025-06-29 16:21:51

Kiss Ferenc zeneszerzőként, énekmondóként és népzenegyűjtőként egész életében a hagyományt szolgálta

Jön a III. Sukorói Tűzugró Fesztivál
2025-06-27 09:00:33

Ismét lángra lobban Sukoró Szent Iván-éji tüze! A nyári napforduló alkalmából koncertek, táncház és

Magyar tehetségek is a reflektorfényben a Bartók Világversenyen
2025-06-24 12:28:09

31 fiatal zongorista, köztük hat magyar lép pódiumra idén szeptemberben a Zeneakadémián megrendezett versenyen.

további bejegyzések a szerzőtől »

Karneváli bűn és bűnhődés: Pietro, a skizo bíró addig bajlódik két párhuzamosan vitt ügyével, mígnem bekattan. A bűn és vezeklés kérdéseibe bonyolódik bele olyannyira, hogy még az őt „kihallgató” pszichiáter sem mentheti meg.

De a nézőnek sem sok mentőövet kínál a Meridián42 előadása. A színpadon szimmetrikusan fellógatott mozivászon illetve vászon-keret lehetővé teszi a valódi vetítést és az élő szereplőkkel való „mozizást”, de a játék” kereteként felhasznált filmanyag jóval érdekesebbnek bizonyul, mint a pszeudo-dialogikus színházi jelenet. 

Bár a kiinduló alapanyag két igen ütős klasszikus regény, és bár az elhangzó szövegből ítélve ezekkel valóban elmélyült, kitartó munkát folytattak az alkotók, az előadás valódi értéke is csupán ennyi: a három figura sajátos összegyúrása a Karnevál és a Bűn és bűnhődés több szereplőjéből. 

A színpadi jelenet dramaturgiája ugyanis a jól kiválasztott jellemvonások, -történetszegmensek visszafejtésén kívül az unalomig egyszerű: Pietro a két gyanúsított között ide-oda forogva vált testtartást és hangszínt, bírói habitust. A két gyilkos viszonya és célja mindvégig ugyanaz: gyilkosI. vallomást akar tenni, gyilkosII. pedig semmiképp sem, miközben az elismételt érvek, mondatok és indulatok olyan magas feszültségi fokról indulnak, hogy semmiféle ív nem jöhet létre a „párbeszédek” során, de a ritmustalanságok miatt atmoszféra sem teremtődik. 

Bár a filmbejátszásokban akadnak a nézőből zsigeri élményt kiváltó megoldások, mint a cigarettafüst a közhelyességet nem teljesen nélkülöző közeli, lassított felvételeinek ismétlése, a commedia dell’arte-szerű figurák vérben tocsogó tombolása, a szép, jeges táj abszurd üldözési jelenete, de ezek Pietro önnön képzeletének való kiszolgáltatottságának aláhúzásánál a zenei betétekkel sem együtt képesek többre. Ugyanígy csak gesztus a fal közepére függesztett fénykép a nemrég elhunyt fiatal színésznőről, Kovács Ágnesről, aki a kezdeti próbák, forgatások részese volt – semmiféle kísérlet sem történik arra, hogy jelentéssel töltsük fel, az előadás valamely részével összekapcsoljuk azt. 

Az elmondott szövegek irodalmi utalásai ugyan leköthetik a figyelmet, a szépirodalmi regiszterben megírt fejtegetések és „bazdmegek” sajátos elegye meghökkenthet, akár megmosolyogtathat, a statikusság azonban reflektálatlanságában a néző ellenállásába ütközhet. Ami nem feltétlenül baj, ha ezen ellenállás egyik kifejező eszköze nem az ásítás, vagy a hangerő miatt összehúzott szemöldök. 

Mindemellett figyelemre méltó a Meridián42 alapfilozófiája, hozzáállása, a film mint eszköz színházhoz, színészi szerepértelmezéshez való viszonya. Viszont kérdés, hogy elvárható-e a mindenkori befogadótól a felkészültség nagyon magas foka nemcsak az intertextualitás, más művészeti ágak terén, hanem a Műhely módszereit, céljait tekintve is. Illetőleg vajon valóban nem nagyobb-e az elképzelések „outsider”-füstje, mint lángja – hiszen a felvonultatott eszközökön vajmi kevés tükröződik ezekből. Persze ez is csak egy speciális skizofrénia a látottakkal kapcsolatban, amibe azért nem feltétlenül kell beleőrülni. Mea culpa... ki vétke?

A 2004-ben megalakult Meridián42 Színház- és Filmműhely számára a film módszer az elemzésre. Az előadások a tagok saját bevallása szerint a választott témában csupán egy adott elemzési szint megnyilvánulásai. Ezzel szemben a forgatás a színész számára olyan szellemi aktus, melyben az elemzés egészébe belelátni enged. 

A próbafolyamat során az alkotó olyan technikákat rendel az alkotáshoz, amelyek gyakorlata során a szerep, önálló és tökéletesen szubjektív technikájává válik. A társulat eddigi munkái során párhuzamosan a színházi próbákkal, adott érettségi szintjén megállította a jellemanalízist és felvételeket készített különböző filmes technikák bevonásával. A Műhely következő tervezett projektje M. von Mayenburg Paraziták című művének feldolgozása, amelynek eredménye egy nagyjátékfilm lesz.

Pietro a skizo, a két gyilkos és a pszichiáter – moziszínház / thrillerjáték / tudatkabaré –
R: Kasvinszki Attila
SZ: Kokics Péter, Szákás Péter, Kozma Károly, Szabó Zola
Bemutató: MERLiN, 2009 február 5., 19:30; 80 perc
További időpontok: 2009 február 19. 24. és március 5., 17., 30.,19:30

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház Dráma

Ajánlott bejegyzések:

  • Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében
  • Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája
  • Két jubileum – egy rendhagyó évad! Két jubileum – egy rendhagyó évad!
  • Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban
  • Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr657842662

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard