Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Vakond a mi istenünk

Vakond a mi istenünk

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2009. 03. 06.
Magyar dallamok Japánban - A Cimbaliband sikere Oszakában
2025-07-03 18:13:45

A magyar népzene különleges hangzása, a cimbalom egyedisége és a Cimbaliband szenvedélye ragadta magával a

A nyár ritmusai a BJC-ben
2025-07-02 08:17:33

A Budapest Jazz Club nyáron is gondoskodik arról, hogy a jazzrajongók ne maradjanak élmények nélkül.

Családi titkok, közéleti drámák – A Pulszky-levelezés feltárja a múltat
2025-07-01 11:56:45

A Pulszky család 1867 és 1911 között íródott 331 levele nem csupán személyes vallomásokat és meghitt

Macifröccs-himnusz született: BÖBE és NEON LEON közös dala hódítja meg a nyarat
2025-06-30 11:54:28

A málnás fröccs frissítő élményét idézi meg a „Buborékok” című dal, amely az Artisjus Songbook Camp

további bejegyzések a szerzőtől »

Antihőst ígér a Vinnai Andrást anti-drámaíróként bemutató színlap a Vakondhoz. A cím némiképp megelőlegezi a nézői „antiélményt” is. A kör alakú, négy mozgatható plexiüveggel elválasztott nézőtéren ülők ugyanis mintha összehúzott szemű vakondokként próbálnák átlátni a középső porond történéseit, átfúrni magukat Gothár Péter vegyes groteszkfüzérén. Szemüvegesek előnyben?

„A Katona az tényleg egy polgári színház, és ez még pont azon a határon belül van, hogy ’jaj de bevállalósak voltunk, egy kicsit megmutatunk ezt-azt, de nem nagyon’.” – hallom egy fiatal szemüveges leányzó gyors elemzését a szünetben, míg idősebb néző kollégám az örkényi egypercesek felől közelít a látottakhoz.
Homlokránc, nézőtér elhagyása, az „antipolgárit” élvező polgári jóllakottság mosolya, heves vita a cselekményről – vegyes a fogadtatás, egységes a vastaps. Elvégre a Katona nagytermében vagyunk. 

Furcsa helyzetgyakorlatokból áll a Fodor Gézának szentelt előadás. Leszámítva a Katona színészei által rutinosan, de az ő esetükben minden „rutin” felületessége ellenére magas minőségben hozott típus-skicceket, torz figuratanulmányokat, az olyan kitűnő zenei betétekkel, mint a Lovasi András és a Csík-béli Szabó Attila countryba oltott magyar népiesch folklórjai, a punk-paródia vagy a Puccini-interpretációk hangjátékként is kitűnően megállná helyét a maga provokatív groteszkségében. 
Ami persze nem jelenti azt, hogy a rendezés a kör alakú tér továbbá a fényeffektusok kitalálásától kezdve az apró jelzésekig megkomponált jelmezeken át egészen az élőben felvett filmprojekcióig nem ad vizuális-intellektuális pluszt a publikumnak. Gothár számos ötlettel örvendezteti meg a szemet és a szellemet: ilyen a házastársi „együttlét” két borotvakefe simogatásával való helyettesítése, a szereplők nevével ellátott kávésbögre-kollekció, a biztonsági főnök ragasztott copfú fejfedője, a kataton beteg, Vakond kocsijának monoton körforgása, Gromov doktor expresszív horrorsminkje. 

Az összezáródó üvegfalak neon-keresztmetszetében az anti-főhős, a görnyedt hátú, összehúzott szemű szemorvos Hajduk Károly megformálásában egy ember a mából. Egy posztmodern utáni Akárki, aki nem keres, hanem akit megtalálnak a kisváros lakói az elmebeteg egykori orvostól kezdve egészen a homoerotikusan aberrált seriffig. Egy VAKond istennel szembesülve, láthatatlan kereszttel a hátán jár körbe-körbe saját hite, tudása, vágyai, előítéletei és a társadalmi, etikai, morális elvárások féltekéjén, a tudat és tudattalan önkényes tolóajtóin lépve ki-be, homályos tudással és meggyőződéssel a jóról és rosszról, a normálisról és abnormálisról. 

Hogy hogyan fér össze a „nyugati”, nagyipari „individuál” szétesés szatírája az Obama-jelvénnyel és az ellenállhatatlan rózsaszín tűsarkúval, rúzzsal, vagy a hullaszállító kocsiból elővarázsolt üvegcipővel, hogy hogyan kerül Arany Hídavatásának szeánszszerű felidézése, vagy az „alföld” kontra „síkság” vita a mai ifjúság sátánista és „szektaista” paródiájába bújtatott kultúrkritikája mellé, dramaturgiai kérdés. 

A történet, történetek csak bizonyos csomópontokon állnak össze hajmeresztő fércművekké, mintegy szöveg-Frankensteinként, ami persze maga egyfajta dramaturgia. Ez valószínűleg „rémálom” címke alatt fut, és így az egész „ámok” legtisztább összefoglalója az előadás szinopszisa. Amiből megtudjuk, mi mindenre hivatott Jeff Dawson, az átlagember, kisvárosba érkező szemorvos.
Hogy mi mire lennénk hivatottak az előadással kapcsolatban, csak sötétben tapogatózhatunk azóta is.

Vinnai András: Vakond (In memorian Fodor Géza)
R: Gothár Péter
SZ: Hajduk Károly, Rezes Judit, Dankó István, Tenki Réka, Fekete Ernő, Jordán Adél, Fullajtár Andrea, Pelsőczy Réka, Elek Ferenc, Kocsis Gergely, Pálmai Anna, Kovács Lehel, Lengyel Ferenc
Bemutató: 2009. február 15., 19:00; 160 perc egy szünettel
További időpontok: 2009. március 11., 19., 27., 29., április 7., 8., 9. és május 3.; 19:00




tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház

Ajánlott bejegyzések:

  • Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében
  • Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája
  • Két jubileum – egy rendhagyó évad! Két jubileum – egy rendhagyó évad!
  • Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban
  • Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr67845022

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard