Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Hatalmas tömeg búcsúztatta a halott művészt

Hatalmas tömeg búcsúztatta a halott művészt

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2009. 05. 01.
Családi titkok, közéleti drámák – A Pulszky-levelezés feltárja a múltat
2025-07-01 11:56:45

A Pulszky család 1867 és 1911 között íródott 331 levele nem csupán személyes vallomásokat és meghitt

Macifröccs-himnusz született: BÖBE és NEON LEON közös dala hódítja meg a nyarat
2025-06-30 11:54:28

A málnás fröccs frissítő élményét idézi meg a „Buborékok” című dal, amely az Artisjus Songbook Camp

A Nagyvárosi bujdosó emléke – 71 éve született Kissferi
2025-06-29 16:21:51

Kiss Ferenc zeneszerzőként, énekmondóként és népzenegyűjtőként egész életében a hagyományt szolgálta

Jön a III. Sukorói Tűzugró Fesztivál
2025-06-27 09:00:33

Ismét lángra lobban Sukoró Szent Iván-éji tüze! A nyári napforduló alkalmából koncertek, táncház és

további bejegyzések a szerzőtől »

Nem fért el a Jekatyerina Makszimovától, a moszkvai Nagyszínház prima balerinájától búcsúzni akarók tömege a teátrum előcsarnokában csütörtökön; a művész életének 71. évében kedden reggel hunyt el.

Makszimova apró termetű, törékeny, de igen erős táncos volt. Harminc éven át volt a világhírű társulat prímája, a balettirodalom legjelentősebb szerepeit táncolta el a Diótörőtől a Giselle-ig, a Don Quixote-tól a Hattyúk taváig, a Csipkerózsikától a Spartacusig és a Rómeó és Júliáig a világ minden táján.
Aki látta táncolni, vagy esetleg megnézi a youtube-on, nem felejti el, hogy az apró táncos szinte lebegett a levegőben a színpad felett, kecsesen és olyan könnyedén, mintha nem is lenne súlya, és nem létezne nehézségi erő. De aki valaha bejutott a moszkvai Nagyszínház kulisszái mögé, csodálkozva láthatta, hogy akár volt este fellépés, akár nem, Makszimova és férje, a szintén világhírű Vlagyimir Vasziljev minden áldott délelőtt órákon át gyakorolt.

Pályatársai közül színészi tehetségével is kiemelkedett, ezt különösen a közreműködésével készült karakterbalett-filmek őrzik az utókor számára.
Makszimova 1949-ben lett a balettintézet tanulója. Nem sokkal később első szerepe a Diótörőben egy Hópelyhecske volt, majd a darabban mindent végigtáncolt, míg nyolcadikban rá nem bízták a Hercegnő szerepét, amellyel elnyerte egy országos verseny első díját és az ország minden balettmesterének figyelmét.

Az ötvenes évek közepén Galina Ulanovától "örökölte" Marija szerepét a Bahcsiszeráji szökőkútban, majd később a Giselle főszerepét is. Azt már személyesen a sztártól vehette át, aki tanítványává választotta, és Makszimova a kritikusok szerint mindkét esetben teljesen eltérőt alkotott a zseniális Ulanovától. Az iskola után egy évvel, 1960-ban Amerikában és Kanadában lépett fel, ahol páratlanul lelkesen fogadta a közönség és a kritika.

Sikert siker követett, de 1975-ben súlyos balesetet szenvedett. A Spartacus című balettfilm felvételeire készülve túl gyorsan akart visszatérni a próbaterembe, és gerincsérüléssel újra kórházba került. Amikor ismét dolgozni kezdett, sokáig súlyos fájdalmak közepette gyakorolt, és a szakértők szerint tánca megváltozott: a bohóságot bölcsesség, a kíméletlen valóság felismerése váltotta fel benne.

1977-ban ismerkedett meg Maurice Béjarttal és a közös munka mindkettejükre nagy hatással volt. Makszimova ez idő tájt maga ajánlotta fel a tévéseknek és a filmeseknek, hogy csináljanak balettfilmeket, és a kamerák előtt nagyon sok karakterszerepet eltáncolt, ezekben megcsillantotta színészi tehetségét, humorát, és groteszkre való hajlamát, például a G. B. Shaw Pygmalionja alapján készült Galateában.

A színpadtól elbúcsúzva tanított, korrepetált, és arra tanította a fiatalokat, hogy a balett nem csupán a test feletti uralomból, hanem érzésből, gondolatokból áll.
Az elhunyta alkalmából nyílt számtalan orosz internetes topik egyikében valaki azt írta: adja az ég, hogy a túlvilágon - ha van ilyen - valóban szárnya nőjön...

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Tánc Klasszikus

Ajánlott bejegyzések:

  • Édeskeserű turné: Erdélyi körútra indul a Magyar Állami Népi Együttes Édeskeserű turné: Erdélyi körútra indul a Magyar Állami Népi Együttes
  • Pünkösdi Örökség Ünnep – Élő hagyományok és közösségek a Skanzenben Pünkösdi Örökség Ünnep – Élő hagyományok és közösségek a Skanzenben
  • Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián
  • Az INOTA idén nyáron ismét fesztiválként tér vissza Az INOTA idén nyáron ismét fesztiválként tér vissza
  • Közép-Európa Táncszínház - Maciej Kuźmiński - Négy évszak Közép-Európa Táncszínház - Maciej Kuźmiński - Négy évszak

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr907850838

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard