Szélsőséges társadalmi-politikai események ihlette képekből nyílik meg Bartha Sándor Eper, vanília, pisztácia című kiállítása augusztus 25-én este a Holdudvar Galériában.
Bartha Sándor „Eper, vanília, pisztácia” című kiállításán látható két festménysorozatának darabjait a populista szélsőséges retorikák, illetve az ezekhez kapcsolódó események ihlették. A festő motívumválogatása magában hordoz egy bizonyos állásfoglalást, ennek ellenére nem a militáns véleménynyilvánítás vonzza, nem az azonnali és egyértelműen kiolvasható tartalmak érdeklik.
A kiállításon szereplő „Headlines” sorozat első három darabja az iráni választásokhoz fűződő zavargások képeit merevíti ki és alakítja festészeti objektummá. Mi marad egy, az internetről letöltött dokumentumfotóból, ha megfosztjuk tér-idő paramétereitől? Melyek azok a tartalmak, amelyektől kiürül, és melyek, amelyek hozzáadódnak? Egyáltalán, hogyan viszonyul a festészet műfaja mindahhoz a képdömpinghez, amelyet a világháló képvisel? Ezek a kérdések motiválták az alkotót a sorozat elindításában.
Bartha Sándor, képzőművész, tervezőgrafikus 1962-ben született Székelyudvarhelyen. 1986-ban végzett a Bukaresti Képzőművészeti Akadémia festészeti szakán. Egyéni kiállításai többek között Bukarestben, Budapesten és Bécsben nyíltak, 2001-ben kiállított a 49. Velencei Biennálé román pavilonjában. 1999 óta Budapesten él és dolgozik. Az installáció-, videó- és projektművészet mellett alkotói érdeklődése jelenleg a festészet új lehetőségeinek a kutatására irányul.
„Kezdetben megszületnek a motívumok. Létrejöttük minden esetben valamely társadalmi realitás függvénye.
Inspirációs forrás lehet egy újsághír, az éppen előtérbe kerülő társadalmi diskurzusok, politikai manipulációs kísérletek, illetve mindezek kivetülése a köztérbe.
A kontextusukból kiragadott események absztrahálódnak, a szereplők emblematikussá válnak, elkezdődik képi létezésük.
Önálló életet élnek, permutálódnak, önmagukat gerjesztve képi/gondolati konfigurációkba szerveződnek. Megalkotójuknak csupán annyi a dolga, hogy irányt szabjon és a társadalmi reflexió jegyében a lehetőségek sokaságából válogasson.” - mondja alkotói módszeréről Bartha Sándor.