Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Hasít a Tosca Pesten

Hasít a Tosca Pesten

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2009. 10. 12.
Itt a várva-várt Esterházy koncertsorozat
2022-05-26 07:19:06

Újra nagy nevek érkeznek Kismartonba, május végétől decemberig tartanak a komolyzenei rendezvények a

Meseszép ékszerek pergamenből
2022-05-25 16:33:47

Király Fanni ötvösművész, ékszertervező kísérleti ékszerkollekciókat tervez és ezen keresztül vizsgálja

Budapestre érkezik a világhírű portugál énekesnő
2022-05-25 10:55:56

Június 3-án a legendás Madredeus zenekarból már ismert Beatriz Nunez vezet be a fado balladák világába

Kísérletet tesznek az üzenet megfejtésére
2022-05-24 14:24:32

Május 27-től látogatható a Vigadó Galéria V. emeleti kiállítótermében a Magyar Művészeti Akadémia

további bejegyzések a szerzőtől »

Ellentétben a szeptember 21-i New York-i premierrel, Pesten senkinek eszébe nem jutott kifütyülni a Metropolitan opera Luc Bondy által új felfogásban színre állított Toscáját.

Igaz, a szombat esti digitális közvetítésben meg sem jelent Luc Bondy, a svájci rendező, akinek koncepciója ellen - és csak az ellen - a "Met" elkényeztetett közönsége tombolva tiltakozott az első előadáson.

A budapesti Művészetek Palotájában a szombati digitális híddal kezdődött a Metropolitan Opera Live in HD sorozat második szezonja, amelynek szerencsés nézői akár kilenc opera élő közvetítését is Budapesten, a Müpa két termében élvezhetik: az egyik a Fesztivál Színház, a másik a Ludwig Múzeum előadóterme, amely az első sorozat helyszíne volt. A 2008-2009-es évad közvetítései ugyanis olyan sikert arattak, hogy az eredetileg csak a Fesztivál Színházba tervezett második szezonra az első helyszínt is megnyitották.

Ez a siker párhuzamos az egész kezdeményezés nemzetközi fogadtatásával: a 2006-ben a digitális csúcstechnikával csak néhány kiválasztott észak-amerikai helyszínre sugárzott előadások ma már 42 ország több mint ezer termében élvezhetők egy időben.

Az új Met-szezon szeptemberben sajátos botránnyal kezdődött. A közönség lelkesen fogadta a zenei produkciót, hosszasan ünnepelte az énekeseket, hogy aztán olyan pfujolással, füttykoncerttel büntesse a Zeffirelli ikonszámba menő korábbi rendezésének helyébe lépő produkciót színre állító svájci Luc Bondyt, hogy a vezetésnek nem maradt más választása, mint leengedni a függönyt. Ezzel a parádés teljesítményt nyújtó finn Karita Mattilát (Tosca), argentin Marcelo Álvarezt és grúz George Gagnidzét is büntette a publikum, mert így számukra sem nyílt újabb alkalom a meghajlásra.

A szombati előadás több száz budapesti nézője számára nehezen érthető, mi háboríthatta fel annyira a premier New York-i nézőit, hacsak nem az, hogy megfosztották Zeffirelli barokk pompájú állóképeitől - hiszen Bondy rendezése korántsem szélsőséges, modernista, sőt. Éppen hogy a Puccini-opera dramaturgiáját emeli ki, a leegyszerűsített, funkcionális díszletek között a cselekményre összpontosít, a lélektani drámát emeli ki, kifejezetten filmszerű, pergő jelenetekkel. Persze lehet, hogy ami a sok kamerával felvett közvetítésben filmszerűen pereg, a nézőtérről nem olyan izgalmas. (Talán jobb is Pesten vagy másutt nézni, mint New Yorkban…)

Maga Luc Bondy, akit a többi szereplővel együtt a sorozat új keletű hagyományainak megfelelően élőben meg is interjúvolt a színpadon Susan Graham, a Met egyik sztárja, "az operák operájának" nevezte a Toscát, és éppen hogy nagy tisztelettel, de természetesen megújító szándékkal közeledett Puccini klasszikushoz művéhez. A pesti néző az interjúsorozat révén érdekes kulisszatitkokat tudhatott meg, olyanokat, amelyeket maguk a Met amerikai nézői sem láthattak - legfeljebb az zavarhatta, amikor a drámai cselekményből a színfalak mögé éppen kilépő énekeseket rögtön szakmai műhelytitkaikra vonatkozó kérdésekkel ostromolták.

Karita Mattila még éppen a Scarpia meggyilkolásának drámai élményével az arcán érkezett Graham mikrofonja elé - láthatóan nehéz volt számára alkalmazkodni világközönség érdeklődését tolmácsoló énekesnőből erre az alkalomra riporterré vált Graham stílusához. S talán a közönség számára is elég látni, hogy az opera végén minden áldozat feltámad, nem mindenki igényli, hogy még nyilatkozzon is. Bár persze lehet, hogy sokakban éppen az marad meg, hiszen a Met célja közel hozni az opera világát - a világhoz.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Amerika Színház Budapest Opera

Ajánlott bejegyzések:

  • Schell Judit menti meg tévétársaságot Schell Judit menti meg tévétársaságot
  • Tragédia a palotában Tragédia a palotában
  • Itt a várva-várt Esterházy koncertsorozat Itt a várva-várt Esterházy koncertsorozat
  • Nagy dobásra készül az Álomvándorok Társasága Nagy dobásra készül az Álomvándorok Társasága
  • Miért nem hisztiznek soha a férfiak? Miért nem hisztiznek soha a férfiak?

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr937861044

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

Hallgasd a Kultúrpart műsorát a Trend FM-en! Minden szerdán 16-18h között várunk benneteket!

trendfm_logo_subhead.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. A forradalom egy holland fotós szemével
  6. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  7. Meztelenség és anatómia
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

versverseny-banner-2021.png

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard