Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Pink Floyd - Széttört álmok

Pink Floyd - Széttört álmok

pzl a szerző friss bejegyzései 2009. 10. 15.
Más hangok, más szobák
2021-06-11 09:19:19

Minda Endre és Pogár László zenekarának slágerérzékenysége finoman szólva is kivételes.  A pop

Őrizzük a lángot
2020-11-30 21:38:34

Mivel a Mastodon a kortárs metál egyik legkreatívabb, legizgalmasabb formációja, a Medium Rarities című

Olvadozó balladák
2020-11-06 13:20:58

Hogy lehet ennyi üresjárat 2020-ban egy sorlemezen? A Pearl Jam új albuma, a Gigaton egy 2020-ban készült

Tégy egy sétát New Yorkban!
2020-09-27 15:38:27

Harminc éve jelent meg Lou Reed New York című albuma, ami egy afféle tematikus séta, a város underground

további bejegyzések a szerzőtől »

Múlt héten a Pink Floyd varázsdobozából az első hét lemezüket húztuk elő.
A csoda hitelesítése ezúttal is folytatódik, mégpedig a zenekar talán legfontosabb három albumával, a Dark Side Of The Moon-al, a Wish You Were Here-rel és a The Wall-al.

Eredetileg két részesre terveztük  sorozatunkat, de beláttuk: az életmű második nagy periódusát, az 1973-tól 1994-ig tartó szakaszt tovább kell bontanunk ahhoz, hogy alapszinten megismerkedhetünk a popkultúra egyik kulcszenekarával. Az apropó ezúttal is az Oh By The Way című gyűjteményes díszdobozos kiadás. Kevés életmű van a pop történetében, mely olyan értékállónak bizonyult, mint a Pink Floyd munkássága. 

Az EMI soha nem volt hajlandó a Pink Floyd-lemezek árából engedményt adni. A Beatles és a Pink Floyd esetében (függetlenül attól, hogy a lemezeik már jócskán back catalog kategóriába tartoznak) mindig az új lemezek árain lehetett beszerezni. A kiadó ezúttal sem ismert kompromisszumot: gyakorlatilag alig spórolunk, ha a díszdobozos kiadványt vásároljuk meg, ugyanakkor az újrakevert hangzásért és a valóságazonos, kicsinyített borítók miatt érdemes beszerezni a mini vinyl kiadványokat. 

Ha egy lemezre ráragad a tökéletes címke, akkor az ember minden hangot a tökéletesség igazolásaképpen értelmez. Ez igaz mindhárom nagy Pink Floyd-lemezre, a Dark Side Of The Moon-ra, a Wish You Were Here-re, és a The Wall-ra.

Egyáltalán: végig lehet-e hallgatni egymás után mind a 14 albumot? Nos, a válasz talán nem meglepő: igen, végig lehet. Sőt, nyugodtan rendezhetünk Pink Floyd-napokat otthon, egy-egy hétvégén, amikor nem akarunk mást, csak olvasni. Remek dolog a Wagner-maraton mintájára akár Pink Floyd-maratonokat szerveznünk.

1973 körül a Pink Floyd egyre távolabb került a pszichedelikus hatásoktól, és egy kategóriákba besorolhatatlan ún. igényes rockzenekar lett. A konceptualitás megmaradt, ugyanakkor a zene sokkal letisztultabbá vált. Waters melodikus, ellenpontozós basszusjátéka és egyre igényesebb dalszövegei, Gilmour bluesban gyökerező, de egyéni hangszínekkel kísérletező gitárjátéka és Wright atmoszférikus, jellegadó billentyűjátéka garancia volt az innovációkra, ugyanakkor a popularitás sem riasztotta el a prog-rockot hallgató, az atonalitást fetisizáló bölcseket. 

Waters aztán egyre jobban háttérbe szorította az énekesnek is kiváló Gilmourt, és módszeresen alázza Wright-ot. A Shine On You Crazy Diamond-dal elbúcsúznak Barettől, még egy ideig elidőznek az Állatfarm világát megjelenítő Animals-nél, de a Floyd ekkora már nettó rockzenekkarrá vált. Csak annyi kötötte a múltjához, hogy a megtartották a konceptuális felfogást.

A Pink Floydra nem volt jellemző, hogy kislemezekben, azaz csak dalokban gondolkodjon. Ehhez képest a Dark Side Of The Moon-ról kislemezre másolták a Money-t, mely be is került a Top 20-ba, a lemezzel pedig az USÁ-ban listavezetők lettek. A pop egyik legjobban ajnározott lemeze 741 hétig (1976 és 1988 között 591 egymás követő héten át) szerepelt a Billboard 200-as listáján, mellyel a produkció minden idők egyik legsikeresebb albuma lett. Az angol listán 301 hétig szerepelt, de sosem volt első. Melodikus szaxofonjáték és női vokál remekül ellenpontozta a progresszív beszúrásokat, a tényleges popularitást pedig olyan dalokon kérhetjük számon, mint a Time, vagy a Money.

A beszédfoszlányok, hangeffektek nem terhelik meg a lemezt, ellenben biztosítják a semmivel sem összehasonlítható atmoszférát, amely részben Alan Parsons hangmérnök érdeme. Az album univerzális munka, gyakorlatilag mindent felölel, amely a nagybetűs élethez és a kisbetűs halálhoz kötődik, de talán érdemes kiemelnünk olyan témákat, mint az erőszak, a skizofrénia, a háborúk és persze a pénz. (Tehát témaválasztásában cseppet sem volt populáris az anyag.) 

Közismert, hogy sokan ezzel a lemezzel lőtték be a hifijüket, ezért afféle tesztalbumnak is használták, de ez még nem magyarázat a példátlan sikerre.
A Time-ot egy vasárnap délelőtti, barlangokat bemutató ismeretterjesztő sorozat főcímzenéjeként hallottuk viszont valamikor a nyolcvanas évek fordulóján. Bizonyára mindenkinek megvannak a gyerekkorához kötődő Pink Floyd-élményei. Ekkor Wright öt dal írásában is közreműködik, szóval ez az album még igazi közösségi munka volt, nem uralta le Waters agya és háborús víziója.

Az 1975-ös Wish You Were Here a nagybetűs hiányról szól, persze, szól Sid Barett hiányáról is. A monumentális Shine On You Crazy Diamond egy afféle szakvélemény Barett mentális állapotáról. Ez a lemez a Floyd pályafutásának egyik csúcsa, a három meghatározó egyéniség még nagyjából azonos súllyal szerepel a lemezen, a blues-os slide-gitár témák, Dick Parry szaxofonjátéka valahogy harmonikusan illeszkedik ebbe az univerzális hangképbe, melyre nem mondhatjuk, hogy jazzes, vagy blues-os. Hm. 

Hogy melyik lemez jobb, a Dark Side Of The Moon vagy a Wish You Were Here? Nos, örök vita tárgya – a Dark Side Of The Moon komplexebb, de mégis érettebbnek tűnik a Wish You Were Here. A Welcome to the Machine és a Roy Harperrel felvett Have A Cigar a popbizniszt bírálja, tehát nem a világegyetem kódfejtő dalai, mégis briliánsak. A lemez az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban is 1. helyezést ért el. 

Amikor a fiúk a Shine On You Crazy Diamond keverésén dolgoztak, megjelent a stúdióban egy elhízott, kopasz, szemöldök nélküli fickó. Sokáig nem ismerték fel, pedig: Syd Barrett volt, illetve az az alakzat, ami megmaradt belőle. Ekkor látták utoljára. A szemöldökborotválás motívum aztán megjelent a The Wall című Parker-filmben is.

Két év múlva, 1977 elején jelent meg első igazán gitárcentrikus lemezük, az Animals, abban az időben, amikor a Sex Pistols énekese, Johnny Rotten „Utálom a Pink Floydot” –feliratú pólóban lépett színpadra. Bár a lemez sikeres volt, (UK 2., USA 3.), de ez inkább csak a Wish You Were Here-nek szóló megelőlegezett bizalom volt. Ezen a lemezen már Richard Wright nem írt dalokat, és ez meg is látszik az albumon. 

A klasszikus Pink Floyd legkevésbé sikerült lemezével van dolgunk, melynek az volt a szerepe, hogy hangzásban felvezesse a majd két év múlva megjelenő The Wall-t. Orwell Állatfarmját felülfogalmazó lemez dalcímeiben a kutyát, a bárányt és a lemezborítón is feltűnő disznót is megszólítja. 

A lemez a korábbi munkákhoz képest színtelen szagtalan munka, a legjobb poén a coveren látható óriási felfújható disznó. Illetve azt is csak odafestették, ugyanis a London külvárosában található Battersea Power Station erőmű egyik kéményére kötött felfújható röfit elfújta a szél. Már ebből is sejthették volna, hogy nem kéne kiadni a lemezt.

Ekkorra Roger Waters már teljesen átvette a zenekarban az irányítást, Wright-ot (aki olyan klasszikusokkal járult hozzá a Pink Floyd sikereihez, mint az 1973-as The Great Gig In The Sky) leépítette, majd ki is rúgta, akkor, amikor a The Wall-on dolgoztak. Az ekkora már teljességgel gitárközpontú zene elveszítette a maradék progresszív karakterét, nettó minőségi pop lett, a hangsúlyok a szövegekre tevődtek át, különös tekintettel Waters apjáról szőtt vízióira és az ún. nagypolitikai bírálatokra. 

A The Wall-on a szintetizátor és a szaxofon helyét átvette a szimfonikus szőnyegezés - utóbbi a The Final Cut-on teljesedett ki. A Floyd 1979-es, negyedik, az elmagányosodásról szóló koncept albumáról a The Wall-ról könyvet lehetne írni. A mű teljes egészében Waters víziója. A fal valójában közte és a közönség között húzódott, de a fal metaforáját sok mindenre használhatjuk, még a berlini falra is. 

Az album olyan sikeres volt, hogy kislemezt is kiadtak hozzá, az Another Brick in the Wall, Part II-t. A The Wall hangmérnöki bravúrjaiért James Guthrie Grammy-díjat kapott. Bizonyos számok szinte hard rock dalok, Wright alig hallható a lemezen, aztán Waters ki is rúgja őt a csapatból. És itt kell megemlítenünk a szokásos, lemezekhez fűződő kötelező anekdoták egyikét: a koncerteken fizetett zenészként játszott. Talán enyhítette a megalázását, hogy négyük közül csak az ő számára voltak rentábilisak a koncertek, mert a megalomán díszletek költségeit a három zenész állta. 

Érdekes, hogy a lemez az angol listán csak 3. lett, viszont a populárisabb ízlésű Amerikában 15 hétig vezette a chartokat. 30.000.000-t adtak el belőle. 23 szoros platina album lett, így a Pink Floyd sikerei sok tekintetben a Beatles-ével hasonlatosak. A sikerhez bizonnyal hozzájárult az 1982-ben bemutatott The Wall című Alan Parker-film is, melynek zenéje a lemezre épül, de elhangzik a The Final Cut-ról a When The Tigers Broke Free című háborús mementó is. 

A forgatókönyvet Waters jegyezte, a főszerepet Bob Geldof alakította, aki addig a Boomtown Rats nevű pop-punk bandában mutatta meg, hogy a punkoknak is jól áll az alákócolt séró. Az album belső borítóin és a címkéken is feltűnő rajzos figurákat a film animációiért felelős Gerald Scarfe készítette. A premierre jelentették meg a korlátozott példányban kihozott When the Tigers Broke Free kislemezt, melyből valamilyen csoda folytán jutott Magyarországra is – e sorok írója még 1985-ben vette meg a battonyai (!) lemezboltban.

Ennél is meglepőbb, hogy nem hangzik el a mindenki által ajnározott Hey You, pedig jól illeszkedett lett volna a film koncepciójába, mely persze a lemez koncepciója is egyben. Az biztos: a The Wall című film talán minden idők legjobb popfilmje, melyhez bárki rá tudja futtatni ifjúsága egy-egy közjátékát, vagy akár alapélményét. 

Jellemző, hogy a The Wall kézzel másolt magyar fordítását olyanok is megszerezték, akik nem is ismerték a lemezt. Aztán, amikor 1990 körül Alain Parker filmjét bemutatták a mozik, kis szövegkönyvet is mellékeltek a jegyek mellé – legalább is Debrecenben, a Híradó moziban - adtak hozzá szövegkönyvet is. A The Wall-t először 1984-ben láttam Szegeden, az Ifinapok idején, a Szőke Tisza nevű hajón, a Tiszán, videón ment, egyetlen fizető néző voltam, a parton pedig az akkor első lemezét promótáló Első Emelet játszott. 

Ajánlott olvasmány
Pink Floyd - Rózsaszín álmok 1. rész

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Zene Rock Könnyűzene

Ajánlott bejegyzések:

  • Újra Veszprém lesz az operett fővárosa Újra Veszprém lesz az operett fővárosa
  • Januárban ismét Tribute Maraton! Januárban ismét Tribute Maraton!
  • A magyar rockzene történetét bemutató képregény jelent meg A magyar rockzene történetét bemutató képregény jelent meg
  • TÁBOR Fesztivál: az ország legnagyobb rockbulija 4 napon át TÁBOR Fesztivál: az ország legnagyobb rockbulija 4 napon át
  • Orgonák éjszakája Orgonák éjszakája

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr197861236

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard