Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Halálos ének felnőtteknek

Halálos ének felnőtteknek

Kánya Andrea a szerző friss bejegyzései 2009. 11. 23.
Szerelmeslevél Heath Ledgerhez
2010-01-17 06:00:00

A Dr. Parnassus és a képzelet birodalma nem csupán azért lenyűgöző film, mert Terry Gilliam alkotta, és nem is

Fedetlen alsótesttel, céltalanul henyélni
2009-12-30 10:55:00

Abban ugyan egyetérthetünk, hogy Kazinczy forogna a sírjában, azonban ha maga Balázs Géza írja az előszót a

Az év 10 legnagyobb magyar kulturális botránya
2009-12-27 07:32:00

Idén sem unatkoztunk, hiszen számtalan hír állt a rendelkezésünkre, mely a hazai kulturális élet

Sötét, gonosz erők gyülekeznek a Hősök terénél
2009-12-16 07:24:00

Karácsony előtti agyvérzésre lehet számítani a hétvégén a Dürer-kertben: hogy vajon kik lesznek a jövő év

további bejegyzések a szerzőtől »

A „Duna –Japán” év keretében a Japán Alapítvány szervezésében a Hacsiodzsi Kuruma - Ningjó hagyományos japán kocsitechnikás bábszínházi társulat és a „Japán Nemzeti Kincse” címmel kitüntetett, a Curuga sinnai iskola 11-ik nemzedékéhez tartozó Wakasanojo Tsuruga shinnai mester két samiszen-játékos kíséretében tartott előadást a Centrál Színházban.

Az este során két, felnőtteknek szóló darabot mutattak be – félreértés ne essék, nem szexről van szó. Az első darab, az Omija sirámai egy szerelmi háromszög történetét meséli el, a második előadás pedig Yadzsi és Kita, egy komikus páros kalandjairól szól. Van valami édesen morbid mindkét mesében, a shinnai (japán narratív éneklő előadásmód) ugyanis sokakat öngyilkosságra késztetett Japánban. A másik mese vége pedig „csak” a halál. És így is mulatságos.

Az előadásban nem a történetek, hanem sokkal inkább a tradicionális előadás és a bábosok technikája a leginkább lenyűgöző: a kocsitechnika elsőre ugyan kicsit mulatságosnak tűnhet, hiszen a kis zsámolyokra erősített bábosok ide-oda gurulnak, miközben ülésmagasságuknak megfelelő nagyságú bábokat keltenek életre: a technika azonban láthatóan óriási erőfeszítéseket igényel, nem beszélve a precíz láb- és kéztechnikáról, amelyekkel a bábuk különböző testrészeit mozgatják.


Az előjáték

Az este először is különleges tértisztítással kezdődik: a történetet nélküli előjáték célja, hogy a szereplők megtisztítsák a színpadot a gonosz erőktől és köszönetet mondjanak az Isteneknek, szerencsés jövőt kérvén tőlük. A precíz és pontos mozdulatok komorsága után a két bábos hirtelen lazít a szigorú táncon, és a már-már félelmetes arcú, kísértetiesen életszerű bábok viaskodásával kicsit feloldják a feszült hangulatot - ezt a feszültséget aztán a mester rövid bemutatkozása és bemutatója is oldja, aki elmagyarázza a bábok mozgatásának pontos részleteit.

A történeteket a bizarr, Ku Klux Klán-szerű jelmezben színpadra lépő Nishikawa Koryu V. és Vakaszanodzso Curuga XI. adják elő - a ruházat természetesen a bábokra való koncentrációt segíti, a bábosok háttérben maradnak mindvégig. A sok színben pompázó, japán hagyományos viseletbe öltöztetett bábok szemöldöke, szája is mozog olykor-olykor, ahogyan a kar és a kézfej is.


A mester előadása során derül ki igazán a nézők számára, hogy itt nem csak egyszerű bábozásról van szó: a lábakat a lábujjak közé helyezett akasztó segítségével, a kezeket zsinóron, és a bábok fejét, arcát és szemöldökét is külön eszköz segítségével mozgatják. A mester ezúttal azt is bebizonyítja, a japánoknak bizony van humoruk, és megmutatja, milyen az, amikor egy szamurájnak lekaszabolják a fél arcát. Mondhatom, érdekes látvány egy véres, fél arcú szamuráj - vagyis báb.

A következő jelenet aztán európai ember számára egyfelől kicsit idegen, távoli, misztikus, de kiváltképp hátborzongató is, miután a tolmács hölgy elmondja, hogy a következőkben elhangzó dalok-elbeszélések miatt sokan öngyilkosok is lettek Japánban: a Ran'cho (Wakagi no Adangusa) című mese a műfaj egyik legjelentősebb darabja, amely feltehetően az 1770-es években született, és Tsurga Wakasano nevéhez fűződik. E szerelmi háromszögre épülő történet szereplői Ran'cho, a férj, annak felesége, Omija, valamint a magas rangú kurtizán, Kono'ito. Omija felkeresi a kurtizánt, és elsírja neki bánatát, és arra kéri, vessen véget szenvedéseinek. A hosszúnak tűnő siralmak könnyebb megértését a színpad feletti kivetítőn olvasható magyar szöveg segíti, ám a néző jobban teszi, ha inkább becsukja a szemét, mert a shinnait hallgatva izgalmas cselekményeket vizionálhatunk - főleg, hogy végig a hideg futkos a hátunkon Tsuruga erős hangját hallván.


Lócitromos halál


Az Edo korszak legközkedveltebb két karaktere, Yajirobei és Kitahachi történeteit 1802-1809 között adták ki. A Centrál Színházban bemutatott részletben az országúton sétál Yajirobei és a félénk Kitahachi. Yajorobei kihasználva azt, hogy barátja fél a kísértet lakta erdőtől, egy róka képében jelenik meg előtte, majd felfedi kilétét és jól kineveti társát - az inkább gyermekelőadásnak tűnő, pórul járós történetben a magyaroknak úgy kedveskednek, hogy a szövegbe számos magyar szót szőnek, és persze a közönség ezen jókat nevet. Egyébként valóban aranyos, ahogyan a mester azt mondja: "Nágyon fárádt vágyók." Szerencsére a darab nem esik szét, és a történet szomorú vég felé veszi az irányt, mikor is a mese görbe tükröt tart az ember elé, aki pénzért (esetleg Visa- vagy MasterCardért) bármire hajlandó. Végül egy temetőben találjuk magunkat, ahol főszereplőnk véletlenül majdnem halálra ver egy gyereket, a gyermek apja pedig addig szorongatja golyóit, amíg az bele nem hal. Lócitromos poén is van, szóval nem feltételnül ettől szól felnőtteknek az előadás, ám mégis, mindeközben százszorosan is rácsodálkozunk a babák élethű mozdulataira és a művészek remek technikájára.

Az est itt már véget érne hivatalosan, de a japán művészek még két meglepetésben részesítik a magyar nézőket: előkerül az igazi japán sárkányos jelmez, és lám, a japán sárkány egy magyar zászlót öklendezik fel torkából, végezetül pedig magyar népi ruhába öltözött táncos bábuval és magyar népdallal kedveskedik a mester.

Mindezt ma este utoljára láthatják az érdeklődők a Centrál Színházban.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház Bábszínház

Ajánlott bejegyzések:

  • Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében
  • Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája
  • Két jubileum – egy rendhagyó évad! Két jubileum – egy rendhagyó évad!
  • Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban
  • Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr287864570

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard