A historikus, régizenei előadásmód úttörőjét ünnepli Ausztria, de egész Európa: a december 6-án 80 éves Nikolaus Harnoncourt szombaton este premiert, Joseph Haydn Élet a Holdon című operáját vezényli a bécsi Theater an der Wienben.

A Musikvereinsaalba októberre meghirdetett koncertsorozatát kisebb betegsége miatt el kellett halasztani, december 17-én, 19-én és 20-án viszont a Bécsi Filharmonikusok élén Franz Schmidt XX. századi osztrák komponista Das Buch mit sieben Siegeln című oratóriumát vezényli.
Az együttessel korábban adódtak konfliktusai, éppen Mozart és Bach műveinek előadásmódja kérdésében. A Schmidt-oratóriumot Európa egyik idei kulturális fővárosában, Linzben a Brucknerhausban is előadják december 21-én.
A stagione rendszerben játszó Theater an der Wienben Harnoncourt az Il Mondo della Lunából hat előadást vezényel. Az Eszterházán kelt Haydn-mű eredetileg báboperának készült, de az utóbbi években nemcsak így játsszák. Az előadást Tobias Moretti rendezi.
Sem az ünneplés, sem a munka nem zárul ezzel: 2010 februárjában a Zürichi Operában Mozart Idomeneóját nemcsak dirigálja, de fiával, Philipp Harnoncourt-ral rendezi is. A zürichi produkció közös a Harnoncourt alakja köré szervezett grazi Styriarte Fesztivállal.
A két főszerepet olyan énekesek alakítják, akiket a magyar közönség is ismerhet: az Iliát megszemélyesítő Julia Kleiter a Művészetek Palotájában Harnoncourt vezényletével Bach-kantátákban énekelt. Saimir Pirgu albán tenorista pedig - Idemeneo alakítója - idén tavasszal a Don Giovanni Don Ottaviójaként mutatkozott be a Bartók Béla Hangversenyteremben.
A mester 1929. december 6-án született Berlinben, kiterjedt arisztokrata kapcsolatokkal bíró családban, Johann Nicolaus de la Fontaine d,Harnoncourt-Unverzagt néven.
Grazban nevelkedett, majd a bécsi Zeneakadémián folytatott cselló tanulmányokat, 1952-ben pedig a Bécsi Szimfonikusokhoz szerződött, ahol konfliktusba került a vezető karmesterrel. 1953-ban alapította meg ma is működő és világhírű együttesét, a Concentus Musicus Wient.
Bár sokan tartják az autentikus barokk és a klasszikus előadásmód úttörőjének a korabeli hangszerek, a bélhúrok használata miatt, ő az "autentikus" kifejezést veszélyesnek tartja. Nem zenei múzeumot építek - nyilatkozta -, egyszerűen csak szolgálom a szerzőket, csupán idegenvezetőül szegődtem hozzájuk.
Diszkográfiája páratlanul gazdag, ebben nemcsak Bach- és Mozart-kompozíciók szerepelnek, hanem Bartók, Stravinsky és Gershwin alkotásai is.