Rakovszky Zsuzsa A Hold a hetedik házban című novellás könyvében néhány szövegnek van köze a Holdhoz, a sors és a véletlen ár-apály jelenségeihez, de az írásoknak legfőképpen az irodalomhoz van közük.

Meglepő, hogy a nagyvonalakban elbeszélt életek teljesnek tűnnek, hogy a rendszeres kihagyások, kiállások ellenére is magunk előtt látjuk az életíveket, a sors munkálkodásait. Kétségtelen, hogy Rakovszky a lokalizáció és a lírai atmoszférateremtés nagymestere, de nem egy szöveghelyen a költőnő tárgyis költészetének rutinja dolgozik, olyan mintha készre formált, kissé felhígított verssorokat olvasnánk egy befejezetlen költeményből.
Ugyanakkor Rakovszky nem egy esetben úgy teremt lírai hangulatot, hogy nem él a költészet klasszikus képfestő eszközeivel, hanem a tárgyiasult világot írja le, melynek hatóereje nem egy esetben nagyobb, mintha klasszikus költői képek variánsaival finomítaná a szövegét: „…motorkerékpárja ott támasztja-e a folyosón a falat, vagy csak az a pár fehér folt virít a helyén, ahol leverte a vakolatot.”
Időzzünk még el Rakovszky képi érzékenységénél! Az írónő egy műanyag pohár koppanásával is képes visszaadni a magát a szexus mechanikusságát. „…az ágyban már nem boldogultak a Szerelem iskolája útmutatásai nélkül…. Többé nem földöntúli hullámhosszra állított vevőkészüléknek érezte magát ilyenkor, inkább valamilyen mechanikus szerkezetnek, mondjuk kávéautomatának, amelyből a megfelelő gomb lenyomása után halk koppanással kiesik a műanyag pohár.”
Annak ellenére, hogy a novellákban talán túlságosan is erősek a hatvanas, a hetvenes és a kétezres évek tárgyi leltárai, hangfekvésben mégis közeli rokonságot mutatnak a korábbi regény, az ötvenes években játszódó A hullócsillag éve világával. Az intim, fülledt terek nem egy esetben kozmikus tágasságot kapnak, űrhajósok, bolygók úsznak be az intim miliőbe.
Rakovszky lételméleti-egzisztencialista, talán kissé konzervatív történeteinek hősei alapvetően nők, olyan nők, akik áldozatok is egyben, akik a férfi terror elől az álmokba menekülnek, de álmaikban sem lelhetnek megnyugvást, mert az álmok szereposztása szerint a homályos férfialakoknak a fenyegető a jelenléte.
A csillagok után a Hold világlik Rakovszky írásaiban, hogy a történetek kóbor lelkei - például az a nő, aki temetésre készül, de tévedésből egy másik temetőbe megy és egy másik gyásszertartásra érkezik – hazataláljanak.
A Hold a hetedik házban
Magvető
346 oldal 2990 Ft