Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Rókavadászat Helsingőrben

Rókavadászat Helsingőrben

Maul Ágnes a szerző friss bejegyzései 2010. 01. 24.
Rókavadászat Helsingőrben
2010-01-24 08:40:00

Hamlet szerepzavarral küzd, rendezőt játszik, rókára vadászik, előszeretettel szaladgál letolt gatyával és

2010 legjobban várt filmjei
2010-01-03 07:36:00

Egy halom folytatással és remake-kel találkozhatunk 2010-ben a mozikban. Ennek ellenére nem úgy tűnik, hogy

Mesés karácsonyt mindenkinek!
2009-12-20 14:11:00

Még nem késő gondoskodni arról, hogy igazán mesés karácsonyunk legyen. Szétnéztünk a gyerekeknek készült

Avatar: nézel majd, mint a moziban!
2009-12-18 05:52:00

James Cameron Avatarjának sztorijával kapcsolatban megfogalmazódhat bennünk, hogy ezt már ezerszer láttuk. De

további bejegyzések a szerzőtől »

Hamlet szerepzavarral küzd, rendezőt játszik, rókára vadászik, előszeretettel szaladgál letolt gatyával és süt el kétértelmű, frivol poénokat. A József Attila Színház közönsége meg időnként felhördül. Zsótér Sándor nemcsak Shakespeare-rel kísérletezik, de a színházba járókat is ismét próbára teszi.

Az izgalmak már a színház bejárati ajtajában elkezdődnek. Figyelmeztető cetlik hirdetik, de még a jegyszedő nénik és a teljes színházi személyzet is lépten-nyomon arról tájékoztat minket, a nézők pedig egymásnak adják tovább, hogy: az előadást szünet nélkül játsszák! Több mint két óra egyben! Majdnem úgy érzem magam, mint amikor legutoljára Zsótér-rendezést láttam ebben a színházban. Akkor Az öreg hölgy látogatására kapcsán hasonlóan "extrém" megpróbáltatásokra kívánta felkészíteni a közönséget a rendezői üzenet: "Ezúttal szórakoztatásuk nagyon igényes módját választottuk..."

Zsótér, aki az említett előadásban Ladányi Andrea táncossal játszatta el Claire Zachanassian szerepét, a Hamletben is egy leginkább táncosként, koreográfusként ismert művészre – Horváth Csabára – bízta a főszerepet. Ha jól számoltam, most sem kellett tíz percnél többet várni, hogy az első néző fogja a sátorfáját és dühös léptekkel elhagyja a színháztermet: Hamlet apjának ugyanis egy rúdon kapaszkodva, egy szál - ülepét kicsit sem takaró vértben- szállt le közénk.

Szóval, Zsótér szerint a király meztelen. A Hamlet, ez a hegynyi hullát kitermelő, gyötrő lételméleti kérdések tucatjait feltevő klasszikus dráma meg ezúttal úgy tűnik, vicces.

A játéktéren néhol túlhangsúlyos a színháziság, néhol nagyon is kilátszik a színház mögül a való. Zsótér hol lecsupaszít, hol eltakar: színpadot, színészt egyaránt.

A szándékosan gagyi, műhegytetőt, festett felhőket és tornyos minivárat magában foglaló díszlet a teljesen lecsupaszított színpadi tér közepén áll, a kopott, fekete falakon látható minden, amit díszletnek kéne takarni: lámpák, kábelek, csövek. Az események színjáték voltát hangsúlyozza az előtérben műbokrok mögött elhelyezett két bájosan giccses gipszállatka is. Egy vakond és egy róka, melyekről később kiderül, a régi és az új király arcképei helyett szerepelnek. A színpad előterében berendezett ruhatár, mintha a színházi és a való világ határát jelölné ki. Persze kiderül, ez is a játéktér része; az előadás kezdetét a függöny leengedése jelzi.

Egy színházon kívüli és belüli világ felelget egymásnak, ezt a koncepciót követik Benedek Mari kosztümjei is. Az idétlen harisnyanadrág-norvég mintás pulcsi kombináció utal a „klasszikus” harisnyás Hamlet-kosztümökre, egyszersmind hangsúlyozza az északi hideget, összhatásában pedig valahol félúton van a jelmez és az utcai viselet között. Már a külsőségekből látszik tehát, hogy a szerepjátszással kapcsolatos és a metaszínházi vonatkozások központi szerepet töltenek be a shakespeare-i klasszikus zsótéri interpretációjában. A színészek szinte zsonglőrködnek a szerepekkel.

Mivel kilencen játszanak összesen tizenkilenc szerepet, a színészek szinte jelenetenként váltanak karaktert és ruhát. Dupla csavar, hogy a színdarabban szereplő színtársulatot is ugyancsak e maroknyi színész játssza, a némajátékban pedig Hamlet és Horatio táncolják el Gonzago meggyilkolását. A színészmesterséggel kapcsolatos kijelentések mindig a közönséghez kiszólva, mintegy az éppen zajló előadásra is vonatkoztatva hangzanak el. Ophelia az őrülési jelenetben, amikor úgy érzi saját szerepét már végigjátszotta, a ruhatárból egyenként kiveszi mindenki kabátját és sorra kiosztja a szereplők között. Mintha azt mondaná: oké, ennyi volt, lehet haza menni.

A játékos, aspektusokat váltakoztató előadásban a vaskos humortól kezdve, a kacagtató bohózatig (Földeáki Nóra magánszáma sírásóként) minden van. A rendezés lecsap a szöveg minden egyes kétértelmű szavára, csavar egyet a magától értetődő jelentésen, ahol csak lehet, és a színpadi történések, színészi gesztusok segítségével létrehoz egy váratlan, meglepő interpretációt.

Gondolt már arra, hogy amikor a második felvonásban az egérfogó jelenet után Hamlet azt kérdezi Guildensterntől, hogy "Játszanál ezen a furulyán?", akkor valójában azt gondolja, hogy: "Tudod mit? kapd be a hímtagom!" Nem? Nos, miután megnézi ezt az előadást, Hamlet félreérthetetlen kézmozdulatainak köszönhetően garantáltan erre fog gondolni! A szöveg kifordításában Zsótér legfőbb társa maga a Horvát Csaba által megjelenített Hamlet-figura, aki mindent és mindenkit hülyére vesz, bicskanyitogatóan flegma és pimasz. Nem az a lelke legmélyebb rezdüléseit nagymonológokban feltáró típus. Végtelenül cinikus, olykor egyenesen tapló, máskor gyerekesen duzzogó. Horváth minden színpadiaskodástól mentes, zavarba ejtően közvetlen, hétköznapi előadásmódja kitűnően alkalmas egy ilyen karakter megjelenítésére, ahogy a rendező által választott Nádasdy-fordítás is jobban passzol ehhez a játékmodorhoz, mint a míves Arany János-szöveg.

 
Horváth Csaba legjobb pillanatai azok, amikor jelenléttel, gesztussal, testtartással, hanyagul, durcásan, vagy ironikusan odavetett szavakkal játszik. A filozofálás, elmélyült töprengés valahogy nem áll jól neki. Mindenkit kifigurázó, szinte senkit és semmit nem tisztelő szarkazmusa ugyan gyakori humorforrás az előadás során, mégis éppen ez az, ami az általam valaha látott legmagányosabb Hamletté teszi. Olyan, mint az élénk színekkel festett, harsány díszlet az üres feketeségben.

Összeesküvők, talpnyalók és egy gyilkos veszi körül, ezeket undorral taszítja el magától, de azokkal sem bánik jobban, akik szeretetből férkőznének közel szívéhez. Horatióval hideg és cinikus, az őt szerető nőkkel pedig a kegyetlenségig durva. Szabó Éva Hamlet anyjaként a vörös rókamancsú Claudiust mitugrásszá formáló Krisztik Csaba karjába kapaszkodva téblábol tétován, maga sem érti, mibe keveredett. Vándor Éva Opheliája nem naiv és törékeny. Sőt csendes, méltóságteljessége inkább erőt sugároz. Saját temetése után visszasétál a színre és a színpad szélén ülve figyel némán. Sírontúli mosolya belső békéről árulkodik, mégis szemrehányásnak érezzük azt. A két nő, mintha görbe tükröt állítana Hamlet személyisége elé. Hamlet mindent tisztán lát, a cselekvést mégis halogatja. Gertrud semmit nem lát át, sodródik, de amint megérti, mi zajlik, rögtön cselekszik – fia helyett iszik a pohárból.

"A világ szétesett, átok ül rajtam, mert én kellek hozzá, hogy összerakjam" - mondja a feladatával magára maradt királyfi. Horváth Csaba Hamletjének nincs apja, nincs anyja, nincs barátja, nincs szerelme. Csak dühe van és egy szerepe, amelyet rábíztak, de maga sem biztos, hogy az passzol rá. Apja szellemének üzenete szereplőből rendezővé avanzsálja. "Hamlet jó színész, de rendezőnek bizonytalan"- szögezi le a magyarázó szöveg a színlapon.

Zsótér rendezésében valóban nem tűnik sikeres projektnek Hamlet világmegváltó rókavadászata. Nem elég, hogy mire a rókát kiugrasztja a bokorból, addigra halott a szerelme, annak apja, testvére, saját anyja és még ő maga is, még a halott trónbitorló helyét átvevő Fortinbras - mivel a kettőt egyaránt Krisztik Csaba játssza – legalább olyan rókaképű, mint Claudius volt.

W. Shakespeare: Hamlet
R: Zsótér Sándor
F: Nádasdy Ádám
SZ: Bakó Márta, Csórics Balázs, Földeáki Nóra, Horváth Csaba, Kádas József, Krisztik Csaba, Szabó Éva, Ömböli Pál, Vándor Éva

Bemutató: József Attila Színház
2010 december 12., 2 óra 20 perc

További előadások:

2010 január 25. (H), január 29. (P) 19.00
                            
2010 február 8. (H) 15.00 és 18. (CS) 19.00

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház Shakespeare Kortárs

Ajánlott bejegyzések:

  • Mi újság Macbeth-éknál 2024-ben? Mi újság Macbeth-éknál 2024-ben?
  • Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében
  • Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája
  • Két jubileum – egy rendhagyó évad! Két jubileum – egy rendhagyó évad!
  • Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr967868240

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard