Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Ha homok kerül a bikinibe

Ha homok kerül a bikinibe

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2010. 03. 05.
Macifröccs-himnusz született: BÖBE és NEON LEON közös dala hódítja meg a nyarat
2025-06-30 11:54:28

A málnás fröccs frissítő élményét idézi meg a „Buborékok” című dal, amely az Artisjus Songbook Camp

A Nagyvárosi bujdosó emléke – 71 éve született Kissferi
2025-06-29 16:21:51

Kiss Ferenc zeneszerzőként, énekmondóként és népzenegyűjtőként egész életében a hagyományt szolgálta

Jön a III. Sukorói Tűzugró Fesztivál
2025-06-27 09:00:33

Ismét lángra lobban Sukoró Szent Iván-éji tüze! A nyári napforduló alkalmából koncertek, táncház és

Magyar tehetségek is a reflektorfényben a Bartók Világversenyen
2025-06-24 12:28:09

31 fiatal zongorista, köztük hat magyar lép pódiumra idén szeptemberben a Zeneakadémián megrendezett versenyen.

további bejegyzések a szerzőtől »

Ki, vagy mi keseríti meg jobban az életed? A külföldiek, a terhes nők, az öregek, a fogyatékosok, a kisgyerekek, a hajléktalanok, a munkanélküliek, az EU-csatlakozás, az infláció, a sok kultúrára "kidobott" támogatási pénz, a növekvő adóterhek, esetleg a bikinialsóba került homokszemek a strandon?

Két nő és két férfi. Ülnek velünk szemben. Körülöttük feketeség, két oldalról szemükbe sütő lámpák, vagyis a nap. Hiszen a strandon ülnek, a cím alapján is. Bár mint később kiderül, lehetnének plázában, kávézóban, fodrásznál, de még a buszmegállóban is. „Megbeszélik” a mindennapok problémáit, illetve hogy hogy kéne csinálni a dolgokat. Elkülöníteni azt a normálistól, ami nem normális: kitoloncolni, be- és elzárni a világtól, ezen kívül felhúzni még pár plázát, ultramodern légfrissítő megoldásokkal és egyenszőke eladókkal.

Beszélgető állampolgárokat látunk tehát. Persze idézőjelesen csak, hiszen egymás szavába vágva versengenek a panaszokkal és elégedetlenségekkel. Ízesen artikulált mondataik keményen pattognak, érvelésük abszurditása örkényi egypercesek elszabaduló sorozata. Közben felismerhetővé válik a szitkok belső logikája, egy sajátos korlátoltság, egy amúgy bőszen tagadott kelet-európai mentalitás: a kocsmaasztalnál vagy buszmegállókban, vagy akár a médiában is elburjánzó, differenciálatlan, érzelemmel telített kulturális kódrendszer.

Urbán András Társulatának tagjai minden közhelyet elsütnek a másfél órás előadás során a minket körülvevő politikai, társadalmi, mentális valósággal kapcsolatban. Furcsa, agresszív, egyre izzóbb mondaikról úgy hullik le a jólneveltség és az udvariasság, mint a négy jó ideig besorolhatatlan társadalmi hovatartozású figuráról az overál, vagy a szégyenlősség: annyira belelovalják magukat a panaszkórusba, hogy végül gátlástalan vadsággal kezdenek önkielégítésbe. Az általános elégedetlenség, fásultság valahol kielégítő tehát. A fokozásra építő dramaturgia egy beazonosíthatatlan erkölcsi rendű üres térben foszlik életképekre.

THE BEACH /Fotók: Molnár Edvárd

A fekete zsákokból előhulló, szétterített homok nemcsak a napozó testeket fedi el lassan, az elektromos gitár élő zenéje nemcsak a külső mozdulatlanság és belső feszültség okozta torzításokat erősíti. A hosszan kitartott napozós jelenetben figyelem a közönséget – vajon van-e olyan pont, amikor a megkomponált fényben megmutatkozó testek szépsége érdektelenné fásul a nézőben? Ugyanolyan közönnyé, üresfejű gondolattalansággá, amivel ezek a testek barnulásukat várják, egy ideál elérését, mint Seidl Kánikula című filmjének napozói?


Az Urbántól megszokott intertextuálitáson túl most sem hiányzik az önreflektív kíméletlenség sem; újra elhangoznak a kortárs színház érthetetlenségét, az erre adott támogatás érthetetlenségét kifogásoló kritikák, míg a szürreális betétekként adagolt Camus szöveg (főként a nő szemszögéből írt részek) tovább szabdalja az amúgy tagolhatatlan közömbösséget és kilátástalanságot, amely ennek az üres térnek a sajátja.

Ehhez képest megváltásnak tetszik Mersault monológja, amelyben feltárul egy morálon túli ember létérzése, egy meztelen felsőtestű "megváltó", aki felett nem lehet ítélkezni. Ilyen ez az előadás is; míg a Turbo Paradiso folyamatos viszonyulásra provokált, vagy az Urbi et orbi kegyetlen színháza érzelmi feszültésget keltett, úgy a The Beach a néző ítéletén túl esik. Hidegvérű, folyamatos, okos, megkomponált; nem verhető ki a fejből egy olyan egyszerű mozdulattal,és hangsúllyal, mint ahogy a strandon unatkozó nők a benőtt szőrszálaikat tüntetik el, miközben lehetséges megerőszakolásukról beszélnek.

„Kitárulkoztam a világ csendes közönyére.” – mondja Camus hőse a Közöny utolsó mondataiban, börtöncellájából kipillantva.
A félelem a morál utolsó menedéke. De csak mint negatív lenyomat van jelen. Akit legyőzött a félelem, az legyőzte a morált, ám nem tud immorális lenni sem. A világ közönye a morál első fölmondása. Nem viszonyítási pont, hiányával sem tüntet, nincs, mintha soha nem is lett volna.


Kosztolányi Dezső Színház/
Urbán András Társulata:
THE BEACH
- Albert Camus Közöny c. regénye alapján -

R: Urbán András
Sz: Mikes Imre Elek, Mészáros Árpád,
     Erdély Andrea, Béres Márta
Z: Antal Attila

Zártkörű munkabemutató: 2009. május 14. - Kosztolányi Dezső Színház, Szabadka

Az idei Pécsi Országos Színházi (POSzT) Találkozóra beválogatott előadást február 25-én láttuk a Sirályban.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház POSZT

Ajánlott bejegyzések:

  • Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében
  • Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája
  • Két jubileum – egy rendhagyó évad! Két jubileum – egy rendhagyó évad!
  • Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban
  • Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház Forradalmi színházi esttel nyitott az újonnan alakult Erkel Színház

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr237871352

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard