A New York-i múzeum az új generáció művészeit keresi a világhálón

A YouTube a világ minden részéről várja a jelentkezőket. A Google tulajdonában lévő videómegosztó felhasználói napi kétmillió új videót töltenek fel.
A Guggenheim Múzeum kurátora Nancy Spector elmondása szerint az ötlet a Guggenheim múzeum népszerűsítésére tett próbálkozás lépéseinek egyike. „A YouTube csodálatos lehetőség, hiszen számunkra elérhetetlen közönséget is megtalál. Mindig is azon dolgoztunk, hogyan szólíthatnánk meg több embert” – mondta a kurátor.
Egy filmesekből, művészekből és dizájnerekből álló bizottság a 20 legjobb alkotást fogja kiválasztani a 4 napos kiállításra. A kiválasztás folyamata sokkal gyorsabb lesz, mint általában. A HP támogatásával a nyertes művek a Guggenheim testvérmúzeumaiban – Berlinben, Bilbaoban és Velencében – is kiállításra kerülnek. A művek beküldésének határideje július 31.
Spector szerint a YouTube kulturális tevékenysége – a megosztás és az együttműködés – innovatív művekhez vezet. A bizottság nemcsak a ma, hanem a holnap vonásait is keresni fogja az alkotásokban. A kezdeményezés inspiráló és remélik, hogy a közönség nem hagyja ki ezt a lehetőséget. „Mostanában sok művész foglalkozik a populáris kultúrával, ezt örömmel látjuk. Egyáltalán nem baj, ha egy Lady Gaga tiszteletére készített felvétel a múzeumban köt ki. Nem akarjuk kizárni ennek a lehetőségét” – mondta a kurátor.
A videóművészet a 70-es években kezdett népszerűvé válni Nam June Paik, az első videóművész, Vito Acconci előadóművész és Bill Viola a transzcendensebb videóinstalláció képviselőjének köszönhetően. A Guggenheim vezetősége reméli, hogy a YouTube-on új tehetségekre bukkan. Jelenleg is létezik a YouTube-on olyan kezdeményezés, ahol a fiatal művészek nemzetközi közönségnek is megmutathatják műveiket. De az oldal maga is a globális és nemzetközi kulturális együttműködés szimbóluma.
„A 70-es években a videó kizárólagos médiumnak számított, míg a művészek meg nem szelídítették. A YouTube-on még mindig ugyanez a szerepe, de a közösségi médiumoknak köszönhetően az interneten is terjed” – állítja Spector. Az eszközök változnak és érdekes lesz megfigyelni, milyen irányba befolyásolja majd ez a kreativitást.
A Guggenheimnek számos hasonló közösségi kezdeményezése van. Az egyik legújabb „A tér újraértelmezése”, melynek keretében a közönségnek kellett a Frank Lloyd Wright által tervezett múzeum központi terére művészeti alkotást készíteni, majd a fotókat feltölthették a Flickr közösségi fotómegosztó oldalra.
Ed Sanders, a YouTube marketingvezetője elismerte, hogy a Guggenheim és a videómegosztó portál együttműködése „papíron kissé furán nézett ki”, de a magas művészet és a populáris kultúra együttműködése izgalmas vállalkozás. „A kreatív videók száma egyre nő. Ez a YouTube-hoz hasonló oldalak megszaporodásának és a demokratizálódásnak is köszönhető. Az alkotáshoz szükséges eszközök és szoftverek ma már könnyen elérhetőek. Hatalmas, de szétszórt kreatív közönség található az interneten. Reméljük, ez a kezdeményezés felszínre hozza majd az új tehetségeket” – mondta Sanders.
Forrás: The Guardian