Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
„Sokan mondják, hogy a vén marha, minek csinál még filmet”

„Sokan mondják, hogy a vén marha, minek csinál még filmet”

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2011. 01. 31.
Macifröccs-himnusz született: BÖBE és NEON LEON közös dala hódítja meg a nyarat
2025-06-30 11:54:28

A málnás fröccs frissítő élményét idézi meg a „Buborékok” című dal, amely az Artisjus Songbook Camp

A Nagyvárosi bujdosó emléke – 71 éve született Kissferi
2025-06-29 16:21:51

Kiss Ferenc zeneszerzőként, énekmondóként és népzenegyűjtőként egész életében a hagyományt szolgálta

Jön a III. Sukorói Tűzugró Fesztivál
2025-06-27 09:00:33

Ismét lángra lobban Sukoró Szent Iván-éji tüze! A nyári napforduló alkalmából koncertek, táncház és

Magyar tehetségek is a reflektorfényben a Bartók Világversenyen
2025-06-24 12:28:09

31 fiatal zongorista, köztük hat magyar lép pódiumra idén szeptemberben a Zeneakadémián megrendezett versenyen.

további bejegyzések a szerzőtől »

Jancsó Miklós kilencvenéves lesz az idén. A kétszeres Kossuth-díjas filmrendező nem tervez új filmet, azt mondja, arra, amit ő csinálna, ma már szinte lehetetlen pénzt szerezni, az álmodozáshoz pedig túl öregnek tartja magát.

- Úgy tudni, műtétre készül. Nagy a baj?
- Nem igazán műtétről van szó, hanem egy beavatkozásról, amelyen át kell esnem bizonyos időközönként. Rákom van, sajnos. De ezt a témát hagyjuk.

- Rendben. Beszéljünk a filmekről. Van olyan történet, amely mostanában foglalkoztatja?

- Téma mindig akad. Úgyhogy nem is ez a probléma, hanem az, hogy a filmezés drága mesterség. Nehéz elfogadni, de muszáj: nagyon kicsi országban élünk, egy kicsi nyelvterületnek dolgozunk, ezért szponzor nélkül nem lehet filmet készíteni. És a szponzor eddig mindig a magyar állam volt. Ennek a gyökerei a Horthy-korszakig nyúlnak vissza, amikor Magyarországon készült a legtöbb film Kelet-Európában, mi láttuk el filmekkel a környező országokat.

De mára a filmezés nagyon drága lett, és értelmetlen az Egyesült Államokkal versenyezni. Ami nálunk hatalmas pénznek számít, a tengertúlon nevetséges összegnek. A 90-es évek elején, amikor két évet Amerikában töltöttem a Boston melletti Cambridge-ben, összeismerkedtem egy férfival, aki érdeklődött a filmjeim iránt. Nem akarta elhinni, hogy nálunk 4000-500 ezer dollárból készül el egy film. Nevetett, és azt mondta, hogy akkor a következőt ő fizeti.

- Az ember azt gondolná, hogy ha valaki, akkor ön az, aki tud külföldi befektetőt találni a filmjeihez.

- Azért ez nem olyan egyszerű. A producerek és a közönség nem szereti az olyan típusú filmeket, amilyeneket én vagy Tarr Béla csinál. Ezért nagyon nehéz pénzt találni. Mondok egy példát: a 1990-es évek elején elképzeltünk egy vígjátékszerű valamit, aminek Nekem lámpást adott a kezembe az Úr Pesten volt a címe. Arra gondoltunk, legyen Marcello Mastroianni a főszereplő. Haverok voltunk, elvállalta volna, de aztán kiderült, halálos beteg, és már nem lehetett tenni semmit.

Nem sokkal később egy berlini "koldustalálkozón", tudja, ahol filmesek találkoztak a pénzemberekkel, egy amerikai producernek megtetszett a forgatókönyv. Közölte, neki tetszik, de elküldi a barátainak is, ha van időm, várjam meg a választ. Két nap múlva találkoztunk. Azt mondta, hogy Jancsó úr, ha magának ez lenne az első vagy a második filmje, akkor rögtön kapna tízmillió dollárt, de sajnos magáról mindenki tudja, hogy milyen filmet fog csinálni.

- Nem is kaptak semmit?
- Nem kaptunk rá pénzt, pedig Vittorio Gassman elvállalta a főszerepet. Ráadásul úgy, hogy a két fia is játszott volna a filmben. A producerek mégsem láttak fantáziát benne. A film arról szólt, hogy 2000-ben az Öreg leküldi Szent Pétert a földre, ide Budapestre. Szent Péter pedig beleszeret egy kiscsajba, amitől megfiatalodik.

- Végül 1999-ben mégis forgatott egy ilyen című filmet. A Kapa-Pepe sorozat első darabját.

- Igen, amire két nézőm - hívem - adott pénzt. Scherer Pétert és Mucsi Zoltánt korábban a Bárkában láttam, és nagyon tetszettek.

- A Kapa-Pepe-sorozat lezárult az Oda az igazsággal?
- Ennyi volt. A Kapa-Pepe filmeket a végén már mindenki utálta, ráadásul öreg vagyok már, és egy forgatás komoly fizikai megterhelést is jelent. Az Oda az igazság forgatásán segített a technika, nem nekem kellett kint futkosni, én egy sátorban ültem, az eseményeket pedig a képernyőn követtem.

Márton István, a rendezőtársam, akivel már vagy harminc éve dolgozunk együtt, tartotta kézben a kinti eseményeket. Régebben ez nem így ment, sőt csak az operatőr látta a képet. Ezért aztán mindig nagyon izgalmas volt a muszter megérkezése.

- Az Oda az igazság magyar utalásaival mit kezdtek a kritikusok a külföldi fesztiválokon?
- Nem értették. De őszintén szólva, ez annyira nem is számít. Már nem érdekel különösebben, mit írnak a filmjeimről a kritikusok. Sokan mondják, hogy a vén marha, minek csinál még filmet! Sőt, nem csak mondják, le is írják. Ennyi.

- Tegyük fel, hogy nem kell a pénzszerzéssel foglalkoznia. Mibe fogna?
- Vén vagyok már ahhoz, hogy képzelegjek. A gyerekek szoktak arról fantáziálni, hogy mi lenne, ha a filmrendezők lennének. Film az, ami elkészült. Ha adna valaki pár millkót, persze, nekiállnék. De nem csinálnék akkor sem szerelmi történetet.

- A kormány teljesen átszabja a magyar filmfinanszírozást. Ön hogy látja, merre kellene elindulni?
- Nem lehet tudni semmit, csak azt, hogy a filmgyártás teljesen át fog alakulni. Egy fontos szempontot azonban érdemes lenne figyelembe venni: nem szabad a magyar művészfilmeket elhanyagolni, a hazai filmgyártást teljesen a tömegigényeknek alárendelni. Az más kérdés, hogy Tarr Béla és a hasonló zsenik filmjeit kevesen nézik. A művészetben ez így megy, a kortárs festőket ugyanúgy kevesen nézik, mint a művészfilmeket.

Azt azért lehet sejteni, hogy a kormány a tömegek szórakoztatása felé fog elmozdulni. Ahogy a stadionépítés a tömegsportokra helyeződő hangsúlyokra utal, úgy érezhető, hogy a kormánybiztos kinevezése is a tömegfilmeknek fog kedvezni. De mondom: Magyarország nem tud versenyezni Amerikával, Tarantinót, Jackie Chant nem lehet túlszárnyalni, mert annyi pénz itt sosem lesz.

Forrás: MTI

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Film Jancsó Miklós

Ajánlott bejegyzések:

  • Az első amerikai űrhajósnő élete Az első amerikai űrhajósnő élete
  • Hidegháborús kémfilm forog Vilmányi Benett főszereplésével Hidegháborús kémfilm forog Vilmányi Benett főszereplésével
  • David Attenborough új óceánfilmje júniusban debütál: lenyűgöző utazás a tengerek megmentéséért David Attenborough új óceánfilmje júniusban debütál: lenyűgöző utazás a tengerek megmentéséért
  • Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez
  • Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard