A művészek rangsorolása veszélyes vállalkozás. Amikor a New York Times vezető zenekritikusa, Anthony Tommasini alapos és gondos munkával elkészítette minden idők 10 legnagyobb zeneszerzőjének listáját, az olvasók igen végletes fogadtatásban részesítették.

Azért is nehéz a zenekarokat rangsorolni, mert az előadások színvonala nem minden esetben függ a zenekari tagok tehetségétől, felkészültségétől. Egy koncertet nagyban befolyásolhat a terem mérete, minősége és az is fontos tényező, hogy ki áll a karmesteri dobogón.
Az előbb említett körülményeket is számba véve, egyértelműen, minden kétség nélkül leszögezhetjük: kedd és szerda este a Budapesti Fesztiválzenekar volt a földkerekség legjobb zenekara. Az együttes – amely a Gramophone szerint a világ kilencedik legjobbja – Haydn és Sztravinszkij műveket játszott az Avery Fisher Hallban zeneigazgatója és egyik alapítója, Fischer Iván vezetésével.
A keddi koncertnapot Haydn 102. szimfóniájával nyitotta meg a zenekar, amely a visszafogottságáról ismert New York Times szerint „briliáns” volt. Az este záró eseménye Igor Sztravinszkij Tavaszi áldozata volt. A Times újságírója a cikkében így írt a mű előadásáról: „ ez volt az az „Áldozat” amelyre egész életemben vártam”.
A szerdai koncertnapon a zenekar nem csak a közönség "fülhallására", hanem a látványvilágra is nagy hangsúlyt fektetett, ami egy szimfonikus zenekar esetében elég szokatlan. Itt most ne kivetített képekre vagy balerinákra gondoljunk. Fischer Iván kreatív újító szelleme ennél sokkal tovább ment.
Az este nyitó zeneművét, Sztravinszkij „Scherzo á la Russe”-át a zenekar a karmester és a vonósok nélkül kezdte játszani, ugyanis Fischer és a hegedűsök a mű nyitánya alatt vonultak be a színpadra és állva játszottak.
Ám itt még nem értek véget a meglepetések. Mikor Fischer és vonósai Sztravinszkij Tangója alatt éppen eloglalták helyüket, az egyik „vándorzenészt” Molnár Noémit a hegedűs Fekete Zoltán elkapta, és forró tangót lejtett vele a színpadon.
Ráadásnak a karmester Leroy Anderson „Typewriter” (Írógép) című darabját választotta. Ám – mondhatjuk, hogy ezen a napon szinte már megszokott módon – ebbe is belecsempésztek egy csavart. A szólista – Kurcsák István, ütőhangszeres - a darab felénél hangszerét egy MacBookra cserélte, amely a szám végéig vidáman csörömpölt.
A Budapesti Fesztiválzenekar 2011-ben háromszor is New Yorkba látogat: a mostani két koncertet augusztusban két Don Giovanni előadás követi a Mostly Mozart Fesztivál alkalmával a Lincoln Centerben, októberben pedig a Carnegie Hallban két koncerten Schiff András közreműködésével három Bartók zongoraversenyét adják majd elő.
Forrás: New York Times