Mátyáskálódás. Baász 70 . Újhumanizmus ganaja.

A tanulság a politikusok számára: az élet a közösség igényeire nem figyelő, csak a maguk, pártjuk érdekeire tekintő hivatalosságok nélkül is megy tovább – néha nélkülük még gyorsabb iramban, és helyesebb irányba!
Szívszorító írás a Háromszékben Baász Imréről, aki idén lenne hetven éves: „Azt hinni, hogy ebben a nekropoliszban (sepsiszentgyörgyön) van halálon túli élet, ahol a későbirodalmi kultúra egyszemélyes megoldás, ahol a felelősség csak módosítás, de nem változtatás, ahol az alkotást az alkotó ellen lehet fordítani, ellopni, megrongálni, mi több, elhallgatni? Húsz éven keresztül elhallgatni, meg sem pisszenni, csak azért, mert nem városi tehén az ember, mert nincs a farkán piros-fehér-zöld kokárda? El lehet felejteni, hogy annak a kornak volt útmutató képviselője, korlátok döngetője, előítéletek gyomlálója, amely meg sem értette, amelyhez semmi köze nem volt? (…) Kivégezni a gondolatot, a mű látványát pedig végessé zsugorítani a közösség jellemző szellemi kudarca...” Nincs mit hozzáfűznöm…
Sebestyén Mihály írja az Új Magyar Szóban: „Az európai irodalom közhelyei közé tartozik az aggok, vének, öregek, idősek, szép- és hajlott korú személyek kilökdösése, szélreszorítása, lenullázása. Így vackol magának helyet az új, a forradalmi, fiatal, célratörő, nem laczafaczázó kis- és középszer.”
A jegyzetíró az új oktatási törvényre utal, amely nem kegyelmez a kiválóknak. A törvény előtti egyenlőség az egyenlőtlenség forrásává válik, nem az intézményesített szellemi élet vezetői tisztségeinek betöltése nem a megszerzett és megtapasztalt tudás, hanem az utóbbszületés privilégiuma alapján történik.
Ma, az újbarbarizmus korában ez nem meglepő. A tudás, a kultúra – mint hajdan a kereszténység – a szegények fényűzésévá válik, s juttatja majd diadalra az újhumanizmust.
Forrás: Beol