A Japánt sújtó földrengésnek és szökőárnak sok ezer halottja volt – de hová tűntek a holttestek? A párizsi Le Monde külön írást szentelt a kérdésnek, ugyanis az első napok fotóin szinte egyet sem lehetett látni az áldozatok közül.

Thomas Coex, az AFP hírügynökség fotószerkesztőségének vezetője szerint ennek egyik oka az, hogy a japán mentők igen hatékonyak, igen gyorsan elvitték a holttesteket – de a fotóriporterek nemzetisége is sok mindent megmagyaráz. A japán sajtó igen ritkán közöl fotót tetemekről.
Sindzsi Inada, az Aszahi Simbun franciaországi tudósítója hangsúlyozta, hogy nincs olyan törvény Japánban, amely tiltaná az ilyen felvételeket. "Ez inkább etikai kérdés. A véres képek rossz vért szülnek. A fotósok készítenek ilyeneket is, de a lapok nem használják őket." Az újságíró hozzáfűzte: "Ez a válság olyan, mint egy háború. A fotósok el akarják kerülni, hogy felvételeikkel pánikot keltsenek."
Ha mégis szerepeltek holttestek a felvételeken, ritkán képezték azok fő témáját. Egy kivétel volt ez alól, egy Szendai városában, saját házában meghalt asszony fotója március 13-án. Az AFP tokiói irodájának dolgozó négy japán fotós is nagy önmérsékletet tanúsított a borzalmak megörökítésében.
Thomas Coex szerint ez nem annyira az úgynevezett "japán szemérmesség" legendájának megerősítése, hanem inkább a helyi vizuális kultúra kifejeződése. "A japán fotósok nagyon fontosnak tartják a kép esztétikáját, a kép megkomponálására, felépítésére nagyobb gondot fordítanak, mint érzelmi tartalmára." Ez magyarázza, hogy a rombolás méreteit emelték ki, és nem az emberekről készítettek közelképet.
A japán fotósok inkább kerülni igyekeztek a látványos elemeket, kevés fájdalomtól megtört arcot lehetett látni képeiken. Egyik felvételük azonban kivételt jelentett, és a címlapokra is került Franciaországban és másutt is. Egy döbbent arckifejezésű fiatal lány látható rajta takaróba burkolva a katasztrófa sújtotta Isinomaki városban.
A felvételt a Jomiuri Simbun fotóriportere készítette. Okubo Tadasi távolról örökítette meg a lányt, amint az bizonytalanul téblábolt a reménytelen káoszban. A fotót a legtöbb francia és világlap úgy közölte, hogy felnagyította, közel hozta a fiatal nőt, így növelve a kép drámaiságát – írta a Le Monde.
Forrás: MTI