Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Amiben nagyhatalom volt az ország

Amiben nagyhatalom volt az ország

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2011. 04. 04.
Családi titkok, közéleti drámák – A Pulszky-levelezés feltárja a múltat
2025-07-01 11:56:45

A Pulszky család 1867 és 1911 között íródott 331 levele nem csupán személyes vallomásokat és meghitt

Macifröccs-himnusz született: BÖBE és NEON LEON közös dala hódítja meg a nyarat
2025-06-30 11:54:28

A málnás fröccs frissítő élményét idézi meg a „Buborékok” című dal, amely az Artisjus Songbook Camp

A Nagyvárosi bujdosó emléke – 71 éve született Kissferi
2025-06-29 16:21:51

Kiss Ferenc zeneszerzőként, énekmondóként és népzenegyűjtőként egész életében a hagyományt szolgálta

Jön a III. Sukorói Tűzugró Fesztivál
2025-06-27 09:00:33

Ismét lángra lobban Sukoró Szent Iván-éji tüze! A nyári napforduló alkalmából koncertek, táncház és

további bejegyzések a szerzőtől »


A leginkább a kortárs képzőművészet iránt érdeklődő fiatal üzletember-generációban szokatlan az a gyűjtési terület, amelyet Bilibók Botond választott.

Holott például a régi szőnyegek gyűjtése csak manapság számít különcségnek: 1945 előtt e téren nagyhatalom volt Magyarország.

A 16–17. századi Erdélyből származó török szőnyegek, továbbá ezüsttárgyak és kéziratok – ez a három tárgycsoport gyerekkorától kezdve vonzotta Bilibók Botondot.

A marosvásárhelyi születésű pénzügyi szakember az erdélyi múzeumokban, templomokban őrzött régi szőnyegek megismerése és a szakirodalom tanulmányozása után, az egyetemi évei alatt hátizsákkal bejárta Anatóliát, felkereste a ma is működő szőnyegkészítő műhelyeket. Gyűjtőként 18-20 éves korától 30 éves koráig volt igazán aktív, az azóta eltelt évtizedben a munka mellett sokkal kevesebb ideje maradt erre. Így nem tartja magát komoly műgyűjtőnek a Concorde Alapkezelő vezérigazgatója.

Mint mondja, egy gyűjtemény összeállításához sok évtizedes kitartó munkára van szükség, csak így lehet nagyszámú első vonalbeli darabot megszerezni. Bilibók Botondnak mintegy félszáz szőnyegből áll a kollekciója, ezek közül tucatnyi tartozik a jellegzetes „erdélyi” típusúak csoportjába. Ezek a nyugat-anatóliai Usakban készültek a 16–17. században, és kereskedők vásárlásai révén vagy diplomáciai ajándékként nagy számban kerültek az Erdélyi Fejedelemség kastélyaiba és templomaiba. Magyarországi és romániai egyházi és múzeumi tulajdonban nagyjából hatszáz oszmán-török szőnyeg van (ezek egy része „erdélyi” típusú), amelyeket Bilibók Botond kivétel nélkül ismer.

Ez a ritka tárgyismeret nem csak saját vásárlásainál segítette, ahhoz is hozzájárult, hogy előadóként, kézikönyvek lektoraként is számolnak vele a szakmában.

Szőnyegek mellett az Erdélyi Fejedelemség korából származó ezüsttárgyakat is vásárol a Concorde Alapkezelő közlekedésmérnök és közgazdász végzettségű vezetője, de ezen a területen sem tekinti magát igazi gyűjtőnek. Egy számottevő kollekció kialakítását egyedül a 16–17. századi erdélyi kéziratok területén tartja elképzelhetőnek. Ezzel a tárgycsoporttal is egyetemista kora óta foglalkozik, és itt – ellentétben a szőnyegekkel és ezüsttárgyakkal – kevésbé kell a nyugati vásárlók konkurenciájával számolni. Az erdélyi ötvöstárgyaknál elsősorban a németországi (sok esetben erdélyi szász származású) gyűjtők, míg a szőnyegeknél a bármiért bármennyit kifizetni hajlandó amerikaiak uralják a nemzetközi piacot.

A mai magyarországi műkereskedelemben meglehetősen háttérbe szorultak a régi szőnyegek: csupán néhány aukciósház (Nagyházi, BÁV, Polgár) foglalkozik velük, de ők is egyre ritkábban, s egyre kevesebb darabot tudnak felvonultatni. Márpedig Magyarország – történelmi helyzetéből és földrajzi elhelyezkedéséből fakadóan – hagyományosan szőnyegnagyhatalomnak számított.

A budapesti Iparművészeti Múzeum közel 200 darabos oszmán-török szőnyeggyűjteménye világviszonylatban egyedülálló, de a Nemzeti Múzeumba került egykori gróf Teleki Domokos-gyűjtemény félszáz darabja is lekörözi a legtöbb nyugati múzeum anyagát. Ugyanakkor a magángyűjteményekben már csak nyomai találhatók meg a második világháború előtti korszak gazdagságának.

Az 1923-ban megalakult Magyar Szőnyegkedvelők Egyesülete által 1924-ben rendezett keletiszőnyeg-kiállítás mintegy 170 tételének csupán tizede származott múzeumi tulajdonból, a magánkézben lévő anyag tehát szinte hiánytalan képet tudott adni a szőnyegkészítés fejlődéséről. Az utóbbi évtizedekben nem történt kísérlet a magántulajdonban lévő anyag átfogó bemutatására, holott ez a gyűjtemények szegényedése ellenére fontos lenne – mutat rá Bilibók Botond.

A szőnyegkultúra fejlődése szempontjából biztató az Első Pesti Szőnyegtársaság 2007-es megalakulása. Sajnos azonban a szőnyeggyűjtés továbbra is csak keveseket mozgat meg, holott az befektetési szempontból is vonzó lehet: a magyar festészettel ellentétben itt világszinten értékelt műtárgyakról van szó.

Ez év februárban, 92 éves korában hunyt el Edmund de Unger, azaz Unger Ödön, a világ legjelentősebb iszlám művészeti magángyűjteményének tulajdonosa. A budapesti születésű Unger – aki 1948 óta élt Nagy-Britanniában – a magyarországi múzeumokat is nagyvonalúan támogatta. Gyűjteményéből 1500 tárgyat az Iparművészeti Múzeumban kívánt elhelyezni, ám ebből – a 2006–2007 körüli magyar kulturális kormányzat hibái miatt – ugyanúgy nem lett semmi, mint abból a tervből, amely szerint Unger támogatásával világszínvonalú szőnyegtani kutatóbázist hoztak volna létre Budapesten.


Forrás: Világgazdaság

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Történelem Iparművészeti Múzeum Képzőművészet Képző

Ajánlott bejegyzések:

  • Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája Jókai Mór és a múzeumok varázslatos éjszakája
  • Varázslatos kaland színezi a nyaralást Varázslatos kaland színezi a nyaralást
  • Múzeumutca Tavaszköszöntő Múzeumutca Tavaszköszöntő
  • Országos Táncháztalálkozó és Kirakodóvásár Országos Táncháztalálkozó és Kirakodóvásár
  • A művészet mindenkié! A művészet mindenkié!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard