Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Leleplezte a varázslatot a zeneszerző

Leleplezte a varázslatot a zeneszerző

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2011. 06. 17.
„A zene mindenkié” – Rost Andrea zenei zarándoklata
2025-07-08 12:02:05

Mi történik, amikor egy világhírű operaénekesnő a koncerttermek helyett ott énekel, ahol a zene valóban

Baby Queen - Solére himnusza az újrakezdéshez
2025-07-07 16:00:00

Solére friss szerzemény egyszerre kacér és mélyen személyes, és olyan erőt sugároz, ami a legnehezebb

Tűvel írt történetek – Elismerések a legszebb magyar hímzéseknek
2025-07-07 10:54:24

Rekordszámú alkotással zajlott le a 2025-ös Kisjankó Bori Országos Hímzőpályázat. A legszebb kézimunkák

Magyar dallamok Japánban - A Cimbaliband sikere Oszakában
2025-07-03 18:13:45

A magyar népzene különleges hangzása, a cimbalom egyedisége és a Cimbaliband szenvedélye ragadta magával a

további bejegyzések a szerzőtől »

"Minden film egy puzzle, meg kell találni a megoldást" - mondta az MTI-nek Normand Roger, számos Oscar-díjas animációs film zeneszerzője, aki pénteken tartott előadást a 10. Kecskeméti Animációs Filmfesztiválon (KAFF) az animáció és a zene kapcsolatáról.

forrás: Flickr
"Nem tartom magam tanárnak. Negyven éve foglalkozom zeneszerzéssel és az animációs hanggal, és alkalmanként nagy örömmel osztom meg a tapasztalataimat. Inkább úgy mondanám, hogy igyekszem támpontokat adni, és rávilágítani a lehetőségekre" - fogalmazott a KAFF vendége, aki előadóként a világ számos országában megfordult.

Zeneszerzőként minden filmet friss szemmel néz - magyarázta. "Minden film más. Meg kell látnom, mit akar a film. Szeretem azt mondani: zenét komponálni egy filmhez, az nem a zenéről szól, hanem arról, hogy részvevője leszek a filmnyelvnek. Sok módja van, hogy a zene és a hang részt vegyen abban az összetett művészeti formában, amit filmnek nevezünk. A film ugyanis nem képekből áll, a rendezők nem néma filmet akarnak csinálni. Még a néma filmek sem voltak némák: élő zene szólt a moziban. A zene és a hang egyik szerepe, hogy segít a szemnek eligazodni a kép világában" - fejtette ki.

Normand Roger nevéhez több mint kétszáz film zenei világa fűződik: zeneszerzőként, illetve hangrendezőként nemcsak animációs filmeket, hanem játék- és dokumentumfilmeket, valamint rövidfilmeket és egyéb filmes, illetve művészeti produkciókat is jegyez. Mindezek közül azonban az animációt tekinti a kedvencének - árulta el.

Mivel sok rendezővel kerül kapcsolatba, pályája kezdetén azt is meg kellett tanulnia, hogyan találja meg velük a közös hangot. Akad, akivel egyszerű együttműködni, másokkal viszont nem könnyű - mesélte. "Az animáció azért is különleges, mert rendszerint kisebb a stáb, és az alkotók, mint a szorgalmas szerzetesek dolgoznak több hónapon, akár éven át egy-egy produkción. Amikor ilyen filmhez szerez zenét az ember, nagy a felelősség, sok figyelemmel és megértéssel kell viseltetni irántuk" - magyarázta.

"Úgy gondolom, amikor egy projekten dolgozom, hárman vagyunk: a rendező az ötlettel, amit meg akar valósítani, én a saját érzékenységemmel és személyiségemmel, valamit a film. A film nem azonos a rendezővel. A rendező valamit meg akar csinálni, de megtörténik, hogy más születik a keze alatt. Egy nyolcperces filmben vannak jó és kevésbé sikeres részletek. Rájöttem: a feladataim egyike, hogy kihozzam a filmből a legjobbat. Van, amikor ez maga a történet, vagy a grafika, az animáció, a koreográfia. A zenével nagyobb hangsúlyt tudok adni egyes aspektusoknak. Például le tudom lassítani a mozgást. Csak meg kell találnom, mi a legvonzóbb része a filmnek" - boncolgatta munkáját.

Szerencsés alkatnak tarja magát - emelte ki - , mivel mindig nyitott arra, hogy a rendező kérésére elölről kezdje az egész munkát. "Előfordult, hogy a hangszeren kellett változtatnom. Fuvolahangra komponáltam a zenét, ami nem tetszett a rendezőnek. Ám amikor ugyan azt a dallamot gitárral mutattam meg, a hozzáállása teljesen megváltozott" - idézte fel, majd gondolatmenetét kiegészítve hozzátette: "ugyanakkor az sem igaz, hogy mindig követni kell a rendező kérését."

A hangrendezés azért fontos számára, ha egy animációs filmen dolgozik - vallott másik szenvedélyéről -, mert akkor a film teljes zenei és hangvilágát ő alakíthatja. "A hangok számos módon felhasználhatók, és azonos szerepet tölthetnek be, mint a zene. Például az esőcseppek kopogása rengeteg hangulatot tükrözhet. Van friss, szomorú, unalmas: egy csomó érzelmet tükrözhet. Ha drámai szerepet adunk a hangnak, az már zene. Az animációban a hang nagyon kreatív lehet: a szimbólumtól a szatíráig számos dolgot kifejezhet."

Hangrendezőként nagy örömöt talál abban, ha különleges hanghatásokat alkalmazhat, erre azonban csak akkor kerül sor, ha azt a film megkívánja - mondta el. Egyik kedves munkájának a Minden gyermek című animációs filmet nevezte meg ebből a szempontból. Mint felidézte: a hatperces Oscar-díjas alkotás pályája kezdetén, 1979-ben készült. Két előadó produkálta a film összes hangját. Be is mutatták őket a film elején, hogy "leleplezzék a varázslatot", amint ez a korai Disney-filmekben divat volt.

Normand Roger jelenleg egy négyrészes film harmadik félórás részén dolgozik. A gyerekeknek szóló kanadai koprodukció a középkorban játszódik. "Nagy kedvemet lelem abban, hogy korabeli hangszereket használhatok. Ritkán csinálok gyerekfilmeket, ezért nagyon élvezem" - számolt be róla.

"Mindegy, milyen műfajon dolgozik az ember" - foglalta össze gondolatait befejezésül. "Minden film egy puzzle, meg kell találni a megoldást. Az okoz örömet, hogy megtalálom, hogyan tehetem magam hasznossá, hogyan segíthetem a filmet" - fűzte hozzá a zeneszerző, akinek munkáiból válogatást is láthatott-hallhatott a Kecskeméti Animációs Filmfesztivál közönsége.

Forrás: MTI

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Film Zene Animáció Hollywoodi filmipar

Ajánlott bejegyzések:

  • Énekmondók a polgárháborúban, dánok Macedóniában, Santana szikrája és nóta revival – Ritmo Filmnapok a Toldi moziban Énekmondók a polgárháborúban, dánok Macedóniában, Santana szikrája és nóta revival – Ritmo Filmnapok a Toldi moziban
  • Azahriah a magyar mozikat is meghódítja Azahriah a magyar mozikat is meghódítja
  • Az első amerikai űrhajósnő élete Az első amerikai űrhajósnő élete
  • Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében
  • Hidegháborús kémfilm forog Vilmányi Benett főszereplésével Hidegháborús kémfilm forog Vilmányi Benett főszereplésével

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr977897450

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard