Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Digitalizálják a Bolsoj sosem látott kincseit

Digitalizálják a Bolsoj sosem látott kincseit

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2011. 07. 12.
Családi titkok, közéleti drámák – A Pulszky-levelezés feltárja a múltat
2025-07-01 11:56:45

A Pulszky család 1867 és 1911 között íródott 331 levele nem csupán személyes vallomásokat és meghitt

Macifröccs-himnusz született: BÖBE és NEON LEON közös dala hódítja meg a nyarat
2025-06-30 11:54:28

A málnás fröccs frissítő élményét idézi meg a „Buborékok” című dal, amely az Artisjus Songbook Camp

A Nagyvárosi bujdosó emléke – 71 éve született Kissferi
2025-06-29 16:21:51

Kiss Ferenc zeneszerzőként, énekmondóként és népzenegyűjtőként egész életében a hagyományt szolgálta

Jön a III. Sukorói Tűzugró Fesztivál
2025-06-27 09:00:33

Ismét lángra lobban Sukoró Szent Iván-éji tüze! A nyári napforduló alkalmából koncertek, táncház és

további bejegyzések a szerzőtől »

Csajkovszkij karmesteri pálcáját, Galina Ulanova balettcipőit, valamint XVIII-XX. századi jelmezek sokaságát tekinthetik meg a jövőben az érdeklődők a moszkvai Bolsoj Színház virtuális kiállításán, amely a nagyközönség által eddig sohasem látott relikviákat mutat majd be.

Anna Pavlova
A Bolsoj múzeumának sohasem volt saját kiállítóterme, így az intézményben őrzött színháztörténeti emlékek többségét ritkán mutathatják be, a több ezer darabból álló jelmezgyűjteményt pedig, amelyek közül sokat neves divattervezők készítettek, állagmegóvási okok miatt nem állíthatják ki - olvasható a színház honlapján, valamint a Mail.ru orosz hírportálon.

"Ezt a selyemruhát viselte Maja Pliszeckaja Anna Karenina szerepében, a jelmezt, ahogy a balerina többi kosztümjeinek többségét Pierre Cardin tervezte. Évtizedeken át őrizgettük a raktárainkban a jelmezt, amelyet munkatársainkon kívül jelenleg senki sem láthat" - hangsúlyozta Ligyija Harina, a Bolsoj múzeumának igazgatója a gyűjtemény digitalizálását indokolva.

Mint mondja, a virtuális kiállításnak köszönhetően szemben egy "közönséges" tárlattal, ahol a jelmezt csak elölről láthatja a látogató, a kosztüm "körbejárható", "megforgatható", s minden apró részletre kiterjedően megvizsgálható.

Elsőként Leonyid Szobinov (1872-1934) orosz operaénekes jelmezeit digitalizálják, akinek teljes színpadi ruhatára fennmaradt. Az énekes, aki Moszkvában debütált 1894-ben, évtizedeken keresztül a Bolsoj, valamint a szentpétervári Mariinszkij Színház ünnepelt tenoristája volt, de Európa-szerte is nagy sikerrel lépett fel. Lenszkij szerepének egyik leghíresebb megformálójaként tartották számon, nevezetes volt Lohengrin-, Rómeó- és Werther-alakítása is.
"Színpadi kosztümjeit a kor híres olasz és orosz jelmeztervezői készítették, így a milanói La Scalának dolgozó Luigi Sapelli (1865-1936), vagy Leon Bakszt (1872-1929), aki Szergej Gyagilev (1872-1929) Orosz Balettje számára tervezte a színpompás, egzotikus kosztümöket" - magyarázta Ligyija Harina.

A Bolsoj 1903-ban vitte színre Bizet Gyöngyhalászok című operáját, a Nadir jelmezének anyagát Szobinov választotta ki és vásárolta meg, ahogy részt vett a kosztüm tervezésében is. A mantovai herceg jelmezét a Rigoletto 1905-ös előadásához Leonyid Szobinov számára a La Scala jelmezkészítő műhelyében varrták. Bemutatják azt a jelmezt is, amelyet az énekes Auber Fra Diavolo vígoperájának 1905-ös bemutatóján viselt.

"A bemutatásra szánt jelmezeket most tisztíttatjuk, javítjuk, hiszen a virtuális kiállítás minden hiányosságot felnagyít" - jegyezte meg a múzeumigazgató, aki szerint minden egyes kosztümről 20-360 kép készül, amelyeket egyetlen videoklippé dolgoznak össze.

Digitalizálják a színház művészeinek személyes tárgyait is, így a virtuális tárlaton látható lesz Csajkovszkij karmesteri pálcája, Anna Pavlova (1881-1931) orosz és Maria Taglioni (1804-1884) olasz balerina legyezői, ahogy Marija Makszakovának (1902-1974), a Bolsoj híres mezzoszopránjának sminkkészlete is, és az a "spanyol" fésű, amellyel Carmen megformálásakor tűzte fel a hajkoronáját.

A virtuális kiállítást bemutatását a megújult Bolsoj Színház őszi megnyitásának időpontjához időzítik.

Forrás: MTI

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Színház Oroszország Opera Kiállítás Balett Képző

Ajánlott bejegyzések:

  • Februártól Szegeden szól A varázsfuvola Februártól Szegeden szól A varázsfuvola
  • OperaCinema - Ahogy még soha nem láttad az operát! OperaCinema - Ahogy még soha nem láttad az operát!
  • Indul az Ördögkatlan Indul az Ördögkatlan
  • A kékszakállú herceg vára – operabemutatóval indult az év Miskolcon A kékszakállú herceg vára – operabemutatóval indult az év Miskolcon
  • Örömünnep Rost Andreával Örömünnep Rost Andreával

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr307898408

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard